Forumkniv - EKA Swede 92

För en kniv-svensson som jag är det ganska intressant att läsa alla inlägg om "finliret" när det gäller kniven. Själv blev jag nöjd med resultatet. Den känns stadig och användarvänlig. Möjligen hade jag önskat ett något mörkare trä.
Något som jag däremot undrar över är vad den korta läderremmen ska användas till. Den är ju alldeles för kort för att trä igenom öglan på kniven och hänga om halsen.

HåkanF (eller kanske 29/39 i fortsättningen)

Tack för ett bra initiativ!
 
Den är nog tänkt som fånglina, dvs att den sitter runt handleden när du använder kniven så att du inte tappar den. På en så här lite kniv använder jag den sällan och i så fall bara på sjön.

Fredrik
 
Något som jag däremot undrar över är vad den korta läderremmen ska användas till. Den är ju alldeles för kort för att trä igenom öglan på kniven och hänga om halsen.

Det är som Oreb skrev en fånglina att ha runt handleden om du använder kniven på sjön, eller kanske diskar den i en fjälljokk där det är lätt att tappa den.
 
Nöjd!

Vad gäller min kniv så är jag nöjd eller mycket nöjd med det mesta.
Fin form på skollor och blad, härlig funktion och känsla på mekaniken och vilken kul överraskning med det kraftigare bladet på 3,0mm! Bra och jämn skärpa. Skön yta på träet och vad gäller mönstringen är den mycket bra på ena sidan och ok(men inte mer) på andra sidan. Gravyren perfekt. Tyvärr är skruvarna inte försänkta helt i plan med träet i handtagets framkant utan de sticker ut 2-3 tiondelar av mm. Läderfodralet är i fantastisk kvalité så långt man kan bedöma från start. Kartong och packning helt utan anmärkning.

Sammantaget en härlig kniv som jag ämnar bruka ordentligt (men inte missbruka) i många år hoppas jag.

Stort tack Fredrik för allt ditt slit med detta!
 
Trevlig kniv!

Äntligen kom den, nr 13/39 och jag måste säga att jag är klart nöjd!
Masurn är bättre än vad jag vågade hoppas på och mekaniken känns mycket smidig och stabil.
Den ligger väldigt skönt i handen och med det kraftiga bladet känns det som ett det kommer få bli en ständig följeslagare i naturen för mig.
Som för många andra märker jag att bladet behöver slipas lite, framförallt de yttersta 3 cm där slipfasen var ganska slö och lite ojämnt slipad.
Jag kan hålla med om att den i alla detaljer kanske inte känns som yttersta kvalitet, men väl i nivå med vad jag förväntar mig för 500 pix. Det jag stör mig på fixar jag till själv så det blir som jag vill ha det. Jag ser helt klart fram emot att få slita mycket på kniven framöver!

Tack Omnes för trevligt initiativ och bra genomförande!
/Staffan.
 
En snörstump

på kniven i en klatschig färg, gör den lättare att upptäcka på marken och enklare att dra fram ur en ficka.

Man kan också använda den som fånglina t ex med ring och lillfingerinstoppade i slingan.

När jag jämför den aktuella kniven med min favoritsamekniv märker jag att samekniven är tacksammare att göra spånor med för att göra upp eld. Kan ha lite med geometrin att göra, samekniven är lättare att släpa med eggen med (låta eggen angripa ämnet med en vinkel på sådaär 20-30 grader mot rät vinkel på pinnen) vilket fungerar lite bättre handergonomiskt men det kanske är en teknik och vanesak.

Thure
 

Bilagor

  • uskniv1_redigerad-1.jpg
    uskniv1_redigerad-1.jpg
    34.5 KB · Visningar: 381
  • uskniv2_redigerad-1.jpg
    uskniv2_redigerad-1.jpg
    30.1 KB · Visningar: 375
Här är min. Till att börja med ett stort tack till Omnes som styr och fixat!
Jag tycker finishen är bra på min i förhållande till prislappen.
Jag blev dock inte "kär". Jag försöker att bara köpa knivar som jag kommer använda.
För att peta undan någon av de jag använder idag krävs det kärlek vid första ögonkastet.

Om det var någon som missade att hoppa på tåget med forumkniven och vill ha en så är det
bara att skicka ett PM. 500kr+frakt (om du inte bor i Göteborg) Jag har No 32/39. Har bara öppnat kartongen och tittat på kniven. Fläta till läderremmen som följde med också...
Fler bilder kan skickas om det önskas.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    46.5 KB · Visningar: 390
Här är min. Till att börja med ett stort tack till Omnes som styr och fixat!
Jag tycker finishen är bra på min i förhållande till prislappen.
Jag blev dock inte "kär". Jag försöker att bara köpa knivar som jag kommer använda.
För att peta undan någon av de jag använder idag krävs det kärlek vid första ögonkastet.

Om det var någon som missade att hoppa på tåget med forumkniven och vill ha en så är det
bara att skicka ett PM. 500kr+frakt (om du inte bor i Göteborg) Jag har No 32/39. Har bara öppnat kartongen och tittat på kniven. Fläta till läderremmen som följde med också...
Fler bilder kan skickas om det önskas.
Masuren på den första bilden är jättefin! På den andra är den helt OK, dock inte i klass med den första. Synd att man inte använder samma stycke trä till att forma båda skollorna så att de matchar mönstermässigt.

~Paul~
 
på kniven i en klatschig färg, gör den lättare att upptäcka på marken och enklare att dra fram ur en ficka.

Man kan också använda den som fånglina t ex med ring och lillfingerinstoppade i slingan.

När jag jämför den aktuella kniven med min favoritsamekniv märker jag att samekniven är tacksammare att göra spånor med för att göra upp eld. Kan ha lite med geometrin att göra, samekniven är lättare att släpa med eggen med (låta eggen angripa ämnet med en vinkel på sådaär 20-30 grader mot rät vinkel på pinnen) vilket fungerar lite bättre handergonomiskt men det kanske är en teknik och vanesak.

Thure

Har alla fått sin Alias graverad i bladet.
Min är utan eller har jag missat nått som man ska fylla i?
Såg det nu att fans andra knivar utan Alias gravyr
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar