Gissa platser i Gästrikland

En kraftledning

framträder i sundets förlängning. Stora stolpar. Gissar att det är det stora nordsydliga ledningen som korsar över Skenön öster om Hedesunda. Gissar då vidare att bilden är tagen i sydsydvästlig riktning från Östveda ner i Yttsundet.

Babordsmärket vet jag inte hur jag skall kunna hitta på en karta eller sjökort.

Thure

Håller på att klurar på din senaste bild. Mårdängsjön var fel svar, du ska sydväst för att komma rätt

Bilagor

• Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    42.7 KB · Visningar: 319
Jag tror för min del att du har varit vid Kvillanudden igen......

/micke , som varit ute hela dagen. Och byggt kajak!

Håller på att klurar på din senaste bild. Mårdängsjön var fel svar, du ska sydväst för att komma rätt

Jag får väl beta av alla fågeltorn jag kan hitta. Försöker den här gången med N60.559269° E16.794308°, södra stranden av Körsjön mellan Sandviken och Årsunda.

Jag tror för min del att du har varit vid Kvillanudden igen......

/micke , som varit ute hela dagen. Och byggt kajak!

Så enkelt var det inte att komma till för att få bilden. Fel plats alltså.

(och jag som inte kommit igång med mitt bygge än, håller fortfarande på och river en gammal bagarstuga på tomten och kommer att få sota för det efter helgen då ryggen redan känns)

Dags för en ledtråd, annars kommer ni aldrig i säng.

Jag tog mig till platsen för att se om det det in närheten fanns några rester av en gammal fäbod (och det fanns det). Den exakta bäringen (SWEREF99) från där jag står till den hitre kraftledningsstolpen är 32.3 grader.

I så fall

tittar du sannolikt mot nordnordost från udden norr om Gnupevallen med Tjursön till vänster i bild och Hasselön till höger.

Thure

Nej, men så nära att jag ändå betraktar svaret som rätt. Jag tog bilden från Pellasholme, c:a 300 m SV om Gnupevallen.

Troligen en enklare bild från Valborgsmässoafton, nr 41:
q1041.jpg

Stor bild (panorama): http://www.djuvfeldt.se/img/q1041_stor.jpg

Kan förresten rekommendera gratisprogrammet Hugin för att göra panoramabilder (http://hugin.sourceforge.net). Det är nästan magiskt hur väl det fungerar, utan att man behöver göra särskilt mycket mer än att ta ett antal väl överlappande bilder.

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg