Gillaknapp!

Ja, och skillnaderna i livs skådning är ofta ganska stora mellan lantisarna och de urbaniserade.

Lantisarna har ju ofta ett erfarenhetsmässigt försprång om naturliv då många är uppväxta med jakt, fiske, djur och natur, Stadsbor har nog ofta ett "Hitec" försprång då det på verkar finnas en viss förkärlek att ersätta grundkunskap med teknik och utrustning.

Generellt sett, det finns naturligtvis säkert massor av undantag.
Håller med!

Rent statistiskt så är det helt normalt pga att det bor fler människor i en stad och då helt automatiskt blir det ju då fler som håller på med en viss aktivitet.
Det stämmer men jag har inte direkt sätt någon tendens på att man är modigare på landet. Men det är klart om det gäller aktiviteter som jakt och fiske så håller man på mer med sådant på landet.
Jag kan tycka att det är lite löjligt när man ser på tv att någon säger att den är ifrån Stockholm när den är ifrån exvis Kallhäll eller Rågsved...

Det blir helt fel information för övriga Sverige pga att 95% av övriga Sverige har aldrig hört talas om dom orterna och tror då att det är någon stadsdel i Stockholm - vilket det absolut inte är!!

Ni andra 95% kan nu kolla upp var Kallhäll och Rågsved finns.
Kolla även upp var "Stockholmsbanden" Europe och Noice är ifrån.
Upplands Väsby och Gustavsberg är inte heller någon stadsdel i Stockholm.
Seriöst? Vad är problemet med att kalla stor-Stockholm Stockholm i många sammanhang? Är det Stockholm kommun du menar så att Hässelby är mer Stockholm än Solna trots avståndet till centrum?

Det stämmer men jag har inte direkt sätt någon tendens på att man är modigare på landet. Men det är klart om det gäller aktiviteter som jakt och fiske så håller man på mer med sådant på landet.

Seriöst? Vad är problemet med att kalla stor-Stockholm Stockholm i många sammanhang? Är det Stockholm kommun du menar så att Hässelby är mer Stockholm än Solna trots avståndet till centrum?
Stockholm för mej är innanför tullarna och inget annat. Allt annat exvis Hässelby, Kallhäll och Rågsved är i Stockholmsområdet, men absolut inte Stockholm.

95% av folket tror att innanför tullarna har med vägtullar på Essingeleden att göra och det är ungefär rätt men det handlar om tullavgifter för bönder som skulle sälja sina grödor på torgen i Stockholms stad på 1600-talet, för att dra in pengar till krigsmakten.

Därför är Stockholms stad för mej den del som är innanför tullarna i alla väderstreck, även om man i nutid inte ser något landmärke om någon tull ifrån den tiden.

Stor-Stockholm gäller även Södertälje, Eskilstuna och Västerås och det är fan inte Stockholm!

Kan tilläggas att jag absolut inte är uppvuxen innanför Stockholms tullar men jag har umgåtts väldigt mycket med "äkta" Stockholmare via mina aktiviteter och dom vill dra det lite längre dvs att "för att vara en äkta Stockholmare så ska man ha haft sin adress innanför tullarna i hela livet i 3 generationer tillbaka..."

Ofta är det nog inte så mycket vad som skrivs, utan snarare vem som skriver som avgör om det blir "gillaknapp" eller inte.

Jag tror gillaknappen är personligare än vad vissa vill göra gällande.

MrP beskriver bra vad jag menar i inlägg #69.

Jag ser en viss tendens till flockmentalitet på forumet. En liten grupp stammisar som håller ihop. Övriga skribenter har inte det beteendet.

Ett problem är att innehållet på forumet som helhet är färgat. Det är inte representativt för människor ute i samhället. De där ute i verkligheten är robustare och mindre PK i vid bemärkelse.

Jag tror att ovanstående omständigheter kan skrämma bort nya skribenter eller de som hade kunnat bli det. Då blir färgningen av forumet självförstärkande.

Forum på internet är ett utdöende fenomen. Så det gäller att vara rädda om det vi har.

Flockmentaliteten på forumet är inte ett stort problem, men man kan skönja den. Färgningen av forumet tycker jag är ett stort problem.
Jag håller med det dig och det finns "en utsidan-elit" eller "heliga kor" som bara inte får ifrågasättas, för då kommer beskyddarna till undsättning. Det är rätt tydligt att alla inte är så toleranta för oliktänkande utan vill ha sin lilla trygga bubbla de känner igen.

Gillaknappen blir då ett verktyg de använder för att visa vem man håller på, och är det inte det, så känns det ofta mest som ett slags läskvitto eller revirpinkande att stämpla sitt namn på varenda inlägg.

Gillaknappen blir då ett verktyg de använder för att visa vem man håller på, och är det inte det, så känns det ofta mest som ett slags läskvitto eller revirpinkande att stämpla sitt namn på varenda inlägg.
Håller med! Eller trycker på "håller med"-knappen, men jag gillar inte ditt inlägg för det...

Håller med! Eller trycker på "håller med"-knappen, men jag gillar inte ditt inlägg för det...
De får inför en "håller inte med" knapp också då tycker jag. Båda sidorna måste få finnas. Men de skulle användas på samma sätt ändå, som gilla eller en ev ogilla.

Det här med flockmentalitet tycker jag är intressant. För 15 år sedan var jag knappast medveten om fenomenet. Nu är jag inne i en fas där jag lär mig. Det är bl.a. utvecklingen för landet Sverige som har fått mig att fundera på hur det vi ser idag har kunnat hända.

Finns det något samband mellan personlighetstyp och flockmentalitet undrar jag, som är lite intresserad av personlighetsforskning. Tänker bl.a. med begrepp som MBTI, ”Big Five”, det informella uttrycket ”neurotypisk” och drag av autism och ADHD. Men diskuterar lika gärna med majoriteten av människor som inte har en aning om vad dessa uttryck betyder.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg