Funderingar kring UL och prylfixering.

Nja, ingen vill väl bära tungt (annat än i träningssyfte) tror ingen packar brödrosten + elverk direkt. Diskussionen handlar om den grupp som spenderar tid och pengar för att kapa gram in absurdum. . Följddiagnosen blir pryl- och konsumtionsmani. Härlett till utvecklingen av nya, lätta produkter och produkter som kan betraktas som slit och släng då dessa inte förväntas hålla länge.

Vad man spenderar sina pengar och sin fritid på spelar väl ingen större roll så länge man själv är nöjd och tycker det är kul :) Är man villig att betala enorma summor för små fördelar så är det väl inget fel med de. Jag har ju hellre med mig ett kastspö än att ha samma vikt helt i onödan i ett tungt och klumpigt tält.
 
Det finns alltid moralister som dömer andra, vara vad vad vara må. Sen må de heta talibaner eller vadsom.

Det som kortsikigt ses som en match om grammen handlar givetvis ofta om att kunna få med kilona oxså.

Min film och fotoutrustning väger inte gram utan kilon. Givetvis syns inte det när vi debakeklar lätta pryttlar av märkena A och B samt försöker nagelfara dem på de upplysningar vi har från olika källor.

För dem som inte burit tungt och vått så verkar vi givetvis som fjuttisar, men de flesta av oss här på Utsidan har nog börjat en gång med ävda grejor i smärting och galon, bomullssovsäckar och gummimadrarasser. Tunga fotogen eller bensinkök samt bomullstält. När grejorna blev våta var de det länge.

Värnplikten då mycket skulle med lärde delvis ut att begränsa det som skulle med. Mat behövs för att orka många dagar, då följer kök och sked.

Efter att ha fått bestämma själv vad som skulle med, utan att följa STFs tunglista, på stugtur i alperna begrep även ego att upplevelsen inte står i proportion till hur duktig man är på att bära utan på hur ofta man orkar lyfta blicken. Målet måste vara att orka göra det hela dagen.

Med mat för 14 dar och stora bildpaketet med är det inte alltid möjligt. Men fortfarande eftersträvansvärt till så stor del som det går. Då blir plötsligt slimmade sovsäckar och kokburk i titan samt lättaste träskeden mycket intressantare.

För dem som precis betalat en jordenruntresa för en normaltung utrustning kan ju debaklet om grammen kännas extra tungt. Speciellt som lättviktguruna gärna skryter med att de lättare alternativen till råga på allt var billigast oxså. Dubbelt förargligt på en gång.

Argumentsamlingen vässas och här skall det vara rejält och hållbart samt minst armékvalitet. Lättvitgtsjox håller minsann inte till första turen. För det egna förhastade valet måste försvaras till sista krona. För fel gör man ju inte, pyttsan den som inget gör gör inga fel, men inget annat heller.

Tja jag har en vindblus som gjort 15 säsonger och håller. Ett par lågskor som varit med i 3 säsonger, men i år blir de nog utbytta. Mitt kök är över 10 år gammalt, förvisso utraljudstvättat ett par ggr men fungerar fortfarande utmärkt, dock inte utan läläge. Men sånt kan man skaffa med vindskydd mm.

Funktionen är nog det som de som jagar lätta prylar värdesätter mest, men framföraltt tror jag att de som är ute mera sätter mer pris på lätta grejor och därför jagar samt talar om dem med andra.
En annan fördel är att ryggsäcken blir mindre och mindre, eftersom maten är det stora paketet.

Givetvis finns det de som hävdar att fett är vägen att gå men med 5 kg olja i ryggsäcken blir inget roligare. Maten skall ju konsumeras oxså. Gommen och tungan samt inte minst smaklökarna vill ha variation. Stuvning och snabbmakaroner blir lätt trist, speciellt dag 12. Hemmatorkning är godare, roligt och betydligt billigare än påsarnas trista industrimenyer

Envar får givetvis bli lycklig på sitt sätt men ju mindre basgrejor man bär och ju lättare de är får man kilon över till det man vill ha med sig. Fiskeutrustning, klättergrejor eller fotogrejor, somliga görstarka har allt med sig, lyckliga dem. Vi hoppas att deras leder och muskelfästen håller.

Vi som rundat middagstoppen får vara glada för varje säsong till som vi kan vara med, lättare ryggsäck är ett sätt. Cykla med följebil och kreditkort är ett annat. Gå stugturer, inga sätt är fel.
go tur
 
Då är det lite komiskt att erinra sig följande http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42091&page=7 (inlägg 82) som jag också citerar i dess helhet på min site. Det är alltså en kommentar till en detaljerad packlista på (till en början) över 16 kg för en veckotur. Den gäller vikten enbart: varför bära "lätt" (16 kg är inte lätt) när man kan bära tyngre? Och jag har sett mer av samma art här. Klenisar-tråden kanske finns kvar? Vad jag förstår handlar det om misstänksamhet mot det avvikande. Kanske man ser ett hot mot fjällvandrandets exklusivitet, vad vet jag.
Ja, jag tror att det är provocerande för stora starka karlar att se att klena medelålders kärringar som jag klarar att vandra på samma ställen som de. Min svägerska blev till och med utskälld av en machoman på trepassleden, för han tyckte inte att kvinnor skulle gå där. Visst kan det vara kul att jäklas med de skitnödiga muskelbyggarna, men det är inte roligt hur länge som helst.
 
