Gasbehållare på flyg

Jo vad jag medade var att en hel del kemiska substanser som kan antändas/explodera finns redan om bord. Och visst kan det hända olyckor om en gastub punkteras sådant kan alltid hända med förödande konsekvenser men det är knappast någon större risk att det händer i ett bagageutrymme på ett flyg än i din rygga på en vandring. Så enda anledningen att förbjuda dem är att de kan manipuleras för att de skall explodera med avsikt och kan ge en ganska stor sprängverkan. På samma sätt som att knivar inte är förbjudna för att en oavsiktlig olycka kan hända utan för att någon avsiktligt kan använda den som ett vapen.

Siven; sa:
men det är knappast någon större risk att det händer i ett bagageutrymme på ett flyg än i din rygga på en vandring.

Risk = Sannolikhet x Konsekvens

Sannolikheten för att det händer på ett plan är antagligen lika hög, men konsekvensen är värre.

Och sen måste man alltid väga risken mot nyttan. Var ligger nyttan i att ta med en gasflaska på flyget? Och om du väger den nyttan mot risken för samtliga passagerare?

Siven; sa:
Jo vad jag medade var att en hel del kemiska substanser som kan antändas/explodera finns redan om bord. Och visst kan det hända olyckor om en gastub punkteras sådant kan alltid hända med förödande konsekvenser men det är knappast någon större risk att det händer i ett bagageutrymme på ett flyg än i din rygga på en vandring. Så enda anledningen att förbjuda dem är att de kan manipuleras för att de skall explodera med avsikt och kan ge en ganska stor sprängverkan. På samma sätt som att knivar inte är förbjudna för att en oavsiktlig olycka kan hända utan för att någon avsiktligt kan använda den som ett vapen.

Jag håller inte med dig. Vi antar att risken för en explosion är lika stor i min ryggsäck som ombord flygplanet (många skulle nog inte hålla med om det, dock - se tidigare inlägg). Konsekvenserna av en explosion är dock långtifrån likvärdiga. Händer det i min ryggsäck stryker kanske bara jag med, men händer det på flygplanet riskeras hundratals liv i och med att planet kan störta.

Anledningen till att jag är envis är att jag inte står ut med tanken att en del människor anser sig veta bättre än att de behöver följa reglerna, och exempelvis packar ned gasbehållare i sitt bagage trots att det är förjudet. Jag bryr mig inte så mycket om andra människor underskattar risker, så länge det inte innebär att *någon annan* utsätts för fara. Men det gör det i det här fallet.

Exemplet med knivarna: så länge knivarna ligger stilla i bagageutrymmet händer ingenting, men faktum är ju att en gastub som ligger helt stilla plötsligt kan bli en bomb, helt utan att någon människa pillar på den. Den potentiella faran är *mycket* större.

MvH

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rolekl Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!? Kök och brännare 21
PaulieWalnuts Gasbehållare - nybörjarfråga Kök och brännare 16
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 23
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
Vandrarn02 Förvara gasbehållare i lägenhetshus? Kök och brännare 22
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
totte Finns/behövs skydd till gasbehållare? Kök och brännare 18
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
C_Johansson Vad gör ni av era gamla gasbehållare? Kök och brännare 4
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ljaw Primus benstöd till gasbehållare. Kök och brännare 4
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
soderkisen Fråga angående gasbehållare! Kök och brännare 6
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
1145 Påfyllningsbara gasbehållare - finns domo? Kök och brännare 12
tango var göra av tom engångs-gasbehållare? Kök och brännare 24
Sjöberg Slänga/Återvinna/Punktera gasbehållare Kök och brännare 7
pher_ Gasbehållare? Kök och brännare 0
Snödrivan T sprit på ica Kök och brännare 5
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg