Jag är van hemifrån att äta vilt och bär som kommer från skogen och riktig fisk från havet, inte pelletsutfodrad fisk som simmat i en kasse, så jag äter bl.a. mycket hellre lax som inte är färgglad men som smakar som den ska och är fast och fin i köttet. Man väljer ju helt klart vad man äter och jag köper numer dyrare råvaror och sållar bort mat med tokigt långa innehållsförteckningar. Med tiden när fler kräver äkta vara så kommer priserna säkert att gå ner.
Ett exempel på tillsatshysteri: Mats-Eric nämnde en räksallad med 22 E-nummer. För mig låter det som märkligt många tillsatser förutom räkor och majonnäs.
honkydory:
Jag tycker själv att debatten var väldigt intressant och inte särskilt pinsam. Båda sidor höll sig ganska sansade och höll sig i stort från alltför låga angrepp på varandra. Tycker du att Mats-Eric är fel ute? Tycker du att han bara är dum som har fått livsmedelsproducenterna att springa benen av sig för att utesluta onödiga tillsatser? Jag tycker inte det själv. Han har ju fått ett enormt genomslag, något jag aldrig själv skulle lyckas med genom att prata med nån lokalpolitiker.
Jag tror helt enkelt att det har spårat ur sakta men säkert genom åren då vinstmarginaler och volymer ska ökas i en allt hårdare konkurrens. Man sminkar upp en sämre råvara med tillsatser för att de ska likna äkta vara och smålurar sedan konsumenterna genom att ge namn som Lönnebergaskinka, har bilder på en husmor i förkläde på förpackningen och skriver nåt vagt om hemlagat osv. Jag är mycket skeptisk
Jag håller heller inte alls med Agneta Dreber om att livsmedelsföretagen bara ger konsumenterna vad de vill ha. Frågar nån mig om jag vill ha en skinka med färgämnen och aromer så säger jag nej. Jag blev snarare överraskad av att så många produkter som verkar helt naturliga inte är det. Det står fasen "arom" längst bak på var och varannan innehållsförteckning.
PS.
Det tillför diskussionen mycket om man har läst Mats-Erics bok eller åtminstone ser TV-debatten. Läser man även boken så får man ett bra hum om hur mycket tillsatser som ingår i det man tror är vanlig mat.