Jag håller helt och hållet med om detta. Men i hållbarhetens namn, inte i några få renskötares intressen!!
Renägarnas intressen är INTE anledningen till att jag uttryckt min åsikt och därmed tillsammans med många här givetvis bidragit till att påverka STF till en annan inriktning.
Mina anledningar handlar istället om den överdrivna exploateringen, söndercyklade leder, störda fjällrävar, nedskräpning, helikoptertrafik och allt för bekväma anläggningar som lockar på tok för många bekväma människor dit, med konsekvenser för naturen och för vildmarksupplevelsen för oss som lockas av den.
Uppgörelsen att ge Gåsen - en fin, småskalig självhushållsstuga med fjällvärldens kanske vackraste utsikt, till ett privat, vinstdrivande företag, i förhandlingarna, är ju helt absurd! Ren utpressning! Är detta verkligen ok rent juridiskt, kan man undra..? Hur fan fick några få renägare en sådan makt?!
Jag var rätt säker på att de skulle få bomma igen någon större anläggning. Det hade funnits en klar poäng. Det här fanns verkligen inte i min föreställningsvärld. Jag ville bara att STF skulle på riktigt verka för hållbar fjällvärld.