Re: Re: Beskrivning av problemet samt beg. Hilleberg!
Njae, inte riktigt men nästan!
Jag är ute efter det perfekta tältet (vem är inte det)! Fast med något andra krav än för fjällvanding (eftersom jag redan har ett bra fjälltält).
Det jag söker nu är snarare ett stort fjälltält eller ett litet familjetält (beroende på hur man ser det!
Kravet är dock att det skall vara bra väv, trots att jag förmodligen aldrig kommer släpa med mig detta tölt upp på fjället (gillar inte och bli blöt, inte ens på campingplatsen). Bågarna skall vara av bra kvalité! Max vikt 6-7 kg och plats för 2-3 personer. Samt höjd på absidern på 140-160 cm. Dubbla ingångar på motstående sidor från varandra så att jag kan få korsdrag! Myggnär i öppningarna i innertältet. Alu-beläggning (finns nästan inte idag. Speciellt inte på kvalitétstält). Med lätthet kunna lyfta av ytterduken för maximal ventilation men endå snabbt att dra över vid en regnskur. Om tältet sedan också är självstagande så köper jag det direkt! Puh... vad mycket det blev!
Jag tackar dock för tipset och skall kolla runt lite på Globetrotter.
Mvh!
// Niklas
Njae, inte riktigt men nästan!
Jag är ute efter det perfekta tältet (vem är inte det)! Fast med något andra krav än för fjällvanding (eftersom jag redan har ett bra fjälltält).
Det jag söker nu är snarare ett stort fjälltält eller ett litet familjetält (beroende på hur man ser det!
Kravet är dock att det skall vara bra väv, trots att jag förmodligen aldrig kommer släpa med mig detta tölt upp på fjället (gillar inte och bli blöt, inte ens på campingplatsen). Bågarna skall vara av bra kvalité! Max vikt 6-7 kg och plats för 2-3 personer. Samt höjd på absidern på 140-160 cm. Dubbla ingångar på motstående sidor från varandra så att jag kan få korsdrag! Myggnär i öppningarna i innertältet. Alu-beläggning (finns nästan inte idag. Speciellt inte på kvalitétstält). Med lätthet kunna lyfta av ytterduken för maximal ventilation men endå snabbt att dra över vid en regnskur. Om tältet sedan också är självstagande så köper jag det direkt! Puh... vad mycket det blev!
Jag tackar dock för tipset och skall kolla runt lite på Globetrotter.
Mvh!
// Niklas
joru; sa:Niklas Östergren; sa:Medan det tält jag tittar efter nu skall ha en absid med höjd mellan 140 - 160 cm.
Pga. detta finns nu inget Hilleberg att välja mellan!
Mvh!
// Niklas
Förstod jag dig rätt om jag säger att du vill ha ett AKKA?
AKKA är lika högt som Hillebergs motsvarande konstruktioner d v s 110 cm (yttertältet på 3-personersmodellerna). Inga 140-160 cm där inte.
Det finns tunneltält med 140-160 cm höjd, har sett sådana i något militärt sammanhang som stabstält o dyl. De väger mellan 6 och 12 kilo ca.
Kolla på Globetrotter.de de säljer några "jättetunneltält" (riktiga Stalo-tält ). vet inte märket, du får kolla runt lite.
Mvh,
J