Ja, jag tror att det är provocerande för stora starka karlar att se att klena medelålders kärringar som jag klarar att vandra på samma ställen som de. Min svägerska blev till och med utskälld av en machoman på trepassleden, för han tyckte inte att kvinnor skulle gå där. Visst kan det vara kul att jäklas med de skitnödiga muskelbyggarna, men det är inte roligt hur länge som helst.

Kroppsbyggare skulle aldrig få för sig att vandra länge. Onödigt stor risk att bli katabol ju!
 
Ja, jag tror att det är provocerande för stora starka karlar att se att klena medelålders kärringar som jag klarar att vandra på samma ställen som de. Min svägerska blev till och med utskälld av en machoman på trepassleden, för han tyckte inte att kvinnor skulle gå där. Visst kan det vara kul att jäklas med de skitnödiga muskelbyggarna, men det är inte roligt hur länge som helst.

fördomar, fördomar åt alla håll. jag tränar regelbundet på gym, är vad man skulle kunna kalla välväxt och jag strävar efter att ha en packning på max 15 kilo, helst mindre för över en veckas vandring. hur passar jag in i din världsbild? Dessutom skulle jag inte bry mig om jag mötte några "klena medelålders kärringar", jag skulle inte ens lägga märke till dom.
 
ju mer prylar som man bär ju mer vikt blir de.
tror att kunskap och färdighet väger minst än hur mycket lätta prylar du har.
sedan så är att god kondition är ju mycket viktig del.

själv så jag inte på gym utan ska jag träna så går jag med ryggsäck så till slut bar jag nästan 40 kilo men det gör jag inte om nu. nu blir det bara upp till 15-20 kg, men ha det trevligt på turen.

eller ett talesätt ( är man dum så får kroppen lida).
färd efter förmåga.
 
En ultralätts försvarstal.

Jag kan nog bjuda på att träda fram som en av de där som du stör dig på. För mig är det en sport att jaga varje gram jag kan hitta men att samtidigt behålla en god komfort. Det blir lite som att ha ett dockhus där man försöker få allt att bli perfekt tex genom att hitta dubbla användningsområden för olika saker. Ett av många exempel kan att vira sovsäcken innanför vindjackan på kvällen istället för att ta med en extra tröja på kvällen när man sitter still.

Om folk vill bära med sig plättlaggar och annat redigt får man väl göra det, men från där jag sitter känns det förbannat skönt att ge sig ut på en femnättersvandring på Padjelantaleden om någon vecka med bara 6,5kg på ryggen. (I detta är all utrustning som jag inte har på kroppen samt, bränsle till kök + all mat, utom nötter och liknande som jag tänkt köpa längs leden, inräknat.)

Som jag ser det är fördelarna med att åtminstone dra ner vikten lite många. Det blir trevligare eftersom det blir lättare att ta sig framåt och framför allt uppåt, man kan gå längre på en dag, det är mindre risk att man mister balansen och trampar snett. Om man skulle göra sig illa har man dessutom större chans att kunna ta sig framåt så man kan få hjälp utan att behöva lämna allt livsviktigt i packningen bakom sig.

Konsumtionshetsen får jag väl utan omsvep ge dig rätt i. Det blir väl oundvikligt så att man sitter där och surfar på olika nördiga jänkarbutiker för att jaga rätt på saker man egentligen inte behöver. Det som inte längre används brukar ju i alla fall hamna hos folk i min omgivning som annars hade köpt något nytt.

Jaja, jag antar att ni har fattat min poäng. Stånka på lugnt nu så ses vi på leden!
 
(I detta är all utrustning som jag inte har på kroppen samt, bränsle till kök + all mat, utom nötter och liknande som jag tänkt köpa längs leden, inräknat.)

OT - men jag hoppas du känner till att möjligheterna att proviantera på just Padjelantaleden är begränsade till STF Såmmarlappa och Staloloukta?;)
 
OT - men jag hoppas du känner till att möjligheterna att proviantera på just Padjelantaleden är begränsade till STF Såmmarlappa och Staloloukta?;)

Stenkoll. Eller i alla fall så mycket koll man nu kan ha efter att ha orienterat sig om vad man kan förvänta sig genom att läsa diverse guideböcker. I dem får man ju intrycket att man i någon enstaka station utöver dessa två kan hitta folköl och lite annat godtyckligt lättsålt. Osant?

Fråga: jag tänkte basta bort lite onödigt vatten (skämt) i Staloluoktastugorna. Är handduk (50 gram) istället för Dirty Harrydisktrasa (5 gram) nödvändigt eller kan man hyra en på plats?
 

Liknande trådar