Campingasol - hur man än räknar och väger med behållare och allt - fortfarande en av det bästa bränslen man kan ta med sig när det gäller hur mycket vatten man kan koka upp gentemot buren bränslevikt (inklusive behållare)
Alla andra lösningar med T-sprit, bensin/fotogen/dieselolja ger högre buren vikt per uppkokad liter vatten, mycket för att en del försvinner i förvärmning, kan inte tömma bränsleslangar efter med full nytjande av innehållet eller att man inte kan kontrollera lågstorlek efter behov och att koppbrännarna med hårdblåsande låga helt klart har lägre verkningsgrad än en mer mjukbrännande hattbrännare.
Koppbrännare med sin hårdare riktad låga är mindre känslig för vind och behöver inte skyddas lika omsorgsfull som en mjukbrinnande hattbrännare, men dess ökade bränsleförbrukning som en kostnad.
När jag provade för ett antal år sedan så var det näst intill omöjligt att komma under 10 gram per 0.5-literskok med flytbränsle (inklusive med gasolmatning som kunde hantera det) och utan att räkna in bränslet för förvärmning eller att bränna ut bränslet ur slangen efteråt i kopp-kök (var ganska lika oavsett modell/tillverkare) medans med GB74 i trangia 27 så låg man runt 6.5-7 gram gasol per halvliteruppkok från 10-gradig vatten - fick ut 7 liter från en 100grams gasflaska och då fans det mycket liten skvätt kvar, kanske inte för en hel uppkok, men ändå.
---
När man utvärderar kök så skall man inte titta på hur lång bränntid denna har på en viss storlek flaska - utan väga hur mycket bränsle som går åt per halv eller hel-liter vattenuppkok och då skall allt räknas in - förvärmningsvätska som förbrukas och urbränning av slang efteråt för att det inte skall slabba och göra bränsletanken trycklös - efter varje användning, precis som det görs i fält
Olika hårt pådrag har stor betydelse för bränsleförbrukningen per liter uppkokt vatten och det finns alltid en sweet-spot där brännaren är som effektivast - och det är inte vid fullgas utan kanske 3/4-del pådrag, ungefär där det börja låta ansträngt sas. - för 'kalibrering' på Trangia 27 med GB74-brännare utan överdelen monterat men med grytan vilande på förvärmningsröret i höjd så skall lågan vara utbrunnen (dvs. ej blått) ca 1 cm från gytans kant för bäst effektivitet. - försök komma ihåg hur mycket det brusar och eventuellt ta tid för en halvliteruppkok då om det går mycket fortare än den tiden så slänger man bort värme och gas i onödan och gör packningen tyngre för att man måste bära med sig mer bränsle. - att köra med mindre gaspådrag än ovan gör också att det går åt mer gas...
Detta är ett litet problem då de flesta köken i marknadsföringen tävlar i att koka upp 1 liter vatten så fort det går med typ reamotor (läs Primus Omnifuel...) på högsta blås och läget skulle förmodligen vara lite annorlunda om kravet också var att ange hur mycket bränsle per liter uppkokt vatten i den mest optimala läget och vilken tid åt enligt en standardförfarande, och också en metodik hur man hittar den här 'optimala läget' hyfsat snabbt genom att titta på lågstorlek, förväntad uppkokningstid etc.
---
Kylflänsad gryta eller inte - ja det beror på hur länge man är ute då extravikten en kylflänsad gryta har tar ganska lång tid att tjäna in i form av minskad bränsleförbrukning.
Om man jämför med en trangia 27 med GB74-brännare (som har mycket bra verkningsgrad bland brännare och kökslösningar utan flänsad gryta) så kanske man tjänar 1, kanske 1.5 gram gas per 0.5 liters uppkok vilket gör att om kylflänsade grytan kostar 50 gram extra i vikt gentemot trangias tunna gryta så tar det rätt många dagar att tjäna in vikten i form av bränslebesparing.
Med kylflänsad gryta så utesluter det också användning inom tältduk pga. stora koloxid-emissionen medans med plan gryta så är det betydligt mindre CO-emission och med försiktighet och försäkra sig att det är välventilerat samt minimerad brännartid kan användas inom tältduk när vädret utanför inte medger något alternativ....