Jag har ingen särskild förvaring av kameran nattetid, den får ligga i sin vattentäta väska (öppen) på ett luftigt ställe. Stängda påsar är av ondo, det blir kondens!! Samma sak med tältet, skapa maximal ventilation för att undvika kondens. En trevlig bieffekt är att sovsäcken behålls torr då.
Min kamera är inte vädertätad, men den har aldrig börjat strula pga vädret som sådant, trotts att den har använts i regn. Autofokusen på min kamera la dock av pga kondens, men den hoppade igång igen efter att ha fått torka lite. Jag har heller inte intresserat mig särskilt för vädertätade kameror, jag tycker inte att det är värt det i relation till pris- och viktökningen. Bättre att ha en kamera som man inte är rädd om och som man vågar ta fram och plåta med när som helst.
Stativet är givetvis ditt val, men jag skulle tänkt efter en extra gång angående vikten på ditt stativ. Men jag kanske är en större gramjägare än vad du är, allt handlar om prioriteringar
Jag tycker själv att en vattentät kameraväska är den bästa lösningen på problemet, känner man till utrustningens brister så fungerar allting mycket bra. Ska man köpa färdiga väskor så kostar det dock multum, så att göra sin egen är nog att föredra. Det känns även tryggt att den är vattentät 360 grader, vissa år så har man riktigt dålig tur med vädret och då är det skönt att slippa oroa sig för läckage in till kameran.