Jag undrar också varför alkohol ger mer värme under förvärmningen än fotogen
när ett spritkök är en betydligt långsammare historia vid t ex vattenuppkok än
ett kök som går på fotogen.
Vad gäller den övriga fortsättningen på din fråga så har det här med sot och förvärm-
ning inget som helst med energiinnehållet per volym/viktdel att göra, det är helt av-
hängigt hur långa och svår-/lättoxigerade kol-väte-kedjor som är inblandade.
Ta en titt på en liten etanol-'fyllehund' C2H5OH och en lååång ormande fotogen/diesel-
kedja som t.ex. C16H34 = vilken oxideras lättast vid normal tryck och temperatur? Och
det med
bara hjälp av ytavgasningen... Alkoholen naturligtvis. Den förbränns enkelt
och fullständigt med endast en mindre mängd sot, medan fotogenet normalt inte ens
går att få eld på (utan någon form av veke som kraftigt ökar den ytavgasande ytan).
Och om/när fotogenet väl brinner så gör det det med kraftigt sotande gula lågor som
inte alls värmer optimalt...
Tänk på att Trangias spritbrännare är en extremt väldesignad form av spritbrännare
med stort utnyttjande av ytavgasningen inne mellan inner och ytterväggen och upp
genom alla de små förbränningshålen - men den är ändå evighetslångt bakom en väl
fungerande trycksatt fotogenförgasande brännare i värmeavgivning (när bägge brinner
med blå, näst intill osynlig låga - vilket är målet för bägge).
"Fotogen" är en flytande petroleumprodukt som består av kolväten med mellan tio och
sexton kolatomer. Fotogen är en tyngre oljefraktion än bensin, men lättare än dieselolja
(som ännu värre på att sota och koksa). När fotogenen (eller bensinen) väl är förgasad
och på väg upp genom [det
rätt valda!!!] munstycket är värmeavgivningen
i princip den-
samma för campinggasol, ren bensin och lysfotogen. Vi får ut ungefär 2500-3000 W
ur de vanligaste brännarna, oberoende av märke. Alla tre kolväteformerna innehåller i
storleksordningen 44-46 MJ/kg i effektivt värmevärde. [Veden i din lägerbrasa ligger nere
på ~15MJ/kg vid 20% fukthalt...] Det är alltså ingen större skillnad
vilket förgasat bränsle
man använder i sin multifuelbrännare - det är mest en fråga om tycke och smak. Och då
är det säkerhetsaspekter, handhavande, kostnad, lättillgänglighet osv som avgör.
Själv använder jag gasol för att det är klart enklast att använda - och brännaren under
barmarkssäsongerna är klart lättast i Trangiaköket. [All min användning sker i Trangia!]
Efter gasolen kommer fotogenen - den är säkrast att använda. Och har man väl lärt sig
hantera en riktig fotogenbrännare i Trangiat så sitter den kunskapen i till döddagar.
Fotogen riskerar inte att spontant ta eld om det läckt ut - och det luktar så där under-
bart manligt som friluftsliv luktade när jag var barn, dvs på stenåldern...
Allra sist av alternativen kommer, för mig, bensinbränslen. Oberoende om vad som
står på förpackningen; Coleman Fuel, Kemren bensin, Alkylat 4T, Primus Powerfuel etc
- så är de osäkra ur säkerhetssynpunkt, speciellt i vintermiljö. Eldboll är o-bra!
/Odd