Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer

Ordet roliga passar inte alls i samband med mononatriumglutamat.
Att vara överkänslig mot detta skit är inte heller speciellt roligt kan jag berätta av egen erfarenhet.
Jag har läst om det och det finns absolut inget positiivt med glutamat överhuvudtaget. Vissa grönsaker ,soja mm innehåller naturligt glutamat,vilken inte är lika stark och den påverkar iaf inte mig på samma sätt som den syntetiska glutamaten.

Att "försvara" eller åtminstone tycka att det är jättebra med glutamat och att sedan försöka påskina att någon som ifrågasätter detta skitgift skulle vara "rolig" är verkligen korkat.
Nog är det också märkligt att på ett friluftsforum stöta på så inskränkta människor,man trodde ju att det här borde finnas större kunskap om vad det innebär att äta och leva hälsosamt.

Jag tror dock att majoriteten av alla har börjat förstå att ifrågasätta livsmedelsproducenternas förehavanden.Seriösa tillverkare jobbar sedan en tid tillbaka på att helt fasa ut glutamatet ur deras produkter.
Men det är ju upp till var och en att välja vad dom äter,så är det någon som föredrar att äta
mat,chips,kryddor mm med detta i så varsågod.
Men var snäll och respektera de som har förstånd nog att vilja äta mat UTAN glutamat...

Jag får nog påstå att ditt sätt att se på saker inte heller är så nyanserat som du kanske vill hävda att det är.

Jag måste inledningsvis säga att, som Teknikern gjort, göra ett inlägg i en tråd som heter "Friluftsmat utan tillsatser" gör Glutamat-informationen ganska ointressant... fast ändå inte! Många har absolut ingen aning vad Glutamat är och därmed så har dom all rätt att veta detta för att kunna delta i debatten.

Att du är överkänslig mot Glutamat är naturligtvis tråkigt och det beklagar jag. Men bara för att du är det, gör inte det automatiskt till ett gift. Det finns många saker som folk är överkänsliga mot (som är ett gift för dessa) men det behöver inte, därmed, alla vara.

Teknikern har inte heller varken försvarat eller tyckt att det är jättebra med Glutamat (i det uttalande som du citerar) utan skickar helt enkelt en länk till informationen.
Att folk inte skulle vara inskränkta i ett friluftsforum förstår jag inte heller riktigt. Jag hade kunnat förstå ditt uttalande i ett livsmedelsforum eller ett hälso/träningsforum men i ett friluftsforum? Nja jag förstår nog inte riktigt vad som skulle vara så himla speciellt med oss?

Att det är upp till var och en att välja vad dom stoppar i sig ser jag som självklart. Att alla skall respektera att vissa vill äta mat utan Glutamat ser jag också som självklart (därmed denna tråd) men om man uttrycker sig som du gör, med de uttrycken du använder så måste man också (garanterat) räkna med mothugg.

//Peter

Jag tycker dock inte att vi som diskuterade buljong utan glutamat var speciellt "roliga".
I övrigt håller jag med dig i stort.
För mig är glutamat ett riktigt gift som gjorde mig mycket sjuk,och jag tror att många andra är i farozonen utan att riktigt veta om det.

Faktum är att så vitt jag förstår är det så att i hjärnan görs glutamatet/aminosyran om till det som vi känner som ett nervgift.Därav kommer min benämning gift.
Hurvida människor på ett friluftsforum skulle vara mera måna/intresserade av vad de äter för att må bra och kunna prestera på sina äventyr kanske var naivt från min sida,det kan ju vara sant.
Det var kanske en illusion och önsketänkande från min sida.
Att alla visar varann respekt för deras val av mat/tillsatser tycker jag också är en självklarhet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett Friluftsmat 48
lokets Friluftsmat som vegetarian Friluftsmat 3
schmilblick Äggröra från Friluftsmat - blä! Friluftsmat 23
Karolina P Ny (?) friluftsmat hos IKEA (!) Friluftsmat 13
thomas.vastervik Trevlig nyhet om friluftsmat. Friluftsmat 0
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
Strive Inspiration i Friluftsmat Friluftsmat 0
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56
nordtillsyd Friluftsmat från Lidl? Friluftsmat 71
Glennalf Anita Forsell, Friluftsmat Friluftsmat 6
madir Recept på friluftsmat på nätet! Friluftsmat 6
Reloaded Bok om friluftsmat? Friluftsmat 10
Friluftsmat på vårvintern Friluftsmat 10
kvasse Utlänsk friluftsmat Friluftsmat 1
Onedge Friluftsmat som ej behöver småkoka! Friluftsmat 43
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Northstar Bra friluftsmat Friluftsmat 4
nermander Vad ÄR friluftsmat egentligen? Friluftsmat 17
Friluftsmat till en go kvinna!!?? Friluftsmat 1
Lindis7911 Hålla maten varm respektive kall utan el Friluftsmat 9
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
tsebring Söker tomatsoppa i pulverform utan pasta Friluftsmat 10
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
hobbit Reda utan att koka Friluftsmat 10
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
josohl Ångbakade bröd utan ugn? Friluftsmat 0
Anders.T Äta örter utan att dö! Friluftsmat 6
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg