Gas-behållare på flyget?

Sedan en tid tillbaka scannas allt bagage (både incheckat och handbagage) innan det lastas i flygplanet, och man går även igenom slumpvis valda bagage och kollar igenom allt innehåll. Så din gasbehållare kommer med all sannolikhet att upptäckas och du får stå i skamvrån.

Anledningen till att man inte vill ha sådant (gasbehållare etc) i passagerarnas bagage är att man ska ha koll på vilket "Farligt Gods" som finns ombord vid ett eventuellt haveri så att man kan genomföra ett ev räddningsarbete på ett säkert sätt. Man har tom på sk crashkort märkt ut var syrgasbehållare och syrgasmaskiner sitter tillsammans med bränsletankar, batterier etc av samma anledning som ovan.

Som andra redan nämnt finns ju även risken att gasbehållaren går sönder i bagageutrymmet eller t-röd läcker ut över andra passagerares bagage.

/Jonas (som jobbat som flygplatsbrandman)

Lethron; sa:
Halloj...

Imorgon FLYGER jag ner till Portugal och vill ta med mig gas-köket ner. Jag har ingen aning om det finns gasbehållare där nere som passar min brännare.
Därför funderar jag på att försöka ta med mig en gasbehållare på flyget, trots att jag vet att det egentligen är förbjudet. Tänkte lägga den i stora packningen och alltså INTE i hanbagaget.

Vet ni hur det är med detta?? Borde väl gå att göra utan problem ändå?? Någon som gjort det förut?? Eller är de stenhårda med detta och upptacker mitt otillåtna bagage, med försenat bagage som följd osv ????????

Så gick det....

Efterson jag startade denna tråden så ska jag även knyta ihop påsen med att berätta hur det gick och mina erfarenheter efter resan.

Jag sket alltså i att ta med gasen på flyget efter lite efterforskningar och överläggningar med mitt eget samvete.
Väl framme i Portugal var det lite svårt att hitta gas med den rätta låsningen/fästet... eller vad man nu vill säga. Jag har en MSR brännare men gängningar och man måste alltså skruva på gasen. Men tillslut hittade jag en ensam flaska i en sportbutik i Lisabon. De flesta gasbehållare var av en typ man trycker fast med ett klick, typ.

Senare under veckan träffade jag några vänner som hade tagit med sig en stor gasbehållare från sverige. Tydligen hade det inte varit några problem för dem att ta med dem genom alla kontroller. De visste inte ens om att det var förbjudet. Jag kliade mig i skägget ett tag över detta...

När jag sedan skulle hem igen var jag stressad på grund av tidsbrist till flygplatsen. Jag glömde 3 st gasbehållare i min packing. 2 tomma och en full. Eftersom jag hade en ryggsäck var jag tvungen att ta den till ett specielt band för udda bagage. Där stoppade de mig och uppmärksamade att jag hade gasen kvar i packningen. Så jag plockade ut dem och lämnade över dem till vakterna. Sen var det inte mycket mer med det. Ingen blev sur eller grinig och inga böter... En av vakterna blev bara glad när han fick min fulla gas som gåva.
Detta var alltså i Portugal. De må ha andra regler där än i sverige.

Så... Slut om det.

Re: dator, MP3 mm

BOBen; sa:
Bortsett från att det runt om i världen finns en mängd elektroniska apparater som vi inte är säkra på INTE stör flygplanets system så är det huvudsakliga anledningen att vi vill ha möjligheten att få er omedelbara uppmärksamhet, vilket av naturliga skäl försvåras med hörlurar mm.

Vi vet ju alla att en MP3 spelare inte påverkar flygplanets system...men hur är det med ALLA modeller och modeller som ännu ingen testat? Naturligtvis gäller liknande konservativa synsätt ALLA teoretiskt tänkbara störand källor.En laptop kan mycket väl vara en dödande projektil vid en start eller landing, varför detta och mycket annat handbagage just då skall vara säkrat.
Shell har tex förbjudit användande av mobiltelefoner vid bensinmackar. Alltså borde man slå av mobilen varje gång man åker in på macken. Det har ju ingen betydelse om man för ett samtal eller om telefonen bara är påslagen.
http://www.spi.se/pressklArkiv.asp?arkiv=2002&pg=17&AktID=365
Och i nästa andetag vill bensinmackarna att man ska kunna betala för bensinen via sin mobiltelefon....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mile0003 Lanterna {gas, stormlyktor och annat) Utrustning allmänt 6
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
Karlaugust Tillgång till gas Utrustning allmänt 1
stigdaniel Avger handvärmare gas? Utrustning allmänt 28
pelka Gas lykta! Utrustning allmänt 8
petho Gas i Narvik? Utrustning allmänt 0
smilfink primus gas - svårt att få tag på? Utrustning allmänt 1
LonesomeHiker Köpa gas i Kiruna Utrustning allmänt 3
kungsleden Jukka+gas Utrustning allmänt 6
pher_ Förvaringsburkar, diskmedel behållare o sånt Utrustning allmänt 28
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg