Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett

Tillsatser behöver inte vara "onaturliga" bara för att de har ett E-nummer eller annan beteckning, så det gäller att veta vad tillsatserna faktiskt är och inte bara att de är tillsatser.
Vidare så är matlagning med "tillsatser" oftast ett sätt att förlänga hållbarhet eller dra ned på vissa råvaror vilket i många fall kan vara ett klimatsmartare alternativ.
Som sagt, man ska inte döma ut det som fungerat i tiotals år bara för att kvällspressen har ägnat sig åt "avslöjande och grävande journalistik"

Vi är nog ett par stycken här som hänvisar till Den Hemlige Kocken och inte Aftonbladet eller Expressen. Det där med naturliga och onaturliga tillsatser visste jag innan jag läste boken (gammal födoämnesallergiker) och det framgår också tydligt i den om man missat det. Har du läst den själv? Han dömer inte ut allt heller utan nämner att vissa saker måste eller bör man använda av olika skäl.

Här finns alla E-nummer för den som är intresserad. Det är författaren till boken som driver den här siten:
http://www.aktavara.org

PS. Det där med att "dra ned på vissa råvaror" brukar jag likställa med utfyllnad av besparingsskäl. T.ex. vattenmarinerad/mörad kyckling och potatisflingor som huvudingrediens i kaviar. Inte konstigt att folk tycker att viltkött smakar för kraftigt och att vissa saker har vuxen smak när allt blandas ut och knappt smakar nåt nuförtiden. Det var bättre förr och ju förr desto bättre, ursäkta trådurspårningen.

Tillsatser behöver inte vara "onaturliga" bara för att de har ett E-nummer eller annan beteckning, så det gäller att veta vad tillsatserna faktiskt är och inte bara att de är tillsatser.
Vidare så är matlagning med "tillsatser" oftast ett sätt att förlänga hållbarhet eller dra ned på vissa råvaror vilket i många fall kan vara ett klimatsmartare alternativ.
Som sagt, man ska inte döma ut det som fungerat i tiotals år bara för att kvällspressen har ägnat sig åt "avslöjande och grävande journalistik"

Senast ändrad:
Att kyckling "marineras" i saltvatten och ökar 10% i vikt är ju i och för sig lurendrejeri men huvudskälet är (har jag förstått) att marinering i saltlag=tillagning och tillagad kyckling behöver inte salmonellatestas.
Så var det med den livsmedelssäkerheten...

Att kyckling "marineras" i saltvatten och ökar 10% i vikt är ju i och för sig lurendrejeri men huvudskälet är (har jag förstått) att marinering i saltlag=tillagning och tillagad kyckling behöver inte salmonellatestas.
Så var det med den livsmedelssäkerheten...
Och vad nästan värre är är att många köper dansk kyckling för att den är nån krona billigare. Ifjol så dog ett antal (har för mig jag läste 8-9 st) danskar av salmonella. Det var det gansak tyst om, talades destomer om några enstaka Kinesiska barn som dog av mjölk och ifall det fanns importerade kakor från Kina som kanske innehöll spår av mjölk. Men den svenska livsmedelsindustrin vill förståss inte snacka om danskar och salmonella.

Klart att Dansk kyckling och fläskkött är billigare än svensk. I Danmark är det fritt fram att sälja salmonellasmittad mat. i Sverige så avlivas hela djurbeståndet och gården sätts i karantän. Klart att det kostar pengar för svenska bönder att nödslakta tusentals djur.

6 danskar avlidna före september http://hd.se/skane/2008/09/29/danska-doedsfall-i-salmonella/
4000 smittade första halvåret ifjol. http://hd.se/skane/2008/07/12/salmonellautbrottet-i-danmark-runt/

19 feb kl 22:00-24:00

Just nu på TV, Kunskapskanalen. Mycket intressant! Mats-Eric förklarar att det hans aversion mot tillsatser är beroende på att de i 9 fall av 10 är tillsatta av kosmetisk karaktär (dvs färg, smak och liknande) och inte att han är rädd eller orolig för effekterna.

Det var ganska roligt att höra en företrädare för livsmedelsbranschen säga att det är att underskatta konsumenterna om de tror att mat är hemlagad bara för att det står så på förpackningen :) Hon fick motfrågan om det är OK att ljuga för konsumenterna. Se den två timmar långa debatten om ni kan.

Kanal Kunskapskanalen
Program Storforum: Maten
Sändningsdatum 19 Februari 2009
Sändningstid 22:00 - 00:00
Beskrivning Vad är det vi äter - och köper vi den mat vi tror oss köpa? Hur är det med äkta råvaror och tillsatser i matbutiken?. Nu möter livsmedelsbranschen sina hårdaste kritiker. Mats-Eric Nilsson och Marit Paulsen debatterar med livsmedelsindustri, handlare och experter. Från 162 i K.

Pinsam debatt!

Tror vi nått höjden av självbedrägeri om vi inbillar oss att företag frivilligt skulle avstå från onödiga tillsatser i mat! Debatten på tv var intressant men pinsam då Mats-Eric, med ansvariga politiker brevid, bara ställer livsmedels tillverkare mot väggen trots att de följer gällande regelverk. Ansvaret att instifta och upprätthålla de riktlinjer som tillverkare skall följa är ju utsedda och betalda av oss konsumenter. Om de inte ens är villiga att ställa tillräckligt med pengar till förfogande för att samhällets kontrollorgan, livsmedelsverket, hälsovårdsnämnd, tull mfl, skall klarar av att upprätthålla de redan gällande regelverket . Vem är det då som är boven i dramat?
Det är ju faktiskt tvärt om så att man de senaste åren nedrustat och minskat provtagningar och kontroller på importerad mat. För det är främst hos de produkter vi importerar som de riktiga problemen är. Det handlar här om att vi måste inse att i en förlängning är det faktiskt hos oss väljare som ansvaret vilar. Kanske är det dags att ta tummen ur och försäkra dig om att de politiker du lade din röst på verkligen arbetar för ett hållbart samhälle samt din och dina barns hälsa och framtid?

beroende på att de i 9 fall av 10 är tillsatta av kosmetisk karaktär (dvs färg, smak och liknande)

Sen kan man ju då fråga sig vilka konsumenter det är som skulle vilja köpa mat som ser grå och trist ut och inte smakar nåt...

Det är ju inte så att livsmedelsproducenterna använt tillsatserna sen tidernas begynnelse, de har ju märkt att livsmedel med dessa "kosmetiska" tillsatser säljer bättre.

Det var nån matskribent som skrev om att Scan för några år sen provade att sälja ekologisk skinka utan tillsatser, men kunderna ville inte köpa en julskinka som var grå, de ville ha en rosa skinka. Men det får man inte utan tillsatser.

Jag är van hemifrån att äta vilt och bär som kommer från skogen och riktig fisk från havet, inte pelletsutfodrad fisk som simmat i en kasse, så jag äter bl.a. mycket hellre lax som inte är färgglad men som smakar som den ska och är fast och fin i köttet. Man väljer ju helt klart vad man äter och jag köper numer dyrare råvaror och sållar bort mat med tokigt långa innehållsförteckningar. Med tiden när fler kräver äkta vara så kommer priserna säkert att gå ner.

Ett exempel på tillsatshysteri: Mats-Eric nämnde en räksallad med 22 E-nummer. För mig låter det som märkligt många tillsatser förutom räkor och majonnäs.

honkydory:
Jag tycker själv att debatten var väldigt intressant och inte särskilt pinsam. Båda sidor höll sig ganska sansade och höll sig i stort från alltför låga angrepp på varandra. Tycker du att Mats-Eric är fel ute? Tycker du att han bara är dum som har fått livsmedelsproducenterna att springa benen av sig för att utesluta onödiga tillsatser? Jag tycker inte det själv. Han har ju fått ett enormt genomslag, något jag aldrig själv skulle lyckas med genom att prata med nån lokalpolitiker.

Jag tror helt enkelt att det har spårat ur sakta men säkert genom åren då vinstmarginaler och volymer ska ökas i en allt hårdare konkurrens. Man sminkar upp en sämre råvara med tillsatser för att de ska likna äkta vara och smålurar sedan konsumenterna genom att ge namn som Lönnebergaskinka, har bilder på en husmor i förkläde på förpackningen och skriver nåt vagt om hemlagat osv. Jag är mycket skeptisk :)

Jag håller heller inte alls med Agneta Dreber om att livsmedelsföretagen bara ger konsumenterna vad de vill ha. Frågar nån mig om jag vill ha en skinka med färgämnen och aromer så säger jag nej. Jag blev snarare överraskad av att så många produkter som verkar helt naturliga inte är det. Det står fasen "arom" längst bak på var och varannan innehållsförteckning.

PS.
Det tillför diskussionen mycket om man har läst Mats-Erics bok eller åtminstone ser TV-debatten. Läser man även boken så får man ett bra hum om hur mycket tillsatser som ingår i det man tror är vanlig mat.

Det kan ju också vara så att råvarorna blivit sämre och sämre genom åren, pga prispress o.dyl., så att man tvingas ta till det jag anser vara fusk för att få dem att smaka nåt överhuvudtaget.

Sen kan man ju då fråga sig vilka konsumenter det är som skulle vilja köpa mat som ser grå och trist ut och inte smakar nåt...

Det är ju inte så att livsmedelsproducenterna använt tillsatserna sen tidernas begynnelse, de har ju märkt att livsmedel med dessa "kosmetiska" tillsatser säljer bättre.

Det var nån matskribent som skrev om att Scan för några år sen provade att sälja ekologisk skinka utan tillsatser, men kunderna ville inte köpa en julskinka som var grå, de ville ha en rosa skinka. Men det får man inte utan tillsatser.

Jag tror att många missförstår. Bara för att man inte blir sjuk eller allergisk av att använda tillsatser betyder det ju inte att man måste använda dem. Nu finns de ju tillgängliga och är en genväg för att snygga till och piffa upp annars troligen ganska tråkig mat. Nu med den här opinionen har det ju bra nog blivit lite fult att använda alltför mycket tillsatser. Dvs. jag tycker att vi är på rätt väg. Det är ingen som anklagar företagen för att bryta mot lagen i den här debatten.

Tror vi nått höjden av självbedrägeri om vi inbillar oss att företag frivilligt skulle avstå från onödiga tillsatser i mat! Debatten på tv var intressant men pinsam då Mats-Eric, med ansvariga politiker brevid, bara ställer livsmedels tillverkare mot väggen trots att de följer gällande regelverk.

Det intressanta tycker jag är att så många verkar tro sig veta att tillsatser används för att "piffa till sämre råvaror." Till detta ställer jag mig mycket skeptisk, är skinkan eller laxen verkligen sämre bara för att man valt att få den att se aptitligare ut?
Har man sett "helt naturlig mat" så inser nog de allra flesta att man väljer sig att använda de godkända och kontrollerade tillsatser som finns.

"Jag vill inte äta en vara som innehåller en massa E-nummer"
Nej, men vill man äta maten som den egentligen ser ut? Exemplet med Scans skinka ovan visar ju ganska tydligt hur landet ligger...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer Friluftsmat 13
lokets Friluftsmat som vegetarian Friluftsmat 3
schmilblick Äggröra från Friluftsmat - blä! Friluftsmat 23
Karolina P Ny (?) friluftsmat hos IKEA (!) Friluftsmat 13
thomas.vastervik Trevlig nyhet om friluftsmat. Friluftsmat 0
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
Strive Inspiration i Friluftsmat Friluftsmat 0
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56
nordtillsyd Friluftsmat från Lidl? Friluftsmat 71
Glennalf Anita Forsell, Friluftsmat Friluftsmat 6
madir Recept på friluftsmat på nätet! Friluftsmat 6
Reloaded Bok om friluftsmat? Friluftsmat 10
Friluftsmat på vårvintern Friluftsmat 10
kvasse Utlänsk friluftsmat Friluftsmat 1
Onedge Friluftsmat som ej behöver småkoka! Friluftsmat 43
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Northstar Bra friluftsmat Friluftsmat 4
nermander Vad ÄR friluftsmat egentligen? Friluftsmat 17
Friluftsmat till en go kvinna!!?? Friluftsmat 1
Lindis7911 Hålla maten varm respektive kall utan el Friluftsmat 9
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
hobbit Reda utan att koka Friluftsmat 10
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
josohl Ångbakade bröd utan ugn? Friluftsmat 0
Anders.T Äta örter utan att dö! Friluftsmat 6
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg