Gissa platser i Gästrikland

Lustigknopp

är gränsröset för Dalarna, Gästrikland och Hälsingland. Dessutom högsta platsen i Gästrikland med 402 meter över havet passande slutpunkt för en sån här bildresa.

Kan det vara den platsen?

Thure

Lustigknopp är gränsröset för Dalarna, Gästrikland och Hälsingland. Dessutom högsta platsen i Gästrikland med 402 meter över havet passande slutpunkt för en sån här bildresa.

Kan det vara den platsen?

Thure

Yesss!!!

Det gäller att sluta på topp.

Förutom att vara den högst belägna platsen i landskapet så ligger den också längst västerut.

Nu kommer jag inte att bidra med egna bilder under en tid. Jag har sett ut ett 50-tal nya platser jag räknar med att besöka under sommaren, så det kommer en ny bildsvit vad det lider.

Tack för intresset, jag har haft kul i alla fall.

/torbjörn

PS. För den som vill snabbvandra mellan mina platser i Gästrikland så gjorde jag ett album: http://www.djuvfeldt.se/img/quiz/index.html

Senast ändrad:
Tack Torbjörn

för denna mycket underhållande cyberlek.

Kanske plockar jag ihop något liknande från mina hemmamarker kring Stockholm eller feriemarker i Halland.

Thure

Har varit afk två dagar men har några bilder för er kvar att visa.
Dessa tre har något gemensamt, gissa vad och vilken plats/byggnad vi ser....

/Micke

Bilagor

• 20090502750.jpg
    20090502750.jpg
    60 KB · Visningar: 271
  • 20090502751_2.jpg
    20090502751_2.jpg
    36.5 KB · Visningar: 274
  • 20090502752.jpg
    20090502752.jpg
    95 KB · Visningar: 268
Bild 1: Häcklinge skola
Bild 2: Husvangnsförsäljning vid gamla Farmek-huset, änglaspelet står kvar, ser jag.
Bild 3: Valbo hembygdsgård, Vretas

Alla tre ligger på Valboåsen, och gamla Salabanan går förbi alla tre platserna.

För lätta bilder för Tobbe, det gemensamma jag tänkte var att de ligger längs gamla Salabanan.

/Micke

För lätta bilder för Tobbe, det gemensamma jag tänkte var att de ligger längs gamla Salabanan
Jag passerade där i stort sett varje dag per cykel under 5-6 års trampande till/från jobbet. Cykelvägen som nu går på den gamla banvallen var huvudalternativ genom Valbo.

Tobbe skulle

behöva någon verklig bildutmaning. Den här bilden togs på en tur där vi var på flera sjöar I både Dalarna och Gästrikland. Var är bilden tagen?

Thure

Bilagor

• IMG_2679.jpg
    IMG_2679.jpg
    243.3 KB · Visningar: 262
Chansar vilt...

Bilden tagen i VSV riktning från östra delen av sjön Edsken. Berget i horisonten troligen Knupberget.

(...eller får jag skämmas nu?)

Edsken är rätt

men inte positionen eller berget.
Det är en liten slamkrypare bilden är tagen i Dalarna men en del av Edsken ligger som du vet i Gästrikland.

Thure

Här då?

edsken.jpg

Grundat på ansatsen att bildriktningen är västerut (enligt tidsstämpel i bilden + skuggriktning), och att stranden till vänster är litet flikig.

Men som du själv skriver, det är ju inte Gästrikland...

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg