• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fru Gårman

Tyvärr har klåfingriga "jämlikhetskämpar" fått för sig att det är ojämlikt att skylten för övergångsställe ser ut på ett visst sätt, samt kallas Herr Gårman, samt att lösningen på detta problem är att ta fram en skylt till med en Fru Gårman med kjol och långt hår..

Jag minns sedan jag som lite parvel gick i Trafikskola, och lärde mig om skylten. Jag uppfattade redan då (fem år?) att namnet var en ordlek, Herr Gårman/Här går man...

Skulle gärna vilja höra förklaringen till varför skylten för övergångsställe numera, förvisso i jämlikhetens namn, ska heta Fru Gårman.

Jag kan inse att det allmänt finns en strävan mot genusneutrala uttryck eller att olika attribut inte ska inodktrinera små barn i könsrollstänkande. Samt att detta kan ta sig smått absurda uttryck om man bara är tillräckligt ambitiös.
Men inte ens då kan jag förstå vitsen eller rättvisan med att det ska förekomma en Fru Gårman, och att hon ska vara långhårig samt iklädd kjol.

Vad mig anbelangar hade det varit lika jämlikt att anse att figuren på den nuvarande skylten för övergångsställe (som ju egentligen inte har ett namn...) visar en kvinna som eventuellt ingått partnerskap, men inte valt att kalla sig fru, och som använder byxor och har en frisyr som inte råkar vara kortare.
Eller för den delen att anse att OM nu skylten från början sett ut som i det nya förslaget, så hade den kunna föreställa en man i kjol och långt hår och med för betraktaren okänd sexuell läggning eller civilstånd.

Vafan, är det här ett framsteg i den tid vi lever i? Är det här ett mått på rättvisa mellan människor?

Ska någon om 10 år komma på att det inte borde få heta Fru Gårman, eftersom -man inte är vare sig feminint eller könsneutralt?
 
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/rL0xr6oYtCc&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/rL0xr6oYtCc&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
 
Och när införs Herr Ur? Jag bara frâgar. Skulle dessutom vara bra för jämlikeheten mellan Stockholm-Göteborg (HerrUrJävvlar)-

Enna?

Goddag Yxskaft
 
Ja, det är lite lustigt att man tror att man befrämjar jämlikheten när man vill backa bilden av hur kvinnor ser ut till 50-talet.

Den nuvarande skylten för övergångsställe kan ju mycket väl föreställa en helt vanlig kvinna i helt vanliga långbyxor och helt vanligt kort hår.

Däremot borde man omedelbart byta ut skylten "Varning för vägarbete" eftersom det är tydligt att vägarbetaren inte bär reglementerade kläder. Att arbeta i närheten av trafik i bara strumplästen med uppkavlade skjortärmar är ju vanvettigt!

A20.jpg

Bild: Vägverket
 
Frågan är väl bara när samma begåvning som kommit på detta med Fru Gårman kommer på att det är rasistiskt att vägarbetaren är svart.
 
Det är tråkigt för alla kvinnor när någon/några av dem (?) inte förstår att varje gång någonting sådant här tvingas fram så kliver kvinnornas kamp om jämställdhet minst 10 år bakåt. 10 års kamp blir därmed förbrukad - av en ren löjlighet.

Jag kommer ihåg när det hela började en gång i tiden, alltså en grupp kvinnor krävde jämställdhet och som exempel begärde de fria mensskydd. Argumenten var att män hade inte denna stora kostnad månadsvis – och det var orättvist och kränkande att kvinnor skulle starta på en lägre ekonomisk nivå än männen. Reportern fnissade lite och så frågade han om alla män då skulle få fria rakblad som kompensation?

Jag tror att just detta exempel medförde att det tog minst 25 år innan männen slutade garva åt jämställdhetskampen. Nu händer det igen.

För mig är det totalt likgiltigt om skylten på ett övergångsställe visar en man, en kvinna, en könsneutral robot eller en pil. Att någon ens orkar bry sig?

Någon har sagt att om man bråkar om småsaker - så är man väl inte större än så.

Jag föreslår att Kalle Anka moderniseras och att en svart anka införs i serien, Knatte, Fnatte, Tjatte och Blatte.

Thomas