Kolla istället självurladdningen.
Low Self Discharge
Var går gränsen för att det ska räknas som generation 2?
Är alla batterier i Råd&Rön testet generation 2?
Har du vägt dem själv?
Jag har i andra Forum sett uppgifter på c:a 60%
Hur många grams skillnad är det fråga om?
Totalt?
I procent av totala vikten (dvs användare + kläder + packning)?
Nu har jag det. AA-storlek.
30gr gamla generationen laddbara VANSON 2500mAh
28,5gr nya generationen laddbara CoTech 2300mAh
27,5 gr nya generationen laddbara PowerBase Instant 2350mAh
22,5gr akaliska CoTech (andra alkaliska kan väga mer ex Duracell 24gr)
14,5gr lithium Energizer Ultimate
Nja.
Nu blandar du väl ihop drifttid med kapacitet.
Uppenbarligen är dina GPSer mer beroende på batteriernas spänning istf batteiernas kapacitet.
Kapacitet hos batterier brukar anges, och mätas, i mAh, dvs det är ett förenklat sätt att ange den energi som finns i batteriet.
Råd & Röns test anger tex batteriernas kapacitet i mAh
Att kapaciteten hos alkaline-batterier är lägre än hos laddbara framgår tydligt av de tester jag har postat tidigare i tråden.
För mig ÄR drifttiden samma som kapacitet. Den kapacitet som finns kvar i ett batteri under en spänningsnivå som GPS:en inte klarar har jag inte någon användning av. Det är därför jag helst testar själv med den förbrukare som jag ska använda. Allt annat är bara nominella värden.
Drifttiden för de alkaliska batterier (CoTech) som jag testade, är LÄNGRE än de NiMh (Instant och CoTech) jag provade. Oavsett vad dina diagram och tester säger. Vid rumstemperatur. Det kommer bli intressant att prova i kyla.
Jag undrar även, som jag skrev ovan, hur mkt viktskillnad det är fråga om och hur stor roll denna skillnad spelar för dig?
Den spelar en mindre roll får jag väl erkänna. Men jag behöver ju inte ta med så många så totalvikten blir ju klart mindre. Det spelar nog en större roll för de som vandrar. Däremot gör lång drifttid att jag inte behöver strula med byten särskilt ofta och stumheten i Energizer Ultimate Lithium gör att jag bättre kan lära mig hur mycket som finns kvar när de börjar indikera 75%. Och därmed välja tillfälle för ett byte.
Dessutom har jag i andra Forum läst att just eTrex GSer även är känsliga för hög spänning, och tydligen är stratspänningen på engångs litium-batterier alldeles för hög.
GPSerna vägrar helt enkelt att fungera med oanvända engångs litium-batterier.
Enda sättet att få dem att fungera skall vara att (delvis) ladda ur batterierna i ngn annan apparat (tex ficklampa)
Har du råkat ut för detta?
Vad är spänningen hos dina engångs batterier?
Nej, för hög spänning har jag inte drabbats av.
nominell 1,5V, mätt obelastat 1,8V och mätt under belastning i Etrex Legend C 1,55V
Jag förstår nu du inte har provat några lithiumbatterier.