Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett

Ghee eller konsentrerat smör (som det också heter) håller ganska länge, upp till 6 månader i kylen. Rökt/rimmat fläsk/korv håller till åtminstone en veckotur. Kokta ägg håller hyfsat länge lägger man de i saltat vatten en vecka eller så håller de förmodligen längre (och smakar kalas:)).

Försöker också undvika allt skit som tillsätts i maten. Det är skrämmande hur lite folk vet vad de igentligen äter!

/mattias

Råa ägg håller ju hur bra som helst i rumstemperatur. Det är nästan bara i Sverige som ägg kylförvaras. Nackdelen med råa ägg är dels att de väger och dels att de är ömtåliga.

Är visserligen inte animaliskt fett, men jag kan tipsa om kokosmjölk på pulverform. Det har jag alltid med på fjällturer. Är väldigt bra såsbas och gott!
/fremag

Är visserligen inte animaliskt fett, men jag kan tipsa om kokosmjölk på pulverform. Det har jag alltid med på fjällturer. Är väldigt bra såsbas och gott!
/fremag

Kanon. Precis vad mitt syfte är med tråden. Att diskutera vad som är rätt eller fel kan vi göra någon annanstans. Denna tråd ska skapa förslag för oss som inte är fettskrämda. Kom gärna med fler förslag.

Inom LCHF-matlagning reder man gärna en sås med en äggula. Har inte provat, men det borde fungera även med torkad äggula, dessutom ger det lite tillskott av fett.

Jag har gjort omelett på torkat ägg. Steka bacon i kastrullen sedan på med äggpulver (och grönsaker) som blötts ett tag i vatten. Det blir mer äggröra än omelett men det gör inte mig något.

Ägg är enkelt att torka i en folieform, sedan krossa i morel till ett pulver.

/Ulf

Ang tillsatser i mat

Senaste modetrenden verkar vara att uppröras av detta med tillsatser. Vad många här inte tänker på är att dessa förekommer av en orsak och bakom den standaliserade förkortningen döljer sig visserligen raffinerad men ofta helt naturligt ämne tex betakarrotén osv.

Många här verkar tro att rökt kött och fisk verkligen är rökt och att detta är en "naturlig" konserverings process. Vad ni inte känner till är att det är närmast omöjligt att få tag på traditionellt framställda varm och kallrökta produkter. Detta då tillstånden för denna miljövidriga och cancerogena process är svåra och dyra att få. Istället har effektivare konserverings processer med nitrit och liknande tagit över och 9 av tio produkter röks efter detta med speciellt framtagna rökoljor! Dessa livsmedel har samma hållbarhet som icke-rökta produkter. Men den skämda lukt som man annars med lätthet känner av döljs nu av rökdoften vilket gör att riskerna faktiskt är högre! Kan tilläga att forskare funnit att man i de länder där man konsumerar stora mängder "naturligt" rökta produkter även har mycket högre antal fall av mag och tarm cancer.
Finns mer att läsa för er som vill veta vad ni pratar om här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=863430

Mycket kan förbättras inom matindustrin men den stordrift vi har idag är mycket ett resultat av ett havererat frihandels system och konsumenters ovilja att betala vad det kostar att framställa och distribuera mat på ett hållbart sätt. Allt gnäll liknar mer ett försök bland oss konsumenter att döva sitt samvete och friskriva sig från personligt ansvar. Börja konsumera lokala ekologiska produkter och återgå till gamla traditioner av bakning, lufttorkning, syltning och saftning så är halva slaget vunnet. Men ta gärna reda på hur den energi det krävs att göra detta är producerad och vilka andra effekt på miljön det medför. Skulle vi alla tex torka köttfärs och ägg hemma i ugnen räcker inte den nuvarande miljövidriga elproduktionen långt.

Ingen färskvara men Tartex, jordnötssmör och pesto borde passa in tänket.. fast i o f s. så kan man ju göra pesto och jordnötssmör själv.

Mycket kan förbättras inom matindustrin men den stordrift vi har idag är mycket ett resultat av ett havererat frihandels system och konsumenters ovilja att betala vad det kostar att framställa och distribuera mat på ett hållbart sätt. Allt gnäll liknar mer ett försök bland oss konsumenter att döva sitt samvete och friskriva sig från personligt ansvar.

Eller kanske ett uppvaknande?

Kanske lite utanför ämnet men har märkt att vår beagle älskar mitt hembakade bröd helt utan tillsatser men nekar fullständigt att äta inköpt bröd. Kanske djur, bättre än vi, känner vad som är nyttigt eller inte.
koivu

Kanske lite utanför ämnet men har märkt att vår beagle älskar mitt hembakade bröd helt utan tillsatser men nekar fullständigt att äta inköpt bröd. Kanske djur, bättre än vi, känner vad som är nyttigt eller inte.
koivu

Köpt bröd behöver ju inte innehålla några tillsatser. Mera troligt är ju att färskt bröd doftar bättre, prova att värma/rosta köpt bröd (med tillsatser) i ugnen, så slinker det nog ned.

Mat

är ett svårt ämne det finns betydligt mera tyckanden än fakta.

Fett innehåller ca 100% mer energi per vikt än kolhydrater. Rökt sidfläsk är energitätt. Ost och korv är ofta vettigt energi och proteintätt.

Sen skall det vara gott och där får dina egna preferenser avgöra. Personligen gillar jag fet mat vid fjällturer men kolhydratkost är bättre vid långvariga max eller nära maxbelastningar. (Man utnyttjar syret bättre vid förbränning av kolhydrater).

Thure

Jag har också läst boken. Trots att jag gav mig fasen på att inte dras med i hypen så väljer jag numer bort mycket livsmedel med konstiga saker i innehållsförteckningen. Det som stör mig mest är då man tar en lågkvalitativ råvara (eller en bra men i liten mängd) och smaksätter med syntetisk arom och stabiliseringsmedel och annat skräp.

Jag ska följa tråden för att få tips! Än så länge är det fläsk , torkat kött och ibland ägg som gäller. För längre än 3 dygn så har jag inte så mycket nytänkade eller traditionella råvaro-idéer själv dock. Menar kontar

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer Friluftsmat 13
lokets Friluftsmat som vegetarian Friluftsmat 3
schmilblick Äggröra från Friluftsmat - blä! Friluftsmat 23
Karolina P Ny (?) friluftsmat hos IKEA (!) Friluftsmat 13
thomas.vastervik Trevlig nyhet om friluftsmat. Friluftsmat 0
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
Strive Inspiration i Friluftsmat Friluftsmat 0
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56
nordtillsyd Friluftsmat från Lidl? Friluftsmat 71
Glennalf Anita Forsell, Friluftsmat Friluftsmat 6
madir Recept på friluftsmat på nätet! Friluftsmat 6
Reloaded Bok om friluftsmat? Friluftsmat 10
Friluftsmat på vårvintern Friluftsmat 10
kvasse Utlänsk friluftsmat Friluftsmat 1
Onedge Friluftsmat som ej behöver småkoka! Friluftsmat 43
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Northstar Bra friluftsmat Friluftsmat 4
nermander Vad ÄR friluftsmat egentligen? Friluftsmat 17
Friluftsmat till en go kvinna!!?? Friluftsmat 1
Lindis7911 Hålla maten varm respektive kall utan el Friluftsmat 9
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
hobbit Reda utan att koka Friluftsmat 10
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
josohl Ångbakade bröd utan ugn? Friluftsmat 0
Anders.T Äta örter utan att dö! Friluftsmat 6
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg