Fotogen i X2 Trangia

Jag skall prova med fotogen igen. Numera har jag inte Fogas inom räckhåll, så jag får handla fotogen på någon mack. Hur fungerar någon form av förgasarrengöring till att rengöra kök med?

Hur fungerar någon form av förgasarrengöring till att rengöra kök med?
Ingen aning, har aldrig provat. Senast jag var tvungen att verkligen göra ren
reglernålen i mitt Polaris' så lät jag den ligga i fotogen några dygn, "kokade"
sedan upp den i kallavfettning och slutligen sedan så kom borrmaskinen med
mässingsborsten fram...

(Jag hade experimenterat med Diesel samt EcoPar: Diesel - NEEJJ!!!
EcoPar - Möjligen, men EP krävde ännu mer förvärmning än Jet-A1)
/Odd

Jag har "experimenterat" lite med mitt Primus Omnilite Ti. Jag har ännu inte införskaffat fotogen, så jag använde kemiskt ren bensin. Enligt Primus behöver man bara öppna kranen 2 sek så kommer det ut tillräckligt med bensin för förvärmningen. Det insåg jag för länge sedan endast funkar en stekhet sommardag. Nu prövade jag att förvärma med T-röd. Temperaturen ute var mellan 0 och -5°C och vindstilla. Alkoholen var rumstempererad. Jag fyllde förvärmningsskålen till bredden. När jag startade köket upplevde jag det som att det brann med större "kraft" än vanligt. Senare på dagen prövade jag med tystbrännarhatten. Jag var lika frikostig med alkoholen denna gång. Tidigare när jag använt tystbrännarhatt har jag ofta upplevt att köket "pulserar". Denna gång upplevde jag inget sådant! Jag skall berätta hur det fungerar med fotogen när jag testat.

Aspen 4t upplever jag som lite hetare i självtryckskök som Optimus 8r o Svea 123r.
På Primus Power Fuel är Svea 123r något snabbare än Optimus 8r.
När jag kör Optimus 8r på Aspen 4t är den lite snabbare än Svea 123r på Primus Power Fuel.
Om detta är inbillning eller fakta låter jag vara osagt.
/John

Gjorde idag ett försök med fotogen inköpt på Cirkle K ( se bild ). Försöket sket sig direkt. Efter att jag pumpat upp tryck i bränsleflaskan provade jag att släppa fram lite fotogen ( jag hade ännu inte förvärmt ), men det kom bara fram någon droppe. Jag tog loss munstycket. Inget skit i munstyckets hål. Jag försökte släppa fram bränsle utan att ha munstycket på plats. Det gick inte. Jag tog loss bränsleslangen från köket. När flaskan är ordentligt trycksatt och man öppnar kranen på flaskan brukar det komma en tunn stråle av bränsle från änden av bränsleslangen. Nu droppade det endast. Det var tryck i flaskan, så jag funderar på om det fastnade någon skit i filtret. Tilläggas skall att inte bara filtret utan hela ergopumpen är helt ny. Dålig fotogen?

Bilagor

• 20250311_143242.jpg
    20250311_143242.jpg
    1.3 MB · Visningar: 18
Inte sannolikt. För vanlig på marknaden för det.

Ta bort insugsfiltret - blås tryckluft genom såväl pumpens delar som slangen.
Montera isär brännaren och få bort alla rester av gammalt jox - när allt är skinande
metallrent - montera ihop igen och prova att spruta fotogen steg för steg från
flaskan och vidare...
/Odd

Inte sannolikt. För vanlig på marknaden för det.

Ta bort insugsfiltret - blås tryckluft genom såväl pumpens delar som slangen.
Montera isär brännaren och få bort alla rester av gammalt jox - när allt är skinande
metallrent - montera ihop igen och prova att spruta fotogen steg för steg från
flaskan och vidare...
/Odd
Tack, det blir morgondagens projekt.

Jag har rengjort köket och det verkar inte längre vara något stopp någonstans. När jag startar köket blir det först stora lågor - trots förvärmningen - men jag låter köket gå på låg effekt kanske en halv minut och sedan stabiliserar det sig. Skall det vara så eller är tanken att köket skall fungera "normalt" med en gång? Hitintills har jag bara provat utan tystbrännarhatt. Jag förstår inte riktigt det där med 2 förvärmningar. Efter första förvärmningen - om jag sprutar på alkohol igen förångas den och det kyler ner brännaren plus att sprit förbrukas till ingen nytta. Jag behöver nog ytterligare instruktioner om den saken.

Gjorde idag ett försök med fotogen inköpt på Cirkle K ( se bild ). Försöket sket sig direkt. Efter att jag pumpat upp tryck i bränsleflaskan provade jag att släppa fram lite fotogen ( jag hade ännu inte förvärmt ), men det kom bara fram någon droppe. Jag tog loss munstycket. Inget skit i munstyckets hål. Jag försökte släppa fram bränsle utan att ha munstycket på plats. Det gick inte. Jag tog loss bränsleslangen från köket. När flaskan är ordentligt trycksatt och man öppnar kranen på flaskan brukar det komma en tunn stråle av bränsle från änden av bränsleslangen. Nu droppade det endast. Det var tryck i flaskan, så jag funderar på om det fastnade någon skit i filtret. Tilläggas skall att inte bara filtret utan hela ergopumpen är helt ny. Dålig fotogen?
Hmm, den där flaskan på bilden känner jag igen.
Jag tror det är lampolja snarare än fotogen. Jag köpte den till mitt KAP-kök under VB 2019 när bränslet tog slut. När jag skulle fylla på fotogen en kall morgon med -20 grader så var den tjockare är sirap. Den var snarare i fast form och helt omöjlig att använda. Jag tror det är en lampolje-produkt som innehåller mycket paraffin. Testa att lägga den i frysen under natten och se om den rinner efter det.

Hmm, den där flaskan på bilden känner jag igen.
Jag tror det är lampolja snarare än fotogen. Jag köpte den till mitt KAP-kök under VB 2019 när bränslet tog slut. När jag skulle fylla på fotogen en kall morgon med -20 grader så var den tjockare är sirap. Den var snarare i fast form och helt omöjlig att använda. Jag tror det är en lampolje-produkt som innehåller mycket paraffin. Testa att lägga den i frysen under natten och se om den rinner efter det.
Det står lysfotogen på flaskan, men jag ställer ut den på balkongen över natten. Väderleksprognosen förutspår att det skall bli kallare på balkongen inatt än i frysen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
Karpaterna.se Fotogen i burkbrännare? Kök och brännare 11
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
fjelltur Fotogen? Kök och brännare 17
philip Fotogen Stormlykta Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
mikva Vad fyller det lilla hålet i Trangia vindskyddet för funktion? Kök och brännare 14
niking Trangia lägger ner sin multifuel X2-brännare Kök och brännare 17
AfSio Annan kaffepanna till Trangia? Kök och brännare 16
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 44
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg