Jag hittade den här bilden av skylten på nätet. Det bör gå att zooma in och se hyfsat. Jag är i Ljungdalen nu och kan ev åka upp och fota...
Det är små saker i helheten som gör det. Tilltalet. Någonstans står det DU i versaler. Och sedan det fullkomligt felaktiga: "Avvik aldrig från markerade leder i fjällen". (Fältet till vänster)
Jag blev verkligen illa berörd den första gången jag såg de här skyltarna. Där stod jag med min packning och skulle gå genom Ljungris mot Holkendurrie och sedan mot en tur utanför lederna. När jag gick förbi stugorna i Ljungris kände jag mig obekväm och iakttagen.
Faktum är att jag mejlade Länsstyrelsen, detta var i oktober förra året, och frågade om det är ok av en markägare anslå att allemansrätten inte gäller, eller om det är någon form av egenmäktigt förfarande. Jag fick aldrig ens ett svar. Anledningen till att jag mejlade var inte för att sätta dit någon, utan jag gick verkligen med en jätteolustig känsla av att vara en inkräktare här i trakterna både som vandrare och återkommande utböling (min far äger stuga). Jag är uppvuxen utanför lederna här. Min pappa drog ut mig innan jag ens kunde gå, bort från stigarna. Fjället är också mitt, och det är en sorts urminnes hävd, känslomässigt, för mig och min familj också. Det känns ända in i benmärgen att läsa att jag inte får lämna led. Jag gjorde det på min fars rygg innan jag ens kunde gå. Jag blev uppriktigt ledsen av att möta det här budskapet att jag inte är välkommen av de som bor här, ut dit till det jag har barndomsminnen ifrån, som format mig och som betyder så mycket för mig. En jävla käftsmäll.
Det sagt: Denna och den andra tråden har FULLKOMLIGT SPÅRAT UR och min poäng är INTE en uppvigling mot samer. Det är väldigt olyckligt att tråden tagit en sådan riktning, samt att det bara är individer som tycks väldigt negativa gentemot rennäringen som ens intresserar sig för mitt inlägg om skylten i Ljungris. Jag vill verkligen poängtera att jag står för en nyanserad syn på en komplex fråga. Men, MIN UPPLEVELSE var illa till mods som besökare och "inkräktare" och jag tycker inte det känns ok alls! Och det måste jag kunna säga utan att det urartar i en anti-same-diskussion. Att påskina att man inte får lämna leder, är fullkomligt tokigt!!
Igen: Min poäng är inte på något vis anti-samer, utan att denna sameby är vansinnigt klumpig och behöver en kommunikationsstrateg!
Visa bilaga 42485