Funderingar om tävlingar

Riverrace är allround

Jag och kompis körde Kajaktivs riverrace förra hösten. 3 mil med forsar (klass1-2) och slätvatten. Det är kul tävlingsform som borde kunna attrahera en bredare publik. Forspaddlarna är säkrare i forsarna, maratonpaddlarna överlägsna på slätvattenpartierna och multisportarna klarar bägge momenten. Alla är bra på ett moment men kanske inte fler än så? Det räcker inte att vara snabb på de släta partierna om man simmar 3 gånger.

Här har man två klasser; plast och glasfiber. En för de snabba och en för oss andra om man ska raljera lite. Det är så klart skillnad på en Prijon Barracuda och en kortare plastblja men det skulle krävas otaliga klasser för att komma tillrätta med den "orättvisan", frågan är om det gör tävlingen roligare.

Tävlingen lockade ett 30-40 tal deltagare vilket var lite få kan jag tycka. Det skulle vara ruggigt kul att se de bästa från varje nisch i paddlingen göra upp om titeln Sveriges bästa allroundpaddlare! Kan maratonpaddlare ta sig ner för en fors? Kan forspaddlare hänga på Siven? Är multisportarna bäst på att vara breda?

Hoppas att det blir ett massivt startfält i år. Själv ska jag ha en snabbare kajak och vingpaddel i år!

Hälsningar Tomas

Mycket intressant in den här tråden!

Tycker att idéen bakom SADE (Stockholm Archipelago Downwind Experience) är lysande där även förmåga att hantera sjö och skiftande förhållanden blir utslagsgivande. Dock är 8 mil för min och kanske många andras del kanske en väl hög tröskel. 4-6 mil däremot i det konceptet...

Håller med Björn, klassindelning är meningslöst. Satsar man på att vinna så skaffar man sig en snabb tävlingskajak, men de flesta deltar i motionslopp av andra skäl, så att dela upp deltagarna i mängder av klasser ser jag ingen vits med.

Har själv paddlat samtliga år som Dalslands kanotmaraton arrangerats, genomför loppet på ca 10 timmar!!!! Tro mig, inte ens en riktigt snabb kajak kommer att göra mig till segrare!! Tävlar mot mig själv, mina grannar och mina bröder.
Kände mig dock som en riktig vinnare i höstas, när jag efter stenhård träning lyckades förbättra min tid med nästan en timme.

Titta gärna på vårt motionslopp EkolnRunt 2008 den 17 augusti. Inga materialklasser, endast val av 10km elle 25km. Man tager vad man haver. Arrangemanget är enkelt och är till för paddling, mer eller mindre räjsig, under trevliga former.

Fjordloppet i Kungsbacka!

Vill oxå passa på å tipsa om ett motionslopp för havskajaker(utan klass indelning)
Fjordloppet(ingår i Kungsbacka River arr.) en tävling för oss vanliga havskanotister loppet går i Gottskär den 16:e augusti kl: 10.00. Hoppas vi ses där :)

/Janne

Janne,

vi lär inte ses i Kungsbacka, eftersom jag är med och arrangerar Ekoln Runt samma dag. Vilken service, vi förser södra Sverige med motionslopp inom rimliga avstånd helt ideellt!

Men, du är förstås välkommen till Ekoln Runt! ;)

Vi kör ju på lördag å ni på söndag! Kanske kanske skulle vi hinna med båda loppen :)
Eller vad säger du?

/Janne

På lördagen är det min andra hobby, rock&roll, som gäller. Men du är förstås välkommen till Uppsala. Kanske kan bli en giganternas kamp, Extreme mot Commander?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg