Frågor ang sambandet mellan cykling och kondition

Goddag!

I maj lyfter planet mot Kalifornien där jag har planerat att ta mig från kust till kust på min cykel.
Och något som absolut behöver åtgärdas innan avfärd är konditionen.

För tillfället är den inte bra, på en skala mellan ett och tio ligger den på 4, inte helt tillfredsställande alltså, jag styrketränar mest. Målet är att den ska ligga på ca 8-9 om fem månader då jag åker.

Jag har hört att konditionen inte är så svår att få igång, så får man 5 månader på sig så borde det inte vara omöjligt? Ska försöka få i mig ca hundra mil på dom svenska vägarna innan jag åker så man vänjer sig, men det blir när cykelsäsongen drar igång vilket dröjer minst en månad till.

Frågan är nu hur jag ska träna, ska jag hoppa upp på träningscykeln på en gång och bara köra på eller bör jag springa igång konditionen? Spelar det någon roll? Jag har fått för mig att man tappar mer i vikt och muskelmassa när man springer (vill helst inte gå ner i vikt) stämmer det? Är cykelkondition och joggingkondition olika saker?

Tack!
/P
 
Jag har hört att konditionen inte är så svår att få igång, så får man 5 månader på sig så borde det inte vara omöjligt? Ska försöka få i mig ca hundra mil på dom svenska vägarna innan jag åker så man vänjer sig, men det blir när cykelsäsongen drar igång vilket dröjer minst en månad till.

Frågan är nu hur jag ska träna, ska jag hoppa upp på träningscykeln på en gång och bara köra på eller bör jag springa igång konditionen? Spelar det någon roll? Jag har fått för mig att man tappar mer i vikt och muskelmassa när man springer (vill helst inte gå ner i vikt) stämmer det? Är cykelkondition och joggingkondition olika saker?

Tack!
/P
På fem månander hinner du göra underverk med konditionen. Tränar du styrketräning regelbundet så har du förmodligen bra "kondis" redan. Träningseffekten är både allmän och specifik, bra för hela kroppen men du blir bra på det du tränar på. Det är alltså cykling som gäller för dig. All fysisk träning ger effekt på "kondisen" (hjärtats slagvolym ökar, mitokondrierna ökar i antal och storlek, kapilärernas sammanlagda tvärsnittsarea ökar, syreupptagningsförmågan ökar etc etc), det har du med dig när du byter gren från styrketräning till cykling.

Springa eller cykla spelar roll på flera sätt. Cykling är skonsammare mot kroppen, särskilt knäna, du kan hålla på längre tid (vilket är bra ur konditionssynpunkt), och träningen är specifik för det du tränar mot.

Man tappar inte muskelmassa av springandet i sig. Löpare är magra för att låg vikt betalar sig i form av hastighet. Det krävs mindre energi för att löpa en viss hastighet ju mindre man väger. Däremot tränar man de långsamma muskelfibrerna, till skillnad mot när man styrketränar, och de är inte bulkiga. Muskelmassa kan du tappa om du slutar styrketräna, dvs det du vinner i volym på de långsamma fibrerna uppväger inte vad du tappar i volym snabba fibrer.

"Kondition" är ett väldigt diffust begrepp. De flesta fattar det på ungefär samma sätt, att man orkar springa länge, men det är väldigt ospecifikt och oanvändbart när man väl har lite kondis (man tränar sin syreupptagningsförmåga, mjölksyratröskel etc, inte "kondition").

"Kondition" handlar om sakerna i parentesen ovan. De kan delas upp i en central och en lokal komponent. Den centrala är det cardiovaskulära systemet, där tror jag att effekten av cykling och löpning är ganska lik (vore konstigt annars). Den lokala effekten är det som sker i de muskler som tränas specifikt - tänk styrketräning, för att få stora biceps så väljer du övningar som stressar just den muskeln. Specifik träning ger specifik, lokal effekt (muskelutvecking, fler kapilärer i de tränade kroppsdelarna och neurologisk anpassning, kroppen lär sig att utföra aktiviteten snålt och energieffektivt osv).

Det du bör tänka på är att öka träningsvolymen successivt. Börja inte med tretimmarspass på cykeln det första du gör. Senor, leder etc behöver tid att anpassa sig till den nya regimen. De utvecklas inte lika fort som muskler. Du riskerar helt enkelt att skada dig om du kör tokhårt från början. Jag cyklar som komplement till löpningen och kan inte ge dig några råd när det gäller hur du bygger upp träningsvolymen.

Lycka till med resan! Tränar du bara regelbundet så kommer kondisen inte att vara ett problem om fem månader. Annars får du den på vägen ;)
 

Liknande trådar