Forumkniv - EKA Swede 92

Jag är riktigt nöjd med min kniv.
Sedan så får man ju ta med i beräkningarna att den kostar 500 kr med frakt !
Det är ju inte direkt en handgjord i minsta detalj.
Det hade säkert gått att få en fällkniv med superpassning och ännu finare masur
men priset hade nog närmat sig 3000 kr och då hade jag ställt högre krav.
 
Samma här.
Håller med dePaul, spetsen ser ut att vara sned men bara på högra sidan sett från egg sidan.

Fredrik
 
Då har nr 10 hittat hem:) Masurn är inte liks snygg som på soundoptics kniv, men helt OK (ena sidan mer mönstrad än den andra) och bättre än på den kniv jag köpte i höstas. Skollorna verkar däremot vara oljade på något sätt och har en annan lyster än på min tidigare kniv. Passform och slipning är inget att anmärka på.

Intressant är dock att notera att formen på skollorna är olika på den här kniven mot den jag lagt in bild på i inlägg #295. Skollorna är betydligt mer avfasade på alla sidor på den äldre kniven och speciellt markant framtill mot bladet där den nya kniven är nästan vinkelrät medan den äldre kniven är avfasad från 1mm framför skruvskallen mot bladet i ca 45 grader vinkel.

Noterade ytterligare en skillnad och var faktiskt tvungen att ta fram skjutmåttet för att kolla. Bladet på den nya kniven är 3,0mm över ryggen medan det är 2,6mm på den äldre kniven!

(Kan tipsa om att fodralet även passar utmärkt till de större Victorinox fällknivarna med läsbart blad om man någon gång vill ha mer verktyg med sig ut)

Tack Fredrik för ett bra initiativ och jobb!:)
 
Noterade ytterligare en skillnad och var faktiskt tvungen att ta fram skjutmåttet för att kolla. Bladet på den nya kniven är 3,0mm över ryggen medan det är 2,6mm på den äldre kniven!
man någon gång vill ha mer verktyg med sig ut) ...... osv

Jag har inte min andra Swede 92 tillgänglig att kolla på men jag tror att Swede 92 med plastskollor från förra året har ett blad med geometri och mått som rätt väl liknar gamla Swede 82. Bladet på forumkniven avviker från Swede 82 på flera punkter. Jag gillar Swede 82 bäst, men det finns nog för- och nackdelar.

Jag passar också på att tacka omnes för samordning/förhandling/beställning: Tack.
 
Trevligt att somliga är glada och nöjda.
Min är slö i sista 25mm mot spetsen. Eggen har ett slagmärke och hur träet ser ut framgår av bilderna. Början av utvikningen känns som med grus men slipning av bladdelen saknas där.
Hade jag sett slutresultatet före hade jag avstått.
Fodralet är mycket väl hopkommet.
Paketet låg i lådan i går em.
Hoppas de övriga blir lyckligare än ego.
go tur
 

Bilagor

  • IMG_0538.jpg
    IMG_0538.jpg
    54.4 KB · Visningar: 541
  • IMG_0539.jpg
    IMG_0539.jpg
    57.4 KB · Visningar: 559
Trevligt att somliga är glada och nöjda.
Jo vad gäller Forumkniv!
Men jag bytte en av mina Nordic H8 (för 399:- på xxl) mot en R.E.K.A.T Savant av Tim in California. En riktigt bra deal för min del tyckte jag.
IMG_0475-vi.jpg


I måndags kom det vadderade kuvertet. Snabb frakt; bara några dagar. Men med ett hål på sidan som var precis lagom för en REKAT Savant att följa gravitationen åt ett annat håll än kuvertet. Jag har kuvertet, inte ens med ett frimärke att samla på. Kniven vet vi inte var den befinner sig.
Satans irriterande.
Den är inte så lätt att få tag på verkar det.
 
Senast ändrad:
Trevligt att somliga är glada och nöjda.
Min är slö i sista 25mm mot spetsen. Eggen har ett slagmärke och hur träet ser ut framgår av bilderna. Början av utvikningen känns som med grus men slipning av bladdelen saknas där.
Hade jag sett slutresultatet före hade jag avstått.
Fodralet är mycket väl hopkommet.
Paketet låg i lådan i går em.
Hoppas de övriga blir lyckligare än ego.
go tur

Nä fy! Jag tycker att du ska höra av dig till eka och be dem skicka nya skollor, så ska det inte se ut...
__
Fredrik
 
Mycket tråkigt att kvaliteten är så ojämn! Lika tråkigt när man blir av med föremål pga postens slarv. Inte lätt att vara glad ibland :(.

Glömde också att tacka dig Fredrik för dina ansträngningar! Jag vet av egen erfarenhet hur jobbigt det kan vara.

~Paul~
 
Nä fy! Jag tycker att du ska höra av dig till eka och be dem skicka nya skollor, så ska det inte se ut...
__
Fredrik

Tack för din omsorg Fredrik men EKA har havt och missat chansen, som jag ser det.

Med tanke på felens antal så avser jag returnera den och begära att få köpet hävt. Jämfört med 80-talsknivarna från EKA så ser den halvfärdig ut. Trist men en lärdom.
 
Suck!

Med tanke på felens antal så avser jag returnera den och begära att få köpet hävt. Jämfört med 80-talsknivarna från EKA så ser den halvfärdig ut. Trist men en lärdom.

Fy tusan vilken skit kvalité EKA håller idag, fattar inte ens att dom kan med att sända ut en sådan kniv med dessa skollor, etc.

Lider med dig, bara att skicka tillbaka den ögonaböj, det hade jag gjort!

Mvh troswe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar