Alla MiMH-batterier i testet är inte av LSD-varianten.Var går gränsen för att det ska räknas som generation 2?
Är alla batterier i Råd&Rön testet generation 2?
Om du jämför självurladdningen hos dem borde det framgå.
Vill du veta mer om vad som utmärker, och hur man identifierar, LSD-batterier hänvisar jag dig (ännu en gång) till CPF.
För mig ÄR drifttiden samma som kapacitet. Den kapacitet som finns kvar i ett batteri under en spänningsnivå som GPS:en inte klarar har jag inte någon användning av.
Uppenbarligen har du en egen defintion av kapacitet
Dina GPSers drifttid verkar vara mkt mer beroende på spänning än energi(kapacitet) hos batterierna.
Eftersom du verkar ha tillgång till voltmätare vore det intressant om du kunde mäta vid vilken spänning dina GPSer slutar fungera.
OBS
Mät inte spänningen på de urplockade batterierna, pga skillnader i den interna resistansen bör du mäta spänningen när batterierna sitter i GPSen för att det uppmätta spänningsvärdet skall vara värt ngt
En sak till:
Jag hade tidigare en eTrex, och om jag kommer ihåg rätt kunde man ngnstans i menyerna ändra battarityp (mellan alkaline, NiMH och litium), men jag kommer inte ihåg om det endast ändrade spänningsnivåerna för batteriindikatorn i diplayen eller driftnivåerna för elektroniken (som det borde).
Har du samma funktion i dina GPSer?
Har du använt den?
Ger det ngn skillnad i drifttid?
Hur kom du fram till det?Jag förstår nu du inte har provat några lithiumbatterier.
Redigerat: Stavfel