Jag tror de flesta är införstådda med att Knorr inte är den mest högkvalitativa maten, men poängen är att det är nog inte heller de flesta andra tillverkare av "utemat" heller. Det är möjligt att REAL höjer sig något över mängden, men jämför jag t ex Blå Bands makaroner med köttfärssås med Knorr Spaghetteria Bolognese så skiljer de sig inte särskilt mycket. Blå Band är något energitätare, främst pga högre andel fett;
per 100g:
Blå Band: 450 kcal
Knorr: 370 kcal
Blå Band protein: 15 g
Knorr protein: 15 g
Blå Band kolhydrat: 58 g
Knorr kolhydrat: 64 g
Blå Band fett: 17 g
Knorr fett: 6 g
När det gäller ekonomiargumentet så kan man använda det på varje tillverkare av utemat; jag lovar att jag kan röra ihop en bättre och godare chili som jag torkar själv till en bråkdel av priset av REALs chili för 80 kr/portion. Nu har man ju dock inte alltid tid till egna torkprojekt.
Spaghetterian är "helt okej" tycker jag. Personligen har jag svårt att få ner både Blå Band och REAL och ffa REAL är på tok för dyrt för mig. "Piffar" man upp spaghetterian med lite skinka eller ölkorv och några skvättar olivolja så tycker jag den står sig bra i jämförelsen med de dyrare alternativen.
Men som jag alltid brukar föra fram; man måste testa själv. Det handlar som alltid så väldigt mycket om tycke, smak och vilka prioriteringar man gör.