Gillaknapp!

Ska vi nu ändå ha "gilla"-knappar, så vore det kul att utöka urvalet! Alltså inte inne i inläggstexten, utan som svar under "gilla"-knappen. Har precis haft anledning att sakna :LOL: (eller ngt åt det hållet) i matforum (ni får tänka dit anledningen själva och var och en står för sina egna fantasier).

Saknar tumme ner, långfingret eller bara en simpel spya. I all välmening alltså.
Jag föredrar nog att inte få fingret eller bli spydd på. Den som inte håller med om något kan antingen välja att diskutera i sak eller låta bli. Med ett samtalsklimat där man ger varandra fingret eller spyr på varandra så kommer sajten att överges, ingen vill vara här och må dåligt. Det finns ju andra sorters forum där jargongen är hårdare, för de som gillar det. Kan vi inte bara vara snälla mot varandra?

Jag föredrar nog att inte få fingret eller bli spydd på. Den som inte håller med om något kan antingen välja att diskutera i sak eller låta bli. Med ett samtalsklimat där man ger varandra fingret eller spyr på varandra så kommer sajten att överges, ingen vill vara här och må dåligt. Det finns ju andra sorters forum där jargongen är hårdare, för de som gillar det. Kan vi inte bara vara snälla mot varandra?
Det samma gäller ju åt andra hållet - den som håller med, kan skriva det i ett inlägg, istället för en intetsägande smiley som inte säger ett dugg. Kan man "gilla" borde man även kunna "ogilla". Finns ingen sån alls här. bara en röd gubbe och en gapande gubbe. De är mer komiska än uttrycksfulla. En spya eller ett långfinger är tydligare :D, men håller med dig egentligen förstås. De är inte trevliga.

Det samma gäller ju åt andra hållet - den som håller med, kan skriva det i ett inlägg, istället för en intetsägande smiley som inte säger ett dugg. Kan man "gilla" borde man även kunna "ogilla". Finns ingen sån alls här. bara en röd gubbe och en gapande gubbe. De är mer komiska än uttrycksfulla. En spya eller ett långfinger är tydligare :D, men håller med dig egentligen förstås. De är inte trevliga.
Det finns en principiell skillnad. Håller jag med ett resonemang och/eller de slutsatser det mynnar ut i, behöver jag ju inte upprepa vare sig argumentationskedjan eller slutsatserna. Det blir bara tjatigt för trådläsarna. "Gilla"-emojin är då ett effektivt sätt att visa medhåll utan att behöva spä ut tråden med nya inlägg som inte tillför något nytt.

Håller jag däremot inte med, så är det upp till mig att presentera (förhoppningsvis välunderbyggda) argument för varför jag inte gör det. Och då räcker det inte med några emojin.

Det ser inte bra ut när ni ”gillar” starka debattörer som ger sig på människor med en avvikande åsikt. Ska man ge sig in i en debatt får man formulera sin egen åsikt enligt mig. Att ställa sig bakom starka debattörer i en strid med ett ”gilla” är som att ställa sig bakom den starke på skolgården enligt mig. Bara svaga människor gör så.

I övriga fall är ett like helt OK.

Det ser inte bra ut när ni ”gillar” starka debattörer som ger sig på människor med en avvikande åsikt. Ska man ge sig in i en debatt får man formulera sin egen åsikt enligt mig. Att ställa sig bakom starka debattörer i en strid med ett ”gilla” är som att ställa sig bakom den starke på skolgården enligt mig. Bara svaga människor gör så.

Märkligt resonemang enligt mig. Så om någon tycker något väldigt starkt så ska jag inte få hålla med utan att själv upprepa vad den starke sagt?
Men jag skulle få snabb-gilla (tumme upp) den svage utan att behöva formulera min egen utsaga.

Jag håller inte med. Man får gilla vilka sida man vill och uttrycka med med egen text eller bara "tumme upp" om du frågar mej.

/Patrik

Det är lite som du påstår, att det ryggdunkas med gillaknappen av folk som är konflikträdda.
Att använda gillaknappen på ett positivt sätt i en positiv anda är helt okej men så funkar det inte alltid.

När någon har kommit med en dräpande lite halvt elak kommentar så ska det ryggdunkas med gillaknappen av bihanget som står lite bakom och är konflikträdda.

Det är lite som du påstår, att det ryggdunkas med gillaknappen av folk som är konflikträdda.
Att använda gillaknappen på ett positivt sätt i en positiv anda är helt okej men så funkar det inte alltid.

När någon har kommit med en dräpande lite halvt elak kommentar så ska det ryggdunkas med gillaknappen av bihanget som står lite bakom och är konflikträdda.
Fick faktiskt sätta mig och tänka en stund. Jag är kanske extremt sakfokuserad och missar sådant? Jag tänker knappt på vem som skrivit inlägg jag eventuellt "gillar". Det är saken som gäller. Har svårt att ta in att man kan tolka interaktioner mellan främlingar på ett nätforum så personligt.

Personangrepp ska bara inte förekomma; anmäl direkt, jag har gjort det ett antal gånger. "Dräpande" argument i sakfrågan (exempel: länk till statistik som falsifierar ett påstående) är inte personangrepp. Den sortens faktabidrag uppskattar jag och har nog "gillat" ett antal gånger, men det betyder ju inte att jag "ogillar" personen som råkade ha fel eller "gillar" personen som skrev det "dräpande" inlägget.

Jag tycker väl snarare, som Hasse skrev, att alla som har varit med på de senaste diskussionerna har skrivit samma sak 5-10 gånger. Vem är det som är konflikträdd och inte svarar?

Jag tycker väl snarare, som Hasse skrev, att alla som har varit med på de senaste diskussionerna har skrivit samma sak 5-10 gånger. Vem är det som är konflikträdd och inte svarar?
Att strunta i att ge samma svar som redan är gjort i en tråd är inte att vara konflikträdd, utan det är dom som ryggdunkar med gillaknappen vid elakheter som är konflikträdda.

Man har alltid ett val att inte ryggdunka med gillaknappen vid elakheter, genom att bara ta in informationen i inlägget utan att uppmuntra det dräpande inlägget med "gilla".

Det är inget tvång att man måste trycka på gillaknappen bara för att man håller med i ett inlägg, för det vattnar då bara ur betydelsen för gillaknappen.

Att hålla med eller gilla är för mej 2 helt olika saker!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg