G-1000 anorak för 4500?

Jag är tacksam för denna uppriktiga dryghet istället för ditt tidigare trollande. Det är lätt att sitta och märka ord och förvrida vad folk säger av istället för att själv ha en åsikt. Vad tycker eyck om Fjällrävens Anorak? Hur skulle du vilja ha det?

Du blir liksom mer och mer oförskämd för varje inlägg, trots att jag hela tråden igenom har fört en saklig argumentation kring prissättningen av anoraken och problematiserat högst rimliga frågor kring produktion/konsumtion/resursmässig hållbarhet.

Jag tror jag avstår från att fortsätta den här diskussionen med dig.

/Mats

Du blir liksom mer och mer oförskämd för varje inlägg, trots att jag hela tråden igenom har fört en saklig argumentation kring prissättningen av anoraken och problematiserat högst rimliga frågor kring produktion/konsumtion/resursmässig hållbarhet.

Jag tror jag avstår från att fortsätta den här diskussionen med dig.

/Mats

Inte ett skvatt sakligt när du vänder och vrider på vad som sägs. Det hjälper heller inte att gömma sig med fagert språk och sedan med spelad förvåning spela ut offer-kortet. Man blir förbannad på sådana fasoner. Möjligen tog jag i för hårt.

Naturligtvis går det inte att fortsätta eftersom det inte finns någon diskussion. För att en diskussion ska äga rum krävs att bägge är intresserade av dialog och ömsesidig förståelse. När jag märkte att du inte var intresserad av dialog tyckte jag inte det fanns någon anledning till förklädd artighet.

God fortsättning och advent.

Det var mycket jag inte höll med om i monokroms inlägg. En anorak behöver inte kosta 4500 kr och jag håller inte med om att det skulle vara bra att den gör det heller. Sen att man kan prova med sådana priser är en annan femma. Kanske äldre människor köper men jag känner ingen som lägger de pengarna på FR av mina bekanta (kring 40 år).

Inte ett skvatt sakligt när du vänder och vrider på vad som sägs. Det hjälper heller inte att gömma sig med fagert språk och sedan med spelad förvåning spela ut offer-kortet. Man blir förbannad på sådana fasoner. Möjligen tog jag i för hårt.

tycker eyck uttrycker sig glasklart.

personligen skulle jag hellre köpa bergans nordmarka för 1590. Och ja, den skulle garanterat hålla flera år. billigare behöver inte innebära sämre livslängd och mer slit och släng. prissättning är inte heller så enkel som "vissa" tycks tro här, flera faktorer ligger oftast bakom. Det viktiga för FR är att få oss att tro att deras anorak är värd 4500. precis som alla andra företag.

Men även den ser bra kort ut. Har under åren fått några olika i utdelningshögarna, bla fick vi ett fint FRset i ventile en gång när vi skulle ut och eskortera några VIPs i fjällen. Den var rymlig, lång och ljuvligt smidig men tyvärr sydd dubbel även på ryggen så den var väl tät.
Armens gamla vita gillar jag starkt, 90modellen i nylonväv är stark men iskall. En urgammal sliten civil mörkblå har jag, tur man fick en i då rejäl storlek, numera passar den perfekt.
För 4,5 kkr kan man sy ett perfektställ själv i ventile samt åka till fjällen och åter, det verkar vara det kloka draget.
Märkeshysterin har nått nya höjder, en FR sandlåda skulle säljas med vikten angiven utan sand. YMMV
go tur

Jag med...

Armens gamla vita gillar jag starkt, ...

Men min är färgad cerise (tror jag det heter, vetetusan vad jag ätit den dagen jag bestämde mig för kulör :eek:)...
Jag har sytt iordning den för knapparna (i någon bakelitig plast) har spruckit, åsså har jag fixat rumpbandet (himla bra) och resår istf. knytbanden.
Lång och rymlig, men bökig att få på om man har en axel som min.

Den där "Morgedal" verkar vara längre...

Som ett högre pris? På lång sikt, ja. Men inte förrän det blir mer ekonomiskt intressant för ett företag att sälja en resursmässigt hållbar produkt, än en icke-resursmässigt hållbar dito. Än så länge handlar mycket om snacket kring sustainability mest om whitewashing, från företagens sida, även om en ändring är på gång. Och i en studie från Ogilvy anger konsumenter att priset är den största faktor som gör att de inte köper resursmässigt hållbara produkter. Anden är starkare än köttet, så att säga. Ett exempel: Av de 82% amerikaner som säger att de är har intentioner kring resursmässigt hållbaka produkter så är det bara 16% som fullföljer till köp. Liknande studer hamnar på ungefär samma siffror (22% vs 16%, t.ex.) Det kommer alltid att finnas idealister i ytterkanten av Gausskurvan s.a.s. som tidigt anammar resursmässigt hållbara produkter - men "den stora massan" gör det (troligen) inte förrän det finns en ekonomisk fördel, på ett eller annat sätt (pris, skatt, förmåner, avgifter...). Det ekonomiska argumentet är synnerligen kraftfullt.

/Mats

För att fortsätta Off Topic debatten:

Blandar du inte ihop resursmässigt hållbar med miljömässigt hållbar nu?

Om du menar resursmässigt hållbar: Om du menar som jag förstår av din text att resursen någon gång i framtiden kommer att ta slut så kommer det höga priset på resursen leda till att man går över till att producera produkten av någon annan resurs. Dvs problemet löser sig själv på en någorlunda fri marknad.

Om du menar miljömässigt hållbar: Som jag skrev i en annan tråd så finns det mycket modeord och suboptimeringar här. Här blandar man ihop miljöförstöring med koldioxidutsläpp fast de inte nödvändigtvis har med varandra att göra. Jag ser inte heller på vilket sätt ekologiskt odlade produkter skulle vara att föredra framför traditionellt odlade produkter då de kräver betydligt större odlingsarealer och därmed ser till att maten blir dyrare för de som redan har svårt att få mat på borden.

On Topic: En del av mig skulle vilja ha en smockliknande jacka som inte har militärkoppling. För såna som mig, (fast med mer pengar), så skulle Fjällrävens Numbers Anorak kanske vara ett alternativ.

Nu är jag så snål att jag i stället kommer att använda min x00-kronors vindjacka som jag köpte på XXL.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
naturälskaren Felköp? Vandringsbyxor G-1000 Kläder 19
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
Noffaren Färga en G-1000 jacka? Kläder 11
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
pelka Fjällräven PAK5 G-1000 Trousers! Kläder 1
Snubblaren G-1000 jacka? Kläder 17
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
LarssonMik skinn eller g-1000 Kläder 3
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13
Johan.H Anorak tips Kläder 9
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
Riddleo Fällräven Anorak no. 8 Kläder 25
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
Crosstjeck Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka? Kläder 53
J Daniels Lars fälts anorak. Kläder 11
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
langby TNF Triumph Anorak Kläder 0
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
Smogz Anorak för vårvinterfjäll Kläder 37
lassemalvan NJAL ANORAK Kläder 3
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
100826 Everest Anorak Kläder 4
J.Bergh Klättermusens anorak Njal Epic? Kläder 1
Hedman Liten anorak? Kläder 4
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
huskey klättermusens anorak Kläder 2
henrik.sandgren Haglöfs Lim Gram Anorak?? Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg