Gissa platser i Gästrikland

Det är Friluftsfrämjandets gård vid Smörnäs...

BILD M5 Tagen på långt håll med all digital zoom som fanns tillgänglig, härav bildkvaliteten.
Vilka huserar i detta hus?

Bilagor

• IMG_3164_l3.jpg
    IMG_3164_l3.jpg
    36.2 KB · Visningar: 224
Äldreboende?

Ser ut som någon slags äldreboende eller liknande i bakgrunden. I förgrunden ett litet rött trähus med en skylt 692, något järnvägsaktigt?

Skulle det kunna vara äldreboendet på Stationsvägen i Hedesunda? I och för sig stämmer det inte så bra med Eniros flygbild men lika bra att börja gissa någonstans.

Thure

Äldreboende? Kanske tidigare, men jag har fått för mig att stället i bakgrunden var något annat slags institution fram till för 7-8 år sedan. Skylten framför säger nu folkhögskola, men det ser inte ut att vara särskilt livaktig verksamhet på platsen.

har kört fast på den senaste bilden, men ger er en annan att fundera på så länge.

Bilagor

• olika 034.jpg
    olika 034.jpg
    73.6 KB · Visningar: 202
Tror att det är bron över den norra viken på Sjuforsholmen, inte så långt norr om Smörnäs förresten. Gick över där för några år sedan.

Samlade ledtrådar för 37:an:
- invid en järnväg (se antydan till vägövergång till höger i den stora bilden), den röda stugan är troligen ett banvaktarboställe
- "på rätt spår" betyder faktiskt att järnvägen passerat Hedesunda
- invid en skola av något slag

Järnvägen används inte längre. Flygbilderna i Hitta.se är bra över denna plats.

Senast ändrad:
Bild 37

verkar vara vid Gysinge. Bilden tagen i nordostlig riktning mot det som på ekonomiska kartan benämns som skola och ligger norr om reningsverk. Gamla banvallen går i östvästlig riktning och korsar österut Dalälven över Storön.

Thure

Helt rätt Thure.

Jag tror det är Österfärnebo Folkhögskola som har verksamhet i skolan, men det verkar vara sporadisk kursverksamhet. Ett mindre hyreshus på platsen ser helt öde ut, antagligen ett elevhem.

Dags för en ny bild, nr 38:
q1038.jpg

Jag gissar att den är omöjlig för den som inte passerat platsen, men jag väntar till i morgon med ledtrådar och en alternativ bild.

Det finns i vanlig ordning en stor bild också:
http://www.djuvfeldt.se/img/q1038_stor.jpg

37-an.... Det är antagligen Gysinge, verkar stämma med hitta flygbilder. Var väl PRO som drev folkhögskolan........

/Micke

attans, Thure hann före ....

37-an.... Det är antagligen Gysinge, verkar stämma med hitta flygbilder. Var väl PRO som drev folkhögskolan........

/Micke
Thure knäckte den före dig, som synes (och som du såg själv litet senare). Jag har för mig att PRO driver folkhögskola i stora herrgården, och inte på denna plats. För några år sedan fanns det ett hem för äldre utvecklingsstörda män i Gysingetrakten, och jag undrar om det inte var här de bodde.

Ok, jag tar den kompletterande bilden till 38:an innan läggdags:
q1038b.jpg

Den stora bilden kan ge en ledtråd om man zoomar in litet.
http://www.djuvfeldt.se/img/q1038b_stor.jpg

Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg