Förstörd duntröja?

brukar ha skoningar runt snörhåen som effektivt skär hål i tunna dunhöljen....obra.
Bollar bör alla riktiga friluftare ha ett par askar av.....Skaffa!
//J

Har aldrig haft något dunplagg eller liknande tidigare. Skönt, jag som trodde jag hade allt.... :)

Med tanke på att jag och en kollega redan är betraktade som totalt galna bara för att man ibland diskuterar vikter på bestick under lunchen så kan inköp av tennisbollar trots att jag är mer en badmintonspelare varken göra till eller från. :)

Mvh
Peter P.

Färgar tennisbollarna av sig?

När jag var barn var tennisbollar vita när dom var nya (sedan blev dom röda av tegelmjölet eller vad det nu var på banan), nu vekar det vara gult som gäller. Är det någon risk att det man torktumlar med tennisbollarna tar åt sig färg från tennisbollarna (nya gula)?

Per

Skönt att se att det finns 60 talister och tidigare i livet :) Tror de varit gula/gulgröna sedan 70 talet!

Jag är född 73, och hade mest vita bollar när jag var liten. Jag tror det var först på 80-talet de bytte färg.
Till exempel kan jag nämna att bollen som satt i vår "tennis trainer" (ni vet den där klumpen med en gummisnoddförsedd boll) var vit.

/OJ

När jag var liten (ca -83) så hade vi inte bara vita och gula bollar utan även orangea bollar. Dessa var inte färgade av något utan hade den färgen som nya :)
//Peter

Jaha, tröjan är omtvättad och körd i 2,5 timme med tennisbollar (gulgröna tretorn....) i torktumlare. Fortfarande är det en del klumpar kvar i "kanalerna" i tröjan. En del av kanalerna verkar ha fyllts ut av dunet i dem och i en del verkar nästan allt ha samlat sig i en klump. När jag i dag på morgonen (tvättade i går kväll) kände på tröjan kändes det nästan som om klumparna fortfarande var blöta. Lite svårt att känna genom tyget men ändå. Det verkar som att tennisbollarna hjälpte till men inte tillräckligt.

Som det känns nu kommer jag inte köpa nån dunsovsäck när det är så här krångligt med dungrejer. Jag köpte min Liv på Klättermusens Outlet så någon support därifrån lär jag inte kunna räkna med.

Hur länge ska man torktumla? Jag hade 4 tennisbollar i torktumlaren, ska det vara ännu mer?

Som Sverker säger: "Ska det va så här?"?

Mvh
Peter P.

Klumparna

har säkert restfuktighet i sig. Men man tumlar med svag värme tills dess klumparna är borta inte bestämd tid. Materielvård är en tidsmässigt odefinerad värld.... godkänner dina resultat gör du som betalar för grejorna och är beroende av dem...
//J

Det går naturligtvis bra med vilket föremål som helst i torktumlaren, skor, bollar, en god bok... Varför påbörjade du tvättprocessen av detta svindyra plagg utan att ha de hjälpmedel du tydligen är medveten om att man bör ha?

O ja, de skrikgul/gröna tennisbollarna kan färga av sig. Det kanske bara gäller billiga skitbollar dock?

Jag har märkt att det är skillnad mellan olika tumlare också. Bäst är en stor "industritumlare" som brukar finnas i flerfamiljshus, då har jag inte haft några problem alls att torka ut en dunsäck ordentligt. Jag hade dock vissa problem när jag skulle torka i mina föräldrars lite mindre torktumlare, då tog det rätt lång tid innan säcken var fluffig igen. Dock så tvättar man ju inte säcken jätteofta, 1 gång/år eller vartannat år eller så brukar jag tvätta den.

Det går naturligtvis bra med vilket föremål som helst i torktumlaren, skor, bollar, en god bok... Varför påbörjade du tvättprocessen av detta svindyra plagg utan att ha de hjälpmedel du tydligen är medveten om att man bör ha?

O ja, de skrikgul/gröna tennisbollarna kan färga av sig. Det kanske bara gäller billiga skitbollar dock?

Varför svarar du så där utan att ha läst tvättråden från tillverkaren?

"Tvätta i maskin med skonsamt program. Använd inte blekmedel eller mjukmedel. Skölj noggrant. Dropptorka i skuggan eller torktumla på låg temperatur. Fluffa upp klumpar i dunet då och då. Plagget ska ej kemtvättas."

Står inget om andra föremål som ska med in i torktumlaren...

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg