Bra
Eftersom din erfarenhet av laddbara batterier är gammal och begränsad till ett(?) specifikt märke är det fel att döma ut alla laddbara batterier, och kanske även dagens laddbara från det märket.
Att dra generlla slutsatser utifrån enstaka exempel är för det mesta alltid felaktigt.
Däremot kan det vara bra att få veta vilka specifika batterier det är som du baserar ditt generella fördömande på.
Gärna även 'årsmodell' på dem och vilken laddare du har använt eftersom även laddaren är viktig för resultatet.
Varför inte laddbara batterier?
Följande fabrikat hittade jag i min batterilåda: Panasonic 1500mAh (äldst, troligen 8-10 år), Duracell 2500 mAh (ålder okänd), GP 1300 mAh (ålder okänd), Energizer 2000 mAh (ålder okänd), Vanson 2400 mAh och 2500 mAh. Alla dessa AA-storlek och alla NiMH. Jag har ca 30-40 st AA och något färre antal AAA. De sist inköpta är Vanson 2500 mAh och de är troligen minst 3-4 år gamla.
Jag har kört slut på Panasonic-laddaren och 2 okända laddare. Nu har jag bara Vanson-laddaren kvar. Den fungerar.
När jag körde med laddbara som mest, var när mina barn ständigt behövde batterier. Nu använder jag laddbara i fjärrkontroller, klockor, kalkylator och några "hemma"-ficklampor. Min äldsta GPS är en Etrex Legend C. Den har jag kört på laddbara under en tid. Jag har också en GPSMAP 76CSx, den har också körts på laddbara en tid.
För ca 2 år sen övergick jag till icke laddbara i GPS:en, det fungerade mycket bättre.
Jag missade helt klart den nya generationen laddbara och har ingen erfarenhet av den.
För ett år sen provade jag Energizer Lithium i GPS:en.
Jag ska nog prova de nya laddbara men laddaren du rekomenderar kostar 765 SEK (inkl 4 batt), det tycker jag är i saftigaste laget. Finns det något vettigt alternativ?
Varför inte laddbara i GPS:en? Det finns ingen anledning för mig. Energizer Lithium Ultimate är de bästa jag provat och kan lagras i 15 år (behåller 90% av sin ursprungliga kapacitet vid lagring i +21 gr C enl datablad), klarar användas ned till -40 (enl datablad), väger hälften av vad motsv laddbara väger (enl datablad) och det är så enkelt att ta rätt batterier, en obruten förpackning = OK.
För mig är det viktigt att GPS:ens batterier är ok. Jag gör inte av med särskilt många batterier i GPS:en.
Men det finns några skäl att tänka om (för mig).
1 Miljöaspekten för Lithium (ska undersöka närmare)
2 Eventuella restriktioner på flyg för Lithium (ska undersöka närmare)
3 Jämföra drifttider
i mina GPS:er för Lithium kontra Eneloop-typ NiMH.
För övrigt är det som sagt en viss utgift att köpa en Maha C9000, 765 SEK.
För det är bara i GPS:en som jag förespråkar Energizer Lithium. Och det är bara där jag har fördömt laddbara, möjligen felaktigt.
Tittar man på totalekonomi så är det tveksamt om jag har tjänat något på laddbara under åren. Ett antal laddare har kostat pengar och laddbara batterier har alltid varit dyrare i inköp än icke laddbara. Jag har definitivt inte laddat några 1000 gånger på NÅGOT batteri. Dom har fallit för ålder.
Tycker fortfarande att du ska prova dina Eneloop hur bra kapacitet de har efter en månads lagring (som uppladdade). Hur många drifttimmar får du då jämfört med om du använder batterierna direkt? Testa i den GPS du normalt använder.