Gasbehållare på flyg

Jag ber så mycket om ursäkt om jag med mina frågor har rört upp någons känslor. Syftet med dem var att få reda på något jag inte visste, orsaken till dem var okunskap.

Nu vet jag och nu kan jag.

Tack Utsidans medlemmar och ett speciellt tack till Lennart för en bra länk!

/Hans

OK, men mer tydligt då; att många i tråden här uppmärksammat bristerna tyder ju knappast på att de är farliga som flygsällskap. Däremot kan man ju oroa sig för bristerna i sig, samt att andra stollar också uppmärksammar bristerna och utnyttjar dem.

Fast, det är ju en annan sak än att attityden hos många i tråden skulle vara skrämmande, som hävdades.

millimeter; sa:
Mezzner; sa:
Att många sedan uppmärksammar brister i nuvarande säkerhetstänkande är väl inget att oroa sig för. Bristerna är däremot möjligen ganska oroande.

Både och. Att flyga är ju bevisligen ganska säkert, men visst är det jobbigt att tänka för mycket på att piloter kan vara berusade, folk kan ha med sig diverse tillhyggen men vägras nagelfilar, packning med explosiva ämnen i etc.. Det är väl såpass "lätt" (relativt sett) att flyga även de stora planen, att man inte behöver anstränga sig (dvs allt verkar så säkert), men när det väl händer nåt uppenbarar sig de inkonsekventa och otillräckliga säkerhetsåtgärderna. Så länge det inte brinner, ingen vill kapa, etc så går allt perfekt. Men sen..

OK, men mer tydligt då; att många i tråden här uppmärksammat bristerna tyder ju knappast på att de är farliga som flygsällskap. Däremot kan man ju oroa sig för bristerna i sig, samt att andra stollar också uppmärksammar bristerna och utnyttjar dem.

Fast, det är ju en annan sak än att attityden hos många i tråden skulle vara skrämmande, som hävdades
("Attityden hos många i denna tråd skrämmer mig. Flyger jag med dessa? Hoppas inte.").

Om nu spritflaskor vore lika farliga som gasbehållare, hur kommer det sig att de inte är märkta med varningar om att "behållaren får ej utsättas för värme" osv?

Om det börjar brinna nånstans och det finns gasflaskor där så spärras ett stort område av på grund av explosionsrisken, men om det finns spritflaskor i branden brukar det väl inte bli särskilt stora avspärrningar?

Sen är det ju så att bara för att de tillåter en sak så är det inte grönt att tillåta allt annat. Det som de tillåter är sådant som antagligen skulle vara alldeles för svårt att hålla efter. Ju fler farliga saker man tillåter desto större blir risken att något händer.

Mezzner; sa:

Fast, det är ju en annan sak än att attityden hos många i tråden skulle vara skrämmande, som hävdades
("Attityden hos många i denna tråd skrämmer mig. Flyger jag med dessa? Hoppas inte.").

Du har rätt! Jag minns inte vem du citerar, men jag håller med dig iaf. De flesta tar nog ansvar för sig själva och andra. (Fast det är ju synd om ett av få rötägg ska hamna på samma plan som en själv nån gång. :) )

MVH

MVH

nermander; sa:
Om nu spritflaskor vore lika farliga som gasbehållare, hur kommer det sig att de inte är märkta med varningar om att "behållaren får ej utsättas för värme" osv?

Jag kan mycket väl tänka mig att passiva spritflaskor är mindre farliga än passiva gasbehållare.

Men jag påstår ju att spritflaskor är farligare än nagelfilar! Det gäller nog både om de ligger i handbagaget vid ett olyckstillbud, eller om man tänker sig flaskan resp filen i händerna på en våldsverkare.

Sen, som en parentes, kan jag nämna att jag skulle göra en längre flygning en gång som blev rejält försenad när en whiskyflaska trillade ur bagagefacket ner i huvet på en passagerare. Blodvite uppstod och det tog krävdes läkarundersökning innan det blev klart att den skadade skulle följa med. Någon ägare till flaskan vågade aldrig ge sig till känna... Fast det var ju alltså bara en liten olycka och det hade väl gjort ont att få en resväska i huvet också.

[Ändrat av Mezzner 2004-10-29 kl 10:35]

Mezzner; sa:
Sen, som en parentes, kan jag nämna att jag skulle göra en längre flygning en gång som blev rejält försenad när en whiskyflaska trillade ur bagagefacket ner i huvet på en passagerare. Blodvite uppstod och det tog krävdes läkarundersökning innan det blev klart att den skadade skulle följa med. Någon ägare till flaskan vågade alldrig ge sig till känna... Fast det var ju alltså bara en liten olycka och det hade väl gjort ont att få en resväska i huvet också.

Det är just därför som man INTE får ha väskor i facken ovanför huvudet. Man får BARA lägga sina kläder där. Handbagaget och sin sprit skall man ha under stolen.

nermander; sa:

Saker kan ju vara farliga på olika sätt. Gasflaskor kan explodera om de blir för varma vilket inte spritflaskor gör på samma sätt. Men man kan ändå tänka sig situationer där sprit leder till lika stora skador än gas.

Om det börjar brinna nånstans och det finns gasflaskor där så spärras ett stort område av på grund av explosionsrisken, men om det finns spritflaskor i branden brukar det väl inte bli särskilt stora avspärrningar?

Det gäller normalt för stora gasflaskor i massivt järn. Jag tror inte man spärrar av särskilt mycket om det finns några små gasbehållare för campingkök i tunn plåt i en brand.

På lab f.ö. gäller strikta brandsäkerhetsföreskrifter även för spritbehållare.

Sen är det ju så att bara för att de tillåter en sak så är det inte grönt att tillåta allt annat. Det som de tillåter är sådant som antagligen skulle vara alldeles för svårt att hålla efter. Ju fler farliga saker man tillåter desto större blir risken att något händer.

Det är nog ingen här som förespråkar att tillåta gas på flyg bara för att sprit är tillåtet.

Johannes

nermander; sa:
Det är just därför som man INTE får ha väskor i facken ovanför huvudet. Man får BARA lägga sina kläder där. Handbagaget och sin sprit skall man ha under stolen.
Undrar just om det är av samma anledning som vissa flygvärdinnor är snabba på att lägga upp alla väskor i just nämnda fack.../ ;-/
Klart motsägelsefullt är det iallafall!

nermander; sa:

Om det finns en sådan regel så struntar de flesta flygbolag i den. Det normala är att de uppmanar passagerarna att stuva bagaget antingen i facken eller under sätet. Sitter man vid en nödutgång måste man stuva i facken.

Johannes

f91jsw; sa:
nermander; sa:

Om det finns en sådan regel så struntar de flesta flygbolag i den. Det normala är att de uppmanar passagerarna att stuva bagaget antingen i facken eller under sätet. Sitter man vid en nödutgång måste man stuva i facken.

Johannes

Och tur är väl det för var skulle man annars ha fötterna ...

/Klas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rolekl Går Colemans kök på Primus/MSR/Markill gasbehållare?!? Kök och brännare 21
PaulieWalnuts Gasbehållare - nybörjarfråga Kök och brännare 16
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 23
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
FalconBayerskt Soto Windmaster och 230g gasbehållare Kök och brännare 33
Vandrarn02 Förvara gasbehållare i lägenhetshus? Kök och brännare 22
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
totte Finns/behövs skydd till gasbehållare? Kök och brännare 18
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
C_Johansson Vad gör ni av era gamla gasbehållare? Kök och brännare 4
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ljaw Primus benstöd till gasbehållare. Kök och brännare 4
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
soderkisen Fråga angående gasbehållare! Kök och brännare 6
PaulPersson Var köper man gasbehållare Kök och brännare 13
1145 Påfyllningsbara gasbehållare - finns domo? Kök och brännare 12
tango var göra av tom engångs-gasbehållare? Kök och brännare 24
Sjöberg Slänga/Återvinna/Punktera gasbehållare Kök och brännare 7
pher_ Gasbehållare? Kök och brännare 0
Snödrivan T sprit på ica Kök och brännare 5
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg