Genetiskt övertag mot kyla

Sydkusten har fördelar och nackdelar, grönsäsongen börjar tidigt och slutar sent. Men skånsk blåsig, våt mörk vinter med lera hör inte till det mera upplyftande. Som tur är kan man klä på sig och begränsar man insatt energi kan man hålla sig torr oxå.
Trots många långa norrlandsvintrar känner jag mig ofta frusen, (Speciellt på senare år) men kläder går som sagt att ta på sig.
I värmen däremot blev många passiva och tog långa siestor och klagade på att de inget orkade, medan jag lärde mig att nyttja natten som de infödda.
Tunna verkar ha det lättare i både värme och kyla. Genetiskt är det givetvis skillnader mellan oss men attityd och vilja spelar nog en större roll......
 
Intressant att vända på frågan om det samma gäller för värme. Jag upplever temperatur runt 30 som mycket jobbigt. Kyla kan man ju alltid klä sig mot, svårare med hetta...
 
"Baby isbjörn går till mamma isbjörn och frågar: "Mamma, är jag en riktig isbjörn?" Hon svarar: "Visst, käre son. Du är en riktig isbjörn." Baby isbjörn lommar då iväg till sin pappa: "Pappa, är jag en riktig isbjörn?" Han brummar: "Ja, baby isbjörn, du är en riktig isbjörn och du ska växa upp och bli stor och stark som jag". Baby isbjörn trampar på stället men vankar till slut iväg till sin gamla farfar och sätter sig bredvid honom (farfar isbjörn är jättestor) och frågar: "Farfar, är jag verkligen en riktig isbjörn?". Farfar tittar ner på honom med stora, kloka ögon och svarar: "Ja, men visst lille vän, du är en riktig isbjörn. Varför i all världen frågar du det?" "För jag fryser!"

jag vet inte hur mycket våra gener påverkar men jag vet hur kläder och beteende påverkar.. en klok man sa till mig en gång, -klä dig som dom som bor där..
 
metabolismen, energiomsättning?

Jag har tidvis rubbningar av produktion av sköldkörtelhormoner. Sköldkörteln kontrollerar metabolismen och kan ge hög/låg energiomsättning. Vid högre energiomsättning kan jag knalla runt med mkt lite kläder på mig eftersom kroppen går på högvarv. Om kroppen inte behöver så mkt energi så bildas värmeenergi. Vid låg energiomsättning blir jag seg och frusen.
Kan det vara en ledtråd?
 
Värmeregleringen

För några år sen blev jag bypassopererad och efter det har jag mycket lättare att frysa om underben och fötter. Men kyla är som sagt lätt att klä på sig till.
Patrics klädobservation gäller såvitt jag vet mellan ländskynke och maximal arktisk skinn och dunpåklädnad. Att titta på hur innevånarna klär sig brukar hjälpa stort..... små isbjörnar bör frysa för andningsnerkylningen är betydligt större än hos vuxna individer, något att tänka på med barn i kylan....Isbjörnarna har löst det här med snabbt växande späcklager och en rejält fet mjök till de minsta så att de växer fort, men aktivitet och lägropar är viktiga oxså.
I Gulf War II åkte bakom linjerna, SF mfl, soldaterna i flera grupper ut på uppdrag utan att ta med sig yllekläder för natt och morgonkylan. Logistiken för att få ut förstärkningsplaggen var vare sig lätt eller ofarlig men nödvändig.....
Så när ungen klagar över kylan är det på riktigt. Åtgärdas direkt!
 
Senast ändrad:
Intressant att vända på frågan om det samma gäller för värme. Jag upplever temperatur runt 30 som mycket jobbigt. Kyla kan man ju alltid klä sig mot, svårare med hetta...
Ifall du bor i ett varmt land under ett par månader eller mer vänjer du dig. Första tiden är jättejobbig, men sedan besväras du lika mycket som lokalbefolkningen oavsett hudfärg.
 
Ifall du bor i ett varmt land under ett par månader eller mer vänjer du dig. Första tiden är jättejobbig, men sedan besväras du lika mycket som lokalbefolkningen oavsett hudfärg.

Precis och när temperaturen faller från 38 till 32 börjar du frysa och måste klä på dig....Jo jag har köpt en och annan ylletröja i värmen.....
 
Kallt i stockholm?

funderar på om den mentala kölden är hög i sthlm, nyss inflyttad ser jag
massor av människor glida omkring i fjällrävens dunjacka/canada goose expeditionsjacka. I dalarna som jag bott i ca tio år möter jag inte så ofta människor i dessa plagg. Kanske är fem grader i sthlm som minus femton i dalarna, eller?:)
 
Luftfuktigheten är en myt

och dessutom allmänt accepterad. Jag har ofta hört snacket om att det är såå kallt nere i fuktiga södern jämfört med den torra norden.

Själv är jag uppvuxen i norr men har bott i södern och bor numera i Karlstad. Min fasta övertygelse är att det är kallare i norr. punkt. Nå, lite tyckande kommer man ju inte långt med, speciellt om alla andra tycker tvärtom (mina argument om att man behöver mindre kläder under en sydlandsvinter gills liksom inte).

Diskussionen gäller huruvida luftfuktigheten har betydelse eller ej. Så vad har jag gjort? Jo, jag har under två års tid helt enkelt samlat data från SMHI's observatrioner för ett par orter i landet (Göteborg, Karlstad, Vilhelmina och Luleå) Jag har noterat temperatur och relativ luftfuktighet och sedan analyserat eventuella skillnader. Mycket intressant:

1) Det är väldigt få dagar med minusgrader i Göteborg (och få kalla dagar i Karlstad för den delen oxå) per säsong, så det krävs ganska många "sampel" för att få in ett antal intressanta dagar (diskussionen gäller ju minusgraderna).

2) Vintertid ligger den relativa luftfuktigheten runt 80% oavsett temperatur och plats. Jag kan inte se nån skillnad i mitt material. Det varierar lite upp och ner på alla platser.

3) Det är betydligt kallare i norr än i söder. Många dagar med minusgrader och dagar som är riktigt kalla. Detta syns mycket tydligt i siffrorna (nån som är förvånad?)

Punkt 2 var det jag ville ha svar på, och svaret är: nej, vid samma temperatur är det lika fuktigt i GBG som i KSD likväl som i Vilhelmina. Obekväm sanning, men så säger siffrorna!

Jag tror alltså inte på den där myten. Dessutom är den dåligt underbyggd. Jag har fått samla ganska många mornar för att få fram mina siffror, och hur skall då "de andra" kunna ha upplevt så många likvärdiga förhållanden så att "de" kan göra några vettiga jämförelser? Dessutom minns knappt folk hur vädret var förra veckan eller sommaren, så jämförelser, njääe.

Sedan har även jag åsikter om "hur olika sorters kyla känns", men det får bli ett annat inlägg.

Men säger ni att det känns kallare i söder vid samma temp så beror det då inte på nån luftfuktiget; den skiljer sig ju inte!

/Lars
 
Jag håller med Lars. Jag bor och är uppvuxen i Norrbotten men har bott drygt tio år i Lund/Malmö. När det är som kallast i Norrbotten så finns en jämförelse inte ens på kartan hur mycket det än blåser från östersjön i Skåne.
 

Liknande trådar