Fotogen i X2 Trangia

Möjligen är förvärmning med alkohol mer funkis med hattbrännare. Mer metall att värma upp och mer känsligt att hålen i hatten inte är igensatta med sotrester.

Jag har inte använt bensin så mycket men fotogen mycket, speciellt med KAP-Arktic och liknande brännare.

Thure

M

Har det betydelse alltså om det man förvärmer med sotar för hur fotogenet sedan brinner när det förgasas?
Nej, det har det i princip inte, vitsen med förvärming är ju att brännaren ska vara varm så att bränslet förgasas. Rödsprit/Tenol sotar betydligt/avsevärt mindre än om man förvärmer med exvis fotogen. Att förvärma brännare på fotogenkök med hjälp av T-sprit har man gjort i över 100 år, på farfar respektive farfars tid så var det ju T-sprit, teknisk sprit som gällde. T-sprit kallades även för "Virserumskonjak" där jag växte upp, för T-spriten dracks av en del anställda vid de möbelsnickerier som fanns där på farfars tid, det fick jag höra av en gammal möbelsnickare, en kaffeböna eller två i munnen så kände man inte hur illa den smakade, enligt utsago. T-sprit fanns det i stora mängder i bonarverkstäderna. AVRÅDER bestämt från att pröva.

Hade ett MF kina märke och gick relativt bra på på både fotogen och bensin med olika munstycken och gas.
När fick igång Kap så satt jag ut annons (med Tydlig Text på blocket på vilka bränslen det kunde användas till )på blocket med blocketpaket,blev sålt men köparen ville reklamera dvs sända åter då hon provade med T-röd och fick det ej gå bra.
Men efter samtal och flera meddelande så förstod hon att det ej går att använda sprit på multikök.
Traniga kan ju tillverka AL byttor och spritbrännare och ska nog vara nöjda med detta.

Är du helt nybörjare med kök bli vän med ditt T-spritkök fungerar ju även på vintern med värmetillsats och får du mer bråttom gå över till fotogen och skippa bensin om du ej är brandman, en mindre eller nedklippt brandfilt kan man ju ha till hands i början på MF banan kanske även kylgel för mindre brännskador på händer samt vara utanför tältet.

Polar Odd har tystnat. Trots att han var så kaxig och kallade de som förvärmer med fotogen för klantskallar så kunde han inte svara på varför förvärmningen skall göras med alkohol.

Polar Odd har tystnat. Trots att han var så kaxig och kallade de som förvärmer med fotogen för klantskallar så kunde han inte svara på varför förvärmningen skall göras med alkohol.
Förvärmning med alkohol blir så mycket effektivare, det är utprövat sedan mer än 100 år. Ta ne liten plåtskål, häll i lite fotogen och tänd på, gör samma sak med alkohol, jämför resultatet. Än en gång, principen för detta är utprövat sedan länge.

Förvärmning med alkohol blir så mycket effektivare, det är utprövat sedan mer än 100 år. Ta ne liten plåtskål, häll i lite fotogen och tänd på, gör samma sak med alkohol, jämför resultatet. Än en gång, principen för detta är utprövat sedan länge.
Primus skriver inget om att förvärmning skall göras med alkohol. Hur kommer det sig att det blir effektivare förvärmning med alkohol? Ett spritkök värmer inte lika mycket som ett fotogenkök. Jag förstår inte argumentet "principen är utprövad sedan länge". Varför rekommenderar i så fall inte Primus alkoholförvärmning? Känner de inte till det?

Polar Odd har tystnat.
Trots att han var så kaxig och kallade de som förvärmer med fotogen för klantskallar
så kunde han inte svara på varför förvärmningen skall göras med alkohol.
Nej, jag har inte tystnat. Jag har haft annat för mig några dagar.* Och jag var inte
speciellt kaxig - mitt konstaterande baserar sig på mer än hundra år av erfarenheter
dvs vad som varit accepterat fakta ända sedan sent 1800-tal - när de allra första
trycksatta förgasande fotogenbrännarna började säljas. Förvärmning med alkohol
har varit, och är, det fastställda sättet att få igång förgasningen. Så, ja jag anser det
klantigt att inte ta till sig ett drygt århundrades konsensus: det krävs en rejäl förvärm-
ning med alkohol för att få trycksatta fotogenbrännare att fungera som de skall. Att
försöka kringgå äldre generationers kunskap ÄR klantigt. De har oftast provat alla
alternativ redan och kommit fram till vad som är bäst. En till brädden fylld förvärmar-
skål med lämplig alkohol (jag använder Tenol) ger oftast tillräcklig förvärmning när
den helt har brunnit ut. Men ibland räcker inte det - då är det bara att förvärma en
omgång till.

Sotet: Det är inte sotet du ser på utsidan av kärl etc som är det STORA problemet
vid otillräcklig förvärmning, det är den koksning som bildas inuti brännarens olika
vindlingar - som med tiden adderas koksning på koksning tills brännaren börjar
krångla storligen. För vissa brännartyper är det då kört, då hjälper inte några lös-
ningsmedel - då måste blåslampa och tryckluft användas för att bränna insidan
ren. Ett arbete som oerfarna amatörer INTE ska ge sig på. Jag har sett det göras
av en gammal man en gång i min barndom, det var ett fyrverkeri att se, men jag
skulle dra mig för att försöka själv även om jag hade jiggen och utrustningen som
behövs.

[Det har förekommit lösningar där förvärmningen skett med det i tanken ingående
trycksatta fotogenet; högtrycks-sprej-brännarmunstycken som under högt tryck
sprutar finfördelat brinnande fotogen mot förgasarbrännaren tills den är tillräckligt
het. Ett tillkrånglat tekniskt sätt att lösa problemet som aldrig slog igenom för
annat än köksspisar och vissa militärkök, fotogenlampor och blåslampor.]
Primus skriver inget om att förvärmning skall göras med alkohol.
Hur kommer det sig att det blir effektivare förvärmning med alkohol?
Ett spritkök värmer inte lika mycket som ett fotogenkök.
Jag förstår inte argumentet "principen är utprövad sedan länge".
Varför rekommenderar i så fall inte Primus alkoholförvärmning? Känner de inte till det?
Det är klart den nutida personalen på såväl Primus som Optimus/Katadyn känner
till detta - det är därför de ihärdigt rekommenderar användning av diverse olika
acceptabla bensin-bränslen. Bensin fungerar enklare för nutida bråttom-quick-
fix-sökare som inte ger sig tid att hantera fotogen rätt som bränsle. Och den nu-
tida personalen på såväl Primus som Optimus/Katadyn m.fl. är primärt intresserade
av att sälja fler kök till ytterligare quick-fix-sökare som vill ut från vardagslivet. Och
den merförsäljningen uppnår man inte med långa invecklade/avskräckande hand-
havandeinstruktioner om hur, varför, varför inte etc. Så deras tystnad om flerbränsle-
kravet är inte förvånande - men det leder till fenomen som diskussionerna här på
Utsidan...
Själv skulle jag aldrig använda bensinbränslen i annat än experimentsyfte - om jag
inte kan använda campinggasol så är det (rätt förvärmd) fotogen som gäller. Men,
jag vet hur att göra och har nästan aldrig några problem, varken med KAP-Arctic,
Optimus Polaris eller Primus Multifuel...
/Odd

* Jag håller på med mOddifierandet av mitt eldrivna pick-up-fordon - och då blir
det rätt ointressant att hamra på tangentbordet här titt som tätt...

PS
Jag har nu beställt ett Primuskök för att experimentera med, ska bli intressant att
jämföra det med KAP-Arctic och Optimus Polaris när det är monterat i ett Trangia 25.
Mängden förvärmningssprit som behövs per tändning t.ex. - Primus har ju inget bra
rykte där... Och bedömningar ska ju göras lika för lika - så jag får väl skaffa en tyst-
brännarhatt också. Empirisk forskning - pensionärs-stiltje när det är som bäst...

Senast ändrad:
Har ett MSR whisperlight, kör med alkylatbensin. Det är ju smidigt att släppa ut lite bensin i koppen och förvärma. Men då blir det en massa sot under brännaren, som man måste skrapa av. Om man förvärmer med lite tsprit istället slipper man sot.

Primus skriver inget om att förvärmning skall göras med alkohol. Hur kommer det sig att det blir effektivare förvärmning med alkohol? Ett spritkök värmer inte lika mycket som ett fotogenkök. Jag förstår inte argumentet "principen är utprövad sedan länge". Varför rekommenderar i så fall inte Primus alkoholförvärmning? Känner de inte

Nej, jag har inte tystnat. Jag har haft annat för mig några dagar.* Och jag var inte
speciellt kaxig - mitt konstaterande baserar sig på mer än hundra år av erfarenheter
dvs vad som varit accepterat fakta ända sedan sent 1800-tal - när de allra första
trycksatta förgasande fotogenbrännarna började säljas. Förvärmning med alkohol
har varit, och är, det fastställda sättet att få igång förgasningen. Så, ja jag anser det
klantigt att inte ta till sig ett drygt århundrades konsensus: det krävs en rejäl förvärm-
ning med alkohol för att få trycksatta fotogenbrännare att fungera som de skall. Att
försöka kringgå äldre generationers kunskap ÄR klantigt. De har oftast provat alla
alternativ redan och kommit fram till vad som är bäst. En till brädden fylld förvärmar-
skål med lämplig alkohol (jag använder Tenol) ger oftast tillräcklig förvärmning när
den helt har brunnit ut. Men ibland räcker inte det - då är det bara att förvärma en
omgång till.

Sotet: Det är inte sotet du ser på utsidan av kärl etc som är det STORA problemet
vid otillräcklig förvärmning, det är den koksning som bildas inuti brännarens olika
vindlingar - som med tiden adderas koksning på koksning tills brännaren börjar
krångla storligen. För vissa brännartyper är det då kört, då hjälper inte några lös-
ningsmedel - då måste blåslampa och tryckluft användas för att bränna insidan
ren. Ett arbete som oerfarna amatörer INTE ska ge sig på. Jag har sett det göras
av en gammal man en gång i min barndom, det var ett fyrverkeri att se, men jag
skulle dra mig för att försöka själv även om jag hade jiggen och utrustningen som
behövs.

[Det har förekommit lösningar där förvärmningen skett med det i tanken ingående
trycksatta fotogenet; högtrycks-sprej-brännarmunstycken som under högt tryck
sprutar finfördelat brinnande fotogen mot förgasarbrännaren tills den är tillräckligt
het. Ett tillkrånglat tekniskt sätt att lösa problemet som aldrig slog igenom för
annat än köksspisar och vissa militärkök, fotogenlampor och blåslampor.]

Det är klart den nutida personalen på såväl Primus som Optimus/Katadyn känner
till detta - det är därför de ihärdigt rekommenderar användning av diverse olika
acceptabla bensin-bränslen. Bensin fungerar enklare för nutida bråttom-quick-
fix-sökare som inte ger sig tid att hantera fotogen rätt som bränsle. Och den nu-
tida personalen på såväl Primus som Optimus/Katadyn m.fl. är primärt intresserade
av att sälja fler kök till ytterligare quick-fix-sökare som vill ut från vardagslivet. Och
den merförsäljningen uppnår man inte med långa invecklade/avskräckande hand-
havandeinstruktioner om hur, varför, varför inte etc. Så deras tystnad om flerbränsle-
kravet är inte förvånande - men det leder till fenomen som diskussionerna här på
Utsidan...
Själv skulle jag aldrig använda bensinbränslen i annat än experimentsyfte - om jag
inte kan använda campinggasol så är det (rätt förvärmd) fotogen som gäller. Men,
jag vet hur att göra och har nästan aldrig några problem, varken med KAP-Arctic,
Optimus Polaris eller Primus Multifuel...
/Odd

* Jag håller på med mOddifierandet av mitt eldrivna pick-up-fordon - och då blir
det rätt ointressant att hamra på tangentbordet här titt som tätt...

PS
Jag har nu beställt ett Primuskök för att experimentera med, ska bli intressant att
jämföra det med KAP-Arctic och Optimus Polaris när det är monterat i ett Trangia 25.
Mängden förvärmningssprit som behövs per tändning t.ex. - Primus har ju inget bra
rykte där... Och bedömningar ska ju göras lika för lika - så jag får väl skaffa en tyst-
brännarhatt också. Empirisk forskning - pensionärs-stiltje när det är som bäst...
Stort tack för svaret!
Jag undrar dock varför Primus inte nämner att förvärmning bör ske med alkohol? Jag undrar också varför alkohol ger mer värme under förvärmningen än fotogen när ett spritkök är en betydligt långsammare historia vid t ex vattenuppkok än ett kök som går på fotogen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
Karpaterna.se Fotogen i burkbrännare? Kök och brännare 11
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
fjelltur Fotogen? Kök och brännare 17
philip Fotogen Stormlykta Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
mikva Vad fyller det lilla hålet i Trangia vindskyddet för funktion? Kök och brännare 14
niking Trangia lägger ner sin multifuel X2-brännare Kök och brännare 17
AfSio Annan kaffepanna till Trangia? Kök och brännare 16
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 44
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg