Fuktspärrsockor ?!

Brödpåsar är bäst

Jag har använt fuktspärrsockor/påsar i många år, framförallt i storskor av plast under isklättring och alpina turer - men också i telemarksskor i plast. För mig fungerar detta väldigt bra, jag håller mig betydligt varmare än med t ex ullsockar, speciellt om man är ute mer än 6 timmar. Vid flerdagarsturer kan skalen lämnas ute och de torra innerskorna tas ner i sovsäcken.

Black Diamonds Vapor Barrier Liner fungerar dåligt, passformen var miserabel och en resår skavde, så de ligger längst in i garderoben nu. Jag tycker extra tjocka 8-liters brödpåsar fungerar bäst. De brukar hålla för mig, men man kan ju alltid ta dubbla lager. Innerst använder jag en tunn sock i syntet. Foten rör sig en aning inne i innerskon pga minskad friktion, men det har inte varit något problem för mig. Dock måste jag varna för lukten när påsarna tas av, den är inte att leka med..

Funderar...

Jag, för min del, kämpar fortfarande hårt med att försöka förstå vad det här har med navigering att göra?
Kan det ha något att göra med någon slags färd på de vattenpölar som rimligtvis borde bildas inuti plastpåsarna under dagen, eller?

Nu hade jag tänkt att fråga vad ni ska på Kebnekaise att göra, när det finns bra skog så långt ner som i (norra) Skåne, skog som ligger lagom långt "himmafrau", så att man kan gå hem när man börjar bli frusen, men det gör jag inte, för då lär väl detta något vilsekomna ämne leva i all evighet i detta forum, är jag rädd.

Anders

Fuktspärrsockor ej samma som Goretex !!

Tack för diverse tips, men goretex- och sealskinsockor fungerar inte för mina ändamål.
En fukspärrsocka måste vara helt tät. Jag har provat ett flertal varianter av plastpåsar och de kan funka hyfsat, men det är ingen vidare komfort och hållbarhet på dessa.
Den enda "kommersiella" sorten jag har sett, är just BD´s "Vapor barrier liner".
Det jag önskar hjälp med är att hitta sådana eller likvärdiga av något annat fabrikat.
Heder o tack till den som kan tipsa mig var jag kan få tag på riktiga fuktspärrsockor !! mvh/ SNI

GPS socka

Själv har jag precis köpt en socka i något neoprenliknade material till min vista (den svettas som f-n, eftersom den har svårt att hitta sateliter i det gamla stenhus där jag jobbar, mitt i gamla stan, i sthlm). Gillar oxå fjällen men tycker att de Sörmländska skogarna är bortglömnda.. en riktig vildmarkspärla, om jag får säga själv ! Man möter ju inte en kotte eftersom alla är norröver..
:)

Börjar tro detta är bra

Jag försökte ta mig över den vilda parkeringsplatsen nyss, för att komma in på det någorlunda civiliserade jobbet (taket håller i alla fall tätt).
Regnet vräkte ner på skånska (regnade på tvären, alltså), trots att jag är i Småland. Dessutom uppblandat med lite snöflingor som extra krydda.

Finns det fuktspärrsockor stora som sovsäckar, ni som vet mycket (allt?) om detta? Eller är det det som kallas för sopsäckar då? Helst skulle den klart vara lite fodrad också. Kanske en sopsäck med fleecefoder?
Här gäller det ju framförallt att spärra mot fukt utifrån, men det är klart, ibland är det flera centimeter djupa sjöar på parkeringen.
Kanske neopren, som i en våtdräkt, som ett komplement?
Det där med sovsäck är ju inte heller så dumt, om jag skulle bli trött av dessa monumentala strapatser (parkeringsdjungler tar sin tribut).
En neoprenvåtdräktsfleecesovsäckssopsäckfuktspärrsgrunka, vilken affär ska man gå in i och lämna fram en beställning på en dylik?
Den kostar nog 42, är jag rädd.

Anders

Kallt och vått

Jag tog upp den här tråden med en bekant som förestår stapatsmarscher, han rekommenderade brödfryspåsar, håller, är billiga och på rulle kan de övriga användas på andra sätt under marschen. Vid kontakt med andra bekanta inom plastbranschen visade det sig att mylarpåsar är starkare än andra. Dessa "prasselplastpåsar" säljs till butiker i avrivningsett och sorterade storlekar. Hos min bekant matvaruhallschefen har jag nu beställt en förpackning, 500 påsar om 8,2 liter. Leverans nästa vecka. Återkommer.

Tills dess gäller tre på, strumpa, socka och yttersocka samt ombyte i säcken.

När man håller foten fuktig och varm, hur klarar man då huden på fötterna? Hur vårdar man huden vid raster och läger? Frågeställningen kommer av att våt, fuktig hud håller sämre än lagom fuktig, torr hud.

Go tur

Johan K

Färdigsydda är kass!

Köpte ett par fuktspärrstrumpor i USA (minns ej märket). De hade usel passform, var för korta och kasade ner hela tiden. De enda som har fungerat för mig har varit hemmasydda (bättre passform till min fot) eller plastpåsar.

Peter

Och på fråga B svarar vi...

När man nu ska få ihop denna intressanta diskussion med den navigering som brukar diskuteras här, hur blir det då?
Ska man trä kondomen över GPSn då? Eller ska den fortfarande sitta på fötterna?
Eller kanske den ska dras över huvudet? I så fall vilket?

En utförlig navigeringskondombruksanvisning efterlyses.

Anders

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg