frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt

Potatismospulver med kryddor väger inte mycket.

Har för mig att bacon är det dyraste i affären om man väger det efter stekning... men fettet ska man ju slurpa i sig om man vandrar...

Lidl o andra har billiga påsar med jox i som duger om man är fattig, E nr hysterikerna är fel ute, en del E är nödvändiga annars skulle vi bli matförgiftade av maten utan dessa tillsatser...

Smakförstärkare är OK då det är koncentrerade äkta naturliga råvaror från början...

Naturlig mat, vad är det ? äta på buskarna i skogen ?, näe hellre Blå Band s spagetteria om man nu gillar smaken...den typen av mat är den vanligaste av allt i våra matlådor till jobbet...så ngn poäng ligger det i den smaken...ska nog köpa mig en påse o komma med en faktarapport, kanske lagar den på mitt nya vedkök i 0,5 mm aluminium....köket är under konstruktion, återkommer....senare....längre fram....;)

Potatismospulver med kryddor väger inte mycket.

Har för mig att bacon är det dyraste i affären om man väger det efter stekning... men fettet ska man ju slurpa i sig om man vandrar...

Lidl o andra har billiga påsar med jox i som duger om man är fattig, E nr hysterikerna är fel ute, en del E är nödvändiga annars skulle vi bli matförgiftade av maten utan dessa tillsatser...

Smakförstärkare är OK då det är koncentrerade äkta naturliga råvaror från början...

Naturlig mat, vad är det ? äta på buskarna i skogen ?, näe hellre Blå Band s spagetteria om man nu gillar smaken...den typen av mat är den vanligaste av allt i våra matlådor till jobbet...så ngn poäng ligger det i den smaken...ska nog köpa mig en påse o komma med en faktarapport, kanske lagar den på mitt nya vedkök i 0,5 mm aluminium....köket är under konstruktion, återkommer....senare....längre fram....;)

ÖB har en "spagetteria" för en guldpeng, likvärdig i Kcal men godare och roligare att tugga. Fire up!

Ost?

Nu har jag läst igenom tråden och - även om den förvisso skall handla om frystorkat - ingenstanns nämns ost.
Jag älskar ost och det är ju högvärdig energi - kalas, både smak och energi! En rejäl lagrad Greve i ryggan, jag säger bara det. Man kan ju åxå tänka sig torkad ost som Parmesan :eek:)

Beträffande smakförstärkare så gillar jag knaperstekt bacon, italienska batonghårda korvar, torkad svamp, vitlök, olivolja etc. mycket mer än glutamatdextroprofen å vad de heter. Jag kokar gärna pasta å spiller i lämplig soppåse i pottan och toppar med något av ovanstående mums (tar man sig tid kan man fräsa smakfärstärkningsgojset i pannan innan man tippar i det). Min otroligt mycket mer erfarne kamrat tyckte det var en fantastiskt välsmakande idé.

MVH Inte bestigit K2

....;)

Vilken E i denna förteckning gör att man inte blir matförgiftad?

INGREDIENTS: Canned Tomatoes (Tomato, Tomato Juice, Citric Acid), Pasta (19%), Minced Beef (16%), Onions, Tomato Puree, Mozzarella Cheese, Ricotta Cheese, Cheddar Cheese, Vegetable Oil, Garlic, Italian Herb Mix (Oregano, Savory, Basil, Thyme, Rosemary, Marjoram).

Citric Acid är den enda E vad jag kan se. Det är väl även en naturlig smaksättare?

Senast ändrad:
Du mâste ju bryta ner det i mindre bestandsdelar.
Pasta innehâller ju massor av E och likasâ köttet och tomaterna och osten och, och, och, :cool:

Men det skulle vara kul o fâ veta vad som förhindrar förgiftning och vad som dâ skulle förgifta.

E-ämnen är inte det samma som syntetiska kemikalier som många nu har fått för sig - de allra flesta är faktiskt naturliga och E-nummret är en förkortning av den oftast ganska långa namnet. Nu har E-numren fått en stämpel på sig som just tillsatta syntetiska kemikalier, och tillverkarna känner sig nödgade att börja ersätta dessa nu med namnen av vad E-nummren stod för förr i tiden då dessa låter mer 'naturliga' än numren.

Även 'den förhatliga' glutamaten, som oftast är natriumsalt av glutaminsyra är naturlig (finns massor i tex. tomater och speciellt dess skal), och är en av de 20 aminosyrorna (betecknas 'E', eller Glu) och är viktig byggsten i alla proteiner mm.

Det som är unikt med glutaminsyran är att den också är en signalsubstans i nervsystemet och är därför som tex. smaknerven regerar mer häftigt vid retning från smakämnen och ger intensivare upplevelse i närvaro av glutamat (salt av glutaminsyra) än annars vid aktuella halten av smakämnet.

Hjärnan har massor av glutaminsyra i sig, både som proteiner och som signalsubstanser, skulle man plocka ur all glutamat kroppen innehåller så skulle vi dö kort sagt.

---

När man prata om risker med tillsatt glutamat så ser jag det som att det sällan själva ämnet 'glutamat' som är själva 'risken' i måttliga mängder (även om det är 'det' som nämns hela tiden), utan vad för ämnen som följer med omkring den när den renas fram från olika (naturliga)råvaror eller tillverkas på annat sätt...

Senast ändrad:
Vilken E i denna förteckning gör att man inte blir matförgiftad?

...Citric Acid är den enda E vad jag kan se. Det är väl även en naturlig smaksättare?

på svenska kallas 'Citric Acid' för citronsyra, om det är farligt eller inte får man väl bedöma själv...

C-vitamin är ett annat namn för askobinsyra (Ascorbic acid) och dessa båda syror kan tillverkas syntetiskt och också görs så i stora mängder.

på svenska kallas 'Citric Acid' för citronsyra, om det är farligt eller inte får man väl bedöma själv...

C-vitamin är ett annat namn för askobinsyra (Ascorbic acid) och dessa båda syror kan tillverkas syntetiskt och också görs så i stora mängder.

Va spelar det för roll om det är syntetiskt framställt eller på naturlig väg om det nu är samma ämne???

Va spelar det för roll om det är syntetiskt framställt eller på naturlig väg om det nu är samma ämne???

Det är till synes samma ämne i alla fall. Du får dock i dig betydligt mer nyttigheter om du äter en apelsin än om du tar en brustablett.

En annan sak.
Större delen av all C-vitamin (askorbinsyra) tillverkas idag i Kina, -och de har ju koll på livsmedelssäkerhet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SoloHikingBum Torrfoder/Frystorkat som säljs privat! Friluftsmat 21
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5
nj-tec Mat för riktigt kalla turer!? Friluftsmat 19
bodman Glöm ej njutningen av riktigt god mat Friluftsmat 2
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 58
Polarnatt Inte gott! Friluftsmat 5
Bulingen Gott att dricka? Friluftsmat 16
Roddan B Torkning av kött så att det blir gott Friluftsmat 5
sleipnah nån som kan nåt gott? Friluftsmat 20
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
da_flower Mat i två veckor .. gott och tungt .. Friluftsmat 56
såg lite gott recept Friluftsmat 1
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Boreal Detta är gott! Friluftsmat 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg