Ordet roliga passar inte alls i samband med mononatriumglutamat.
Att vara överkänslig mot detta skit är inte heller speciellt roligt kan jag berätta av egen erfarenhet.
Jag har läst om det och det finns absolut inget positiivt med glutamat överhuvudtaget. Vissa grönsaker ,soja mm innehåller naturligt glutamat,vilken inte är lika stark och den påverkar iaf inte mig på samma sätt som den syntetiska glutamaten.
Att "försvara" eller åtminstone tycka att det är jättebra med glutamat och att sedan försöka påskina att någon som ifrågasätter detta skitgift skulle vara "rolig" är verkligen korkat.
Nog är det också märkligt att på ett friluftsforum stöta på så inskränkta människor,man trodde ju att det här borde finnas större kunskap om vad det innebär att äta och leva hälsosamt.
Jag tror dock att majoriteten av alla har börjat förstå att ifrågasätta livsmedelsproducenternas förehavanden.Seriösa tillverkare jobbar sedan en tid tillbaka på att helt fasa ut glutamatet ur deras produkter.
Men det är ju upp till var och en att välja vad dom äter,så är det någon som föredrar att äta
mat,chips,kryddor mm med detta i så varsågod.
Men var snäll och respektera de som har förstånd nog att vilja äta mat UTAN glutamat...
Jag får nog påstå att ditt sätt att se på saker inte heller är så nyanserat som du kanske vill hävda att det är.
Jag måste inledningsvis säga att, som Teknikern gjort, göra ett inlägg i en tråd som heter "Friluftsmat utan tillsatser" gör Glutamat-informationen ganska ointressant... fast ändå inte! Många har absolut ingen aning vad Glutamat är och därmed så har dom all rätt att veta detta för att kunna delta i debatten.
Att du är överkänslig mot Glutamat är naturligtvis tråkigt och det beklagar jag. Men bara för att du är det, gör inte det automatiskt till ett gift. Det finns många saker som folk är överkänsliga mot (som är ett gift för dessa) men det behöver inte, därmed, alla vara.
Teknikern har inte heller varken försvarat eller tyckt att det är jättebra med Glutamat (i det uttalande som du citerar) utan skickar helt enkelt en länk till informationen.
Att folk inte skulle vara inskränkta i ett friluftsforum förstår jag inte heller riktigt. Jag hade kunnat förstå ditt uttalande i ett livsmedelsforum eller ett hälso/träningsforum men i ett friluftsforum? Nja jag förstår nog inte riktigt vad som skulle vara så himla speciellt med oss?
Att det är upp till var och en att välja vad dom stoppar i sig ser jag som självklart. Att alla skall respektera att vissa vill äta mat utan Glutamat ser jag också som självklart (därmed denna tråd) men om man uttrycker sig som du gör, med de uttrycken du använder så måste man också (garanterat) räkna med mothugg.
//Peter