Om det inte blir rent när man tvättar så tror jag inte man kan klaga hos tillverkaren. Tvättråden står ju på vid inköp, och sen är det upp till användaren att smutsa ned lagom i förhållande till tvättmöjligheterna.QUOTE]
Min sambo har (hade...) en tröja från Benetton med det lakoniska italienska tvättrådet "Non lavare..." , det tvättrådet kanske vore nåt för Klättermusen?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Förstörd duntröja?
- Trådstartare pal2
- Start datum
Jo, jag har nog nåt plagg som jag helt enkelt inte räknat med att kunna tvätta nån gång. Fast då är det ju förstås antingen tåliga plagg som man räknar med att de inte ska ta åt sig smuts så mycket (typ oljerock) eller nåt som man räknat med att använda i minst sagt städade miljöer och dessutom lågfrekvent...
Trodde alla tennisbollar är vita.
I mörkret är alla tennisbollar grå.
Funderat på membranfria kängor?
Nästa kängor jag köper kommer att vara läder!
Visserligen smorning och lite pyssel, men de är då en minst lika bra bariär utåt för fötterna.
Återkommer med fler rapporter från tvättstugan.
Tack för hjälpen!
Peter P.
Hur gick det?
Själv tvättade jag en dunjacka i går (söndag) som hade haft en jobbig 'off season',stora klumpar överallt.
Tvättade den på "Normal 40" med vanligt tvättmedel,efter programslut körde jag den i en separat centrifug för att få ut det sista.
Torktumlade på "låg temp." 15 min innan jag började försiktigt klämma på klumparna,sönderdelning mellan tumme-pekfinger/långfinger,ungerfär som att "mecka" röka.
Upprepa,upprepa och upprepa en gång till.
Körde 30 min på "medel temp" 2 ggr och klappade på jackan med ett jämt underlag under mellan intervallerna.Körde en tredje gång och boxade plagget efteråt.
Körde på "hög temp." tills den var klar.Hela tiden med 2 st tennisbollar och en hoprullad skosula i tumlaren.
peter
Hur gick det?
Själv tvättade jag en dunjacka i går (söndag) som hade haft en jobbig 'off season',stora klumpar överallt.
Tvättade den på "Normal 40" med vanligt tvättmedel,efter programslut körde jag den i en separat centrifug för att få ut det sista.
Torktumlade på "låg temp." 15 min innan jag började försiktigt klämma på klumparna,sönderdelning mellan tumme-pekfinger/långfinger,ungerfär som att "mecka" röka.
Upprepa,upprepa och upprepa en gång till.
Körde 30 min på "medel temp" 2 ggr och klappade på jackan med ett jämt underlag under mellan intervallerna.Körde en tredje gång och boxade plagget efteråt.
Körde på "hög temp." tills den var klar.Hela tiden med 2 st tennisbollar och en hoprullad skosula i tumlaren.
peter
Tyvärr var tvättstugan här i huset upptagen hela helgen som gick så det får vänta tills helgen som kommer. Rapport kommer..... Skall i vart fall blöta upp den, torka på lite lägre temperatur än senast, och givetvis med tennisbollar (grön-gula). Ska plocka ut och försöka fördela dunet lite försiktigt som du skriver emellanåt.
Som BOBen skrev, så bygger jag duntvättnings-erfarenhet i massor nu. När det här är klart kan ni komma med frågor! Dessutom har jag nog världens mest vältvättade Liv!
Mvh
Peter P.
nu har vi väääääntat så länge! det är ju spännande...hur gick det då?
Så så, den som väntar på något gott....... Dagen D är morgonDagen och Timmen T är Tre på eftermiddagen.
Hmmmm, ska jag köra någon slags trailer kanske. En webkamera i tvättstugan och sen ta betalt.......
Mvh
Peter P.
Reklamfinansiera det. KM...förlåt, Klättermusen kanske vill köpa annonsplats?
3...2...1... touchDOWN
Jag sköljde upp tröjan på ull- (eller var det handtvättsprogram?) i maskin. Sedan har jag kört den i drygt 3 timmar på 20 grader i torktumlare. Någon gång i timmen har jag plockat ut den och kollat igenom den lite. Skakat där det verkar tendera att klumpa ihop sig och så. I och med att det kommer andra i tvättstugan så chansade jag lite efter 3 timmar och ökade till 40 grader. Det verkade se bra ut med dunutfyllningen men kändes fortfarande aningens fuktig. Ytterligare en timme på 40 grader fick den gå.
Det ser bra ut, kan inte se några klumpar och den känns så där "bullig" och go igen. Jag tror, precis som någon skrev, att det är låg temperatur, långsam torkning som gäller. Jag tror jag körde på 40 grader från början förut.
4 tennisbollar av märke Tretorn (gröngula) verkar duga.
Duntröjan har således återuppstått. Gick alltså att rädda trots 2 misshandlingar. Kanske ska börja titta på dunsovsäck i alla fall, Mountain Equipment Zero....... Mmmmmmm......
Trevlig Söndagskväll på er allihopa!
Peter P.
Jag sköljde upp tröjan på ull- (eller var det handtvättsprogram?) i maskin. Sedan har jag kört den i drygt 3 timmar på 20 grader i torktumlare. Någon gång i timmen har jag plockat ut den och kollat igenom den lite. Skakat där det verkar tendera att klumpa ihop sig och så. I och med att det kommer andra i tvättstugan så chansade jag lite efter 3 timmar och ökade till 40 grader. Det verkade se bra ut med dunutfyllningen men kändes fortfarande aningens fuktig. Ytterligare en timme på 40 grader fick den gå.
Det ser bra ut, kan inte se några klumpar och den känns så där "bullig" och go igen. Jag tror, precis som någon skrev, att det är låg temperatur, långsam torkning som gäller. Jag tror jag körde på 40 grader från början förut.
4 tennisbollar av märke Tretorn (gröngula) verkar duga.
Duntröjan har således återuppstått. Gick alltså att rädda trots 2 misshandlingar. Kanske ska börja titta på dunsovsäck i alla fall, Mountain Equipment Zero....... Mmmmmmm......
Trevlig Söndagskväll på er allihopa!
Peter P.
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg