Polar Odd har tystnat.
Trots att han var så kaxig och kallade de som förvärmer med fotogen för klantskallar
så kunde han inte svara på varför förvärmningen skall göras med alkohol.
Nej, jag har inte tystnat. Jag har haft annat för mig några dagar.* Och jag var inte
speciellt kaxig - mitt konstaterande baserar sig på mer än hundra år av erfarenheter
dvs vad som varit accepterat fakta ända sedan sent 1800-tal - när de allra första
trycksatta förgasande fotogenbrännarna började säljas. Förvärmning med alkohol
har varit, och är, det fastställda sättet att få igång förgasningen. Så, ja jag anser det
klantigt att inte ta till sig ett drygt århundrades konsensus: det krävs en rejäl förvärm-
ning med alkohol för att få trycksatta fotogenbrännare att fungera som de skall. Att
försöka kringgå äldre generationers kunskap ÄR klantigt. De har oftast provat alla
alternativ redan och kommit fram till vad som är bäst. En till brädden fylld förvärmar-
skål med lämplig alkohol (jag använder Tenol) ger oftast tillräcklig förvärmning när
den helt har brunnit ut. Men ibland räcker inte det - då är det bara att förvärma en
omgång till.
Sotet: Det är inte sotet du ser på utsidan av kärl etc som är det STORA problemet
vid otillräcklig förvärmning, det är den koksning som bildas inuti brännarens olika
vindlingar - som med tiden adderas koksning på koksning tills brännaren börjar
krångla storligen. För vissa brännartyper är det då kört, då hjälper inte
några lös-
ningsmedel - då måste blåslampa och tryckluft användas för att
bränna insidan
ren. Ett arbete som oerfarna amatörer INTE ska ge sig på. Jag har sett det göras
av en gammal man en gång i min barndom, det var ett fyrverkeri att se, men jag
skulle dra mig för att försöka själv även om jag hade jiggen och utrustningen som
behövs.
[Det
har förekommit lösningar där förvärmningen skett med det i tanken ingående
trycksatta fotogenet; högtrycks-sprej-brännarmunstycken som under
högt tryck
sprutar finfördelat brinnande fotogen mot förgasarbrännaren tills den är tillräckligt
het. Ett tillkrånglat tekniskt sätt att lösa problemet som aldrig slog igenom för
annat än köksspisar och vissa militärkök, fotogenlampor och blåslampor.]
Primus skriver inget om att förvärmning skall göras med alkohol.
Hur kommer det sig att det blir effektivare förvärmning med alkohol?
Ett spritkök värmer inte lika mycket som ett fotogenkök.
Jag förstår inte argumentet "principen är utprövad sedan länge".
Varför rekommenderar i så fall inte Primus alkoholförvärmning? Känner de inte till det?
Det är klart den nutida personalen på såväl Primus som Optimus/Katadyn känner
till detta - det är därför de ihärdigt rekommenderar användning av diverse olika
acceptabla bensin-bränslen. Bensin fungerar enklare för nutida bråttom-quick-
fix-sökare som inte ger sig tid att hantera fotogen rätt som bränsle. Och den nu-
tida personalen på såväl Primus som Optimus/Katadyn m.fl. är primärt intresserade
av att sälja
fler kök till ytterligare quick-fix-sökare som vill ut från vardagslivet. Och
den merförsäljningen uppnår man inte med långa invecklade/avskräckande hand-
havandeinstruktioner om hur, varför, varför inte etc. Så deras tystnad om flerbränsle-
kravet är inte förvånande - men det leder till fenomen som diskussionerna här på
Utsidan...
Själv skulle jag aldrig använda bensinbränslen i annat än experimentsyfte - om jag
inte kan använda campinggasol så är det (rätt förvärmd) fotogen som gäller. Men,
jag vet hur att göra och har nästan aldrig några problem, varken med KAP-Arctic,
Optimus Polaris eller Primus Multifuel...
/Odd
* Jag håller på med mOddifierandet av mitt eldrivna pick-up-fordon - och då blir
det rätt ointressant att hamra på tangentbordet här titt som tätt...
PS
Jag har nu beställt ett Primuskök för att experimentera med, ska bli intressant att
jämföra det med KAP-Arctic och Optimus Polaris när det är monterat i ett Trangia 25.
Mängden förvärmningssprit som behövs per tändning t.ex. - Primus har ju inget bra
rykte där... Och bedömningar ska ju göras lika för lika - så jag får väl skaffa en tyst-
brännarhatt också. Empirisk forskning - pensionärs-stiltje när det är som bäst...