Forumkniv - EKA Swede 92

Träbehandling

Det finns många lösningar runt behandlingen av sidorna/skollorna, men, hur är de behandlade från EKA? Hjälper det till med ytterligare ytbehandling?

Ni som planerar att behandla björken:
Någon som kan presentera?
  • Ett före-foto (eller flera)
  • Beskrivning av proceduren med använda "mixturer"
  • Ett efter-foto (eller flera)

Jag skulle vilja ha en kniv med "lagom mörkare" trä.
 
Jag kör 70/30 rå kallpressad linolja / balsamterpentin. Blandningen i sig färgar inte så hemskt mycket. Jag ville dock ge det ljusa björkskafttet på min Roselliyxa lite mörkare ton och färgade blandningen med mörkbrun narvsvärta som jag har till mina läderslidor. Funkade kanon.
Men med tanke på din dyrgrip så vill man ju så klart vara försiktig. Skruva av och testa lite på baksidan av skalan där det inte syns?
 
Sitter det inte skalor på instrument, måttband etcetra. På knivar sitter väl bara skollor?

Lite besviken på min faktiskt, hade nog väntat på mer, men nu har jag den och i mina ögon, som köpt redskap sedan 60-talet, så såg den futtig ut. Till och med jämfört med dem som gjordes på 1980-talet.
Slipning, skollor bara just lite råa. De senare i halvved på höger sida dessutom. Den blir en skåpvärmare.
go tur
 
Då har jag varit och hämtat ut min, nr 4/39.
Måste säga att jag inte är imponerad, tyvärr.
Bladet fastnar mellan skollorna i hopfällt läge, skruvarna ojämnt försänkta, stor glipa på ryggen fylld med slipspån. Fäller jag ihop den utan att trycka till bladet så sticker spetsen upp. Tycker det är lite konstigt att man skickar ut en kniv som specialbeställts och inte har bättre kvalitetskontroll.

Det som imponerar mest är fodralet men framför allt jobbet som Fredrik lagt ner för att genomföra detta. Tack för det Omnes.

Fredrik
 
Då har jag varit och hämtat ut min, nr 4/39.
Måste säga att jag inte är imponerad, tyvärr.
Bladet fastnar mellan skollorna i hopfällt läge, skruvarna ojämnt försänkta, stor glipa på ryggen fylld med slipspån. Fäller jag ihop den utan att trycka till bladet så sticker spetsen upp. Tycker det är lite konstigt att man skickar ut en kniv som specialbeställts och inte har bättre kvalitetskontroll.

Det som imponerar mest är fodralet men framför allt jobbet som Fredrik lagt ner för att genomföra detta. Tack för det Omnes.

Fredrik

Trist att det inte var bättre än så. Jag tycker definitivt att du ska höra av dig till EKA och påtala detta...

Tack för den komplimangen :) Det har varit skoj till större delen av tiden.
__
Fredrik
 
Då har jag varit och hämtat ut min, nr 4/39.
Måste säga att jag inte är imponerad, tyvärr.
Bladet fastnar mellan skollorna i hopfällt läge, skruvarna ojämnt försänkta, stor glipa på ryggen fylld med slipspån. Fäller jag ihop den utan att trycka till bladet så sticker spetsen upp. Tycker det är lite konstigt att man skickar ut en kniv som specialbeställts och inte har bättre kvalitetskontroll.

Det som imponerar mest är fodralet men framför allt jobbet som Fredrik lagt ner för att genomföra detta. Tack för det Omnes.

Fredrik


Du bör väl kunna reklamera en undermålig kniv som vilken som helst? : )
 
Du bör väl kunna reklamera en undermålig kniv som vilken som helst? : )

Visst skulle jag kunna göra det men det känns som det kostar mer än det smakar. Det är inga stora fel vart och ett i sig och den går ju såklart att använda utan problem utan det är mer besvikelsen när man väntat sig mer.

Fredrik
 
Tråkigt om era knivar...

Det var ju trist att höra detta om era knivar! Själv var jag nära att bestälka en "forum-kniv" också, men drog mig ur pga. vissa omständigheter, och jag tog rätt beslut nu i efterhand inser jag.

Hade jag fått en sådan kniv hade jag blivit vansinnig! Att det kan vara lite små skönhetsfel på en kniv som köpes på vanligt sätt kan man nästan tolerera... Men en förbeställd kniv med gravyr etc. Så är det skandalöst dåligt av EKA! Hade jag varit en knivmakare skulle kniven/knivarna vara 100% felfria när dom lämnade mina händer...

P.S.

Har en fråga ang. hur kniven är graverad, vilken metod användes?

Mvh troswe
 
Jag passade på att fråga EKA hur de tyckte att vi skulle behandla skollorna och fick detta till svar:
"You can treat the scales with paraffin oil, which is smelling good and hygienically approved for any contact with food items.
The linseed oil is also OK but I am not sure about the balm turpentine because we never used it during my management.

Best Regards,
Johny"

Har en fråga ang. hur kniven är graverad, vilken metod användes?

Mvh troswe

Det är lasergravyr.
__
Fredrik
 
Lasergravyr

är det om jag minns rätt.

Mitt exemplar känns gediget avseende grepp stabiltet och ergonomi. OK masur. Snyggt helhetsintryck.

Lite trög i mekanismen men det torde vara en justeringsfråga. Lite ojämnt i bryningen av sekundäreggen i spetsen.

Känns tung att ha i byxficka vid t ex skridskoåkning.

Tror jag kommer att använda den mycket vid friluftsliv.

Tack Fredrik.

Thure
 
Hämtat ut min. Riktigt snygg och mer gedigen än jag väntat mig!
Får se när första användningen blir, men använd ska den bli!
Tackar Fredrik! : D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar