frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt

alla blir jätte imponerade när dom läser om hur "typ" erfaren du är.
såna inlägg som du skriver är bara dumma, ett forum som det här är till för att dela erfarenheter och bl.a få tips, om du redan vet att det finns och inte är intresserad så är det bättre att låta bli att skriva istället för att klanka ner. håll dig på flashback/lunarstorm eller var du nu hör hemma

Trögfattad? Som sagt var det inte poängen.

mat? är inte past mat?
eh.. 660 kcal för 15 spänn kan ingen a v dom andra märkena konkurera med. punkt slut.
ni som har köpte alla dyrare sorterna, jag kan förstå att ni vill rättf'rdiga era köp men ni får erkanna nu att det finns ett alterna tiv man kan köpa på willys som du kan köpa åtminstone 5påsar för samma pris som en av dom dyra.

Det blir ju bara patetisk när du pratar om dig själv som köpt 120 påsar och sedan stångar dig blodig för din tes.

Talar du om dig själv igen med tanke på FB och lunar?

Har också testat pastapåsarna och tycker dom är ett bra alternativ även om jag kanske inte skulle trycka i mig 120 st....;) Ett annat enkelt o gott alternativ jag brukar använda när jag är ute är helt vanliga tortellinis. Finns med olika smaker, ost, kött, spenat osv. Bara att koka, väger lätt o sen tar man med en burk med pesto. "Världens käk" tror jag Baloo sa?

Kom upp ur sandlådan nu pojkar. Jag tycker det är rätt intressant att diskutera mat i olika former och själv tycker jag att en del inlägg bygger på förutfattade meningar och föreställningar.

Först så var Knorr dåligt för att det var för litet energiinnehåll. Det var ju helt fel; en påse anges innehålla 2 portioner men energitätheten per 100g ligger på ungefär samma nivå som maten från "friluftsmatstillverkarna".

Sen så var det fördelning av näringsämnen och där var det inte heller någon större skillnad mellan t ex Knorr och Blå Band förutom fetthalten, som var något lägre hos den Knorr Bolognese jag jämförde.

Sen så var det det här med tillsatser och kvalitetsråvaror och där skiljer det sig inte heller så mycket mot t ex Blå Band eller Trekking Mahlzeiten. Möjligen står REAL ut där, men även det är en förädlad industriprodukt.

Självklart får ju var och en göra sina egna val, men jag är rätt road av att försöka se bakom de rent uppenbara argumenten och se vad man egentligen betalar för.

För min egen del är det helt otänkbart att betala ett antal tusentals kronor/år för friluftsmat, vilket skulle bli fallet om jag valde REAL. Därför är det intressant att se vilka alternativ som finns; och utifrån MIN synpunkt så funkar Knorr alldeles utmärkt som EN del i den mat jag äter när jag är ute. Självklart blir det oftast godare med "riktig" mat som man torkar själv. IMHO är man dock rätt naiv om man tror att skillnaden mellan t ex Blå Band och Knorr är så väldigt stor.

Både grodanboll och trooper är ju ibland lite av forumets gnällspikar så jag är inte förvånad över era reaktioner men då rätt många inlägg bara i den här tråden innehållit felaktigheter och förutfattade meningar så visar den väl att det finns ett behov av diskussion.

Att Knorr är vedervärdig pga smak och konsistens är t ex inte ett uttalande som är särskilt intressant. Jag kan räkna upp ett antal maträtter som jag inte gillar, men skulle ni tycka att det vore kunskap värt att lägga på minnet?

Då är det mer intressant att försöka utröna vad som skiljer maten hos olika tillverkare; vad är det som gör att t ex Blå Band av en del anses bättre än Knorr?

avslutad210712

Gäst
Själv kommer jag att gå in för Barilla Tortellini till ett mål per dag i fjällen. Visst är det "bara" pasta med något i men man får i sig nästan 1000 kcal om man äter upp en påse själv och eftersom det finns flera olika smaker så får man i alla fall lite variation och man slipper slabba på med pastasås..En annan sak är att man kan äta dem utan att koka dem först så är man hungrig kan man knapra i sig några stycken. Självklart kan man ta något annat fabrikat om man känner för det. Finns också i en del av STF's fjällstugor men är då lite dyrare. Hemmavid köper man dem för strax över 20-lappen.

Finns det inget mer att skriva i denna tråden?!?!?

Handsken var kastad så jag var tvungen.

Först lite bakgrund:
Vanligtvis kör jag mycket egenlagat och hemtorkat (och även en hel del "råa" saker) men det är inte alltid man har tid att förbereda eller så har man nått annat som hindrar en och då är det skönt att kunna ha nått att bara "rycka med sig"
Jag har för dessa tillfällen alltid ett gång knorr-påsar liggandes just för att de är väldigt prisvärdiga.

Men här kommer ett tips från en som ofta haft mycket tomma fickor....
...billigaste och enklaste utekäket för kortare och enklare turer jag någonsin testat är utan tvivel potatis; ingen tillagning, inga husgeråd, inga bränslen...inga nackdelar utom att det inte klarar minusgrader. Man kan leva flera veckor endast på rå potatis (och vatten) utan att lida någon brist (förutsatt att man har normala depåer i kroppen redan dvs).

Möjligen inte så vikteffektivt men så länge man är ute efter 4-6 måltider så tar man igen det på allt annat man kan lämna hemma. Sen är det gott dessutom!

Det händer ofta att jag köper ett gäng potatisar istället för att lägga ut en smärre förmögenhet på att äta ute när jag känner ett litet tomrum i magen...i mina ögon är 60kr för en lunch fullständigt otänkbart och även 40kr tycker jag inte jag kan unna mig mer än nån gång i veckan som bäst.

Har man mycket enklare (inga) krav på det rent sinnliga upplevelserna under födointaget kan man dessutom få till ett mycket vikteffektivt och billigt alternativ genom att helt sonika äta couscous/bulgur som fått svälla i lite vatten...inte lika nyttigt men man klarar sig några dagar eller kanske en vecka utan minsta hälsonedsättning.

Föda helt enkelt!

Handsken var kastad så jag var tvungen.

Först lite bakgrund:
Vanligtvis kör jag mycket egenlagat och hemtorkat (och även en hel del "råa" saker) men det är inte alltid man har tid att förbereda eller så har man nått annat som hindrar en och då är det skönt att kunna ha nått att bara "rycka med sig"
Jag har för dessa tillfällen alltid ett gång knorr-påsar liggandes just för att de är väldigt prisvärdiga.

Men här kommer ett tips från en som ofta haft mycket tomma fickor....
...billigaste och enklaste utekäket för kortare och enklare turer jag någonsin testat är utan tvivel potatis; ingen tillagning, inga husgeråd, inga bränslen...inga nackdelar utom att det inte klarar minusgrader. Man kan leva flera veckor endast på rå potatis (och vatten) utan att lida någon brist (förutsatt att man har normala depåer i kroppen redan dvs).

Möjligen inte så vikteffektivt men så länge man är ute efter 4-6 måltider så tar man igen det på allt annat man kan lämna hemma. Sen är det gott dessutom!

Det händer ofta att jag köper ett gäng potatisar istället för att lägga ut en smärre förmögenhet på att äta ute när jag känner ett litet tomrum i magen...i mina ögon är 60kr för en lunch fullständigt otänkbart och även 40kr tycker jag inte jag kan unna mig mer än nån gång i veckan som bäst.

Har man mycket enklare (inga) krav på det rent sinnliga upplevelserna under födointaget kan man dessutom få till ett mycket vikteffektivt och billigt alternativ genom att helt sonika äta couscous/bulgur som fått svälla i lite vatten...inte lika nyttigt men man klarar sig några dagar eller kanske en vecka utan minsta hälsonedsättning.

Föda helt enkelt!

potatis av alla födoämnen som är så tungt?
då är det väl bättre med havregryn etc... ja man kan gå hur långt man vill och äta mask också... allt går...

Själv kommer jag att gå in för Barilla Tortellini till ett mål per dag i fjällen. Visst är det "bara" pasta med något i men man får i sig nästan 1000 kcal om man äter upp en påse själv och eftersom det finns flera olika smaker så får man i alla fall lite variation och man slipper slabba på med pastasås..En annan sak är att man kan äta dem utan att koka dem först så är man hungrig kan man knapra i sig några stycken. Självklart kan man ta något annat fabrikat om man känner för det. Finns också i en del av STF's fjällstugor men är då lite dyrare. Hemmavid köper man dem för strax över 20-lappen.

Jo, Tortellini är bra,en påse räcker till två portioner. Lägg sedan till en middag á 50:- så är man uppe i 600:- för 10 dagar. 400 kr kvar att spendera på frukost, mellanmål, snacks och kvällsmål. Absolut inget problem att komma undan med en tusenlapp för 10 dar.

Färsk potatis är att bära 80% vatten, har 78 kcal per 100 gram (kokt, annars 76 kcal rå),

jämför med tex. okokt ris eller okokt pasta med ca 360 kcal per 100 gram och havregryn tom 370 kcal.

man får med sig 4.6 ggr mer energi med pasta/ris/havregryn per viktdel i jämförelse med potatis om den inte är i torkad och oljekokt form ala chips. (potatischips 495 kcal, ca 30% fett per 100 gram)

Om man räknar med 5000 kcal (det är en dagsranson för en soldat) så blir till att trycka i sig 6.4 kg potatis, 1.3 kg pasta/ris/havregryn eller 8-900 gram tämligen fettrik (~ 50% fett) kost, eller ca 1 kg potatischips per dag ;-), fjällvandring kan dra upp till 7000 kcal/dag viket gör att man ändå lättar i vikt även om man äter mat för motsvarande tre personer...

Vad folk räknar som "kvalitet" beror ju lite på vilken prisklass man tittar på.

Det finns säkert folk som anser att det finns vissa falukorvsmärken som är bättre kvalitet än andra, men jämför man istället falukorven med oxfile så blir det lite skillnad.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SoloHikingBum Torrfoder/Frystorkat som säljs privat! Friluftsmat 21
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
Polarnatt Energimängd i frystorkat Friluftsmat 29
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5
nj-tec Mat för riktigt kalla turer!? Friluftsmat 19
bodman Glöm ej njutningen av riktigt god mat Friluftsmat 2
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 58
Polarnatt Inte gott! Friluftsmat 5
Bulingen Gott att dricka? Friluftsmat 16
Roddan B Torkning av kött så att det blir gott Friluftsmat 5
sleipnah nån som kan nåt gott? Friluftsmat 20
-Patric- kaffe är gott!! Friluftsmat 23
da_flower Mat i två veckor .. gott och tungt .. Friluftsmat 56
såg lite gott recept Friluftsmat 1
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Boreal Detta är gott! Friluftsmat 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg