Forumkniv - EKA Swede 92

Att man har missförstått både stavningen och meningen är ju knappast något som man bör acceptera. Att sedan fler och fler använder detta felaktiga ord gör det inte mer korrekt.

Skalor har således inget i sammanhanget att göra :).

~Paul~
 
Att man har missförstått både stavningen och meningen är ju knappast något som man bör acceptera. Att sedan fler och fler använder detta felaktiga ord gör det inte mer korrekt.

Skalor har således inget i sammanhanget att göra :).

~Paul~

Missförstådd stavning, felaktiga uttal och feluppfattade ljud som sprider sig till fler och fler individer och institutioner är ytterst väsentliga delar av språkets evolution. Inte inkorrekt för mig :)
 
Missförstådd stavning, felaktiga uttal och feluppfattade ljud som sprider sig till fler och fler individer och institutioner är ytterst väsentliga delar av språkets evolution. Inte inkorrekt för mig :)
Det har jag inte påstått heller. Men så långt har inte det här ordet etablerat sig att man kan acceptera det som ett alternativ till den korrekta stavningen.

~Paul~
 
Det har jag inte påstått heller. Men så långt har inte det här ordet etablerat sig att man kan acceptera det som ett alternativ till den korrekta stavningen.

~Paul~

Det där blir omöjligt att diskutera fram ett svar på, vad som krävs för att ett ord ska vara "tillräckligt" etablerat för att få användas. Det är ju ett kontinuum om man inte väljer att använda något (så) simpelt som SA:s godkännande som gränsvärde.
Vi är nog lite OT här känner jag. Men alltid kul att "tjöta" lite!
 
Det där blir omöjligt att diskutera fram ett svar på, vad som krävs för att ett ord ska vara "tillräckligt" etablerat för att få användas. Det är ju ett kontinuum om man inte väljer att använda något (så) simpelt som SA:s godkännande som gränsvärde.
Vi är nog lite OT här känner jag. Men alltid kul att "tjöta" lite!
Vanligtvis tar det ju ett antal decennier innan ett ord hamnar i SAO. I det här fallet så handlar det om ett så pass termspecifikt namn att jag undrar om avarten skalor egentligen har någon som helst chans eller om det även i fortsättningen kommer att hamna i högen med missförstådda namn.

Men som du säger. Det är omöjligt att diskutera ett språks utveckling. Dock är jag personligen rätt irriterad på alla hypade uttryck som inte har i svenskan att göra, utan snarare härstammar från de många invandringsgrupperna, samt amerikanska modeord. Om vi inte ser upp så kommer svenskan att på sikt försvinna helt. Sorry, kunde inte låta bli ;).

~Paul~
 
Jag drar slutsatsen att jag kan slipa med ett finkornigt sandpapper på mina skalor om jag är mycket försiktig.
Jag kommer naturligtvis att vara ensam och inte berätta för någon vad jag gör/gjort. : - [

;)
 
Risk för metadebatt

här.

Språket är en spegel av tid och socialt sammanhang. Jag förlitar mig gärna på ditt knivspråk Paul. Är glad åt alla fina formuleringar som florerar här i forumet.

När kommer första avhandlngen om Utsidanspråket?

Thure
 
Märka ord i all välmening, men...

Det viktigaste är att man försöker göra sig förstodd och att inte bli misstolkad; Och att andra förstår det man menar, då gör inte några felstavningar, ordförväxlingar eller inkorrekt grammatik något om vi verkligen förstår vad personen menade, men visst kan man påpeka i all välmening lite då och då, då har vi kommit en bra bit på vägen som medmännidkor... ;)

Mvh troswe
 
apropå skalor

Jag som jobbar med ritningar och planer i varierande skala är van vid att man i talspråk säger "skala" trots att man menar "skalstock". Detta med den farliga möjligheten till förväxling att man faktiskt skulle kunna mena den faktiska skalan på ritningen. (jfr. Skala ex 1:200 och Skalstock 0-100m)

Dessutom måste jag säga att den bild som syntes ovan ju de fakto visar en skala på 0-60. Att tilltaget att rita upp en skala på ett knivblad egentligen kallas skolla är ju såklart intressant, men kanske inte anledning till idiotförklaring av alla som säger skala?
 
apropå skalor

Dessutom måste jag säga att den bild som syntes ovan ju de fakto visar en skala på 0-60. Att tilltaget att rita upp en skala på ett knivblad egentligen kallas skolla är ju såklart intressant, men kanske inte anledning till idiotförklaring av alla som säger skala?

Jodå, det kallas fortfarande för skala när det, som visas på bilden, är en skala. Bilden var nog bara ett roligt inlägg i debatten om skalor på knivar. Skållor, skollor eller för all del skalor som det annars pratas om är sidorna, i det här fallet på fällkniven, som oftast är gjorda i trä. Mao själva handtaget.

Fredrik
 
haha, jag där ser man. Efter några år på utsidan borde man ju såklart veta bättre än att ge sig in i en knivtråd på lösa boliner :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar