Forumkniv - EKA Swede 92

Använda?

Jajamänsan. Det är klart att jag ska använda den. Får väl ta fram och slipa med sandpapper så att den inte kärvar när jag fäller ut den. En droppe Militec-1 skadar nog inte heller.

Det här är en fin ersättare till den Eka Swede som jag gav bort för länge sedan och har saknat.
Köpte den via STF och har glömt modellbeteckningen. Bladet var svulstigare. Annars påminner den (som jag minns) om den Eka Swede 92. Någon som vet vad modellen hette?

Den här forumkniven är en vacker kniv med trevlig bladform som ligger väl i min hand.
Den ska få följa följer med mig ut på äventyr i sitt snygga fodral och den är graverad med mitt namn för den skull jag förlägger den.

Funderar också på stockolja till träet. Tips?
.
 
Senast ändrad:
Det här är en fin ersättare till den Eka Swede som jag gav bort för länge sedan och har saknat.
Köpte den via STF och har glömt modellbeteckningen. Bladet var svulstigare. Annars påminner den (som jag minns) om den Eka Swede 92. Någon som vet vad modellen hette?
.
Super-Swede??
Längst ner.
Ovanför Swede 82 och Swede 92 gulgrön.
8345519395_884fc8a2e5_b.jpg
 
Min kniv kom också idag :-D

Jag är jäkligt nöjd med träsidorna i min, det är en ljus, levande, masur, bilder kommer nog till helgen.

Vad jag undrar är, vet någon hur träskaftet är behandlat? Har en engelsk knivolja i 2 flaskor (CCL traditional english oils) som jag använt på andra skaft jag gjort själv och fått bra resultat, men då har det varit obehandlat trä. Passform trä/metall är mycket bra, skruvarna helt i nivå med träsidorna, gången i mekaniken är distinkt och låser fint.

Det jag har hittat som jag reagerat på, det är att jag är van vid mycket vassa knivar från EKA vid leverans. Har ett antal mindre fäll- och fickknivar från EKA, forumkniven är den största och den första jag reagerar på när det gäller slipningen. De inre 2/3 delarna är helt ok med vanlig EKA skärpa, men den sista 1/5 delen mot spetsen är på tok för slö, det är mer utformning för att eggen inte ska kunna få skador. Där får jag nog slipa/profilera om den för att passa mig.

Och till slut dePaul, japp den kommer att bli använd, mycket använd ;-)
 
OK, det är tydligen så att de flesta tänker använda sina pjäser. Jag lägger min i vitrinskåpet ;).

När det gäller behandling av trä så har vi ju diskuterat det flera gånger. Linolja och terpentin brukar föreslås, liksom andra varianter. Jag har t o m testat med Ballistol, Militec 1 och Hoppes. Allt funkar i samband med användarknivar. När det gäller långtidsförvaring så brukar jag avstå från att behandla skollorna.

~Paul~
 
Det finns många lösningar runt behandlingen av sidorna/skollorna, men, hur är de behandlade från EKA? Hjälper det till med ytterligare ytbehandling?

Måste också ge ett SUPER PLUS det är på grund av att jag är vänsterklypa, fodralet är designat för att passa för användning på både höger och vänster sida.
 
Sitter i Trondheim och ær avis på er... Åker inte hemåt førræn om en vecka. Lång væntan innan jag får se min kniv. Snyggt jobbat omnes!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar