Förstörd duntröja?

Tröjan är helt enkelt inte torr ännu-så enkelt är det. Från det att den slår ifrån om det är en tumlare av den typen så får du räkna med att köra minst 1-2 timmar utöver det. INgen skada skedd så länge klumparna är fuktiga, men om dom NU har torkat så måste du börja om från början med en mild tvätt utan centrifugering.

Och bli inte avskräckt från dungrejor nu. Det kräver bara lite erfarenhet och det vill jag mena du fått en grund av nu!

Har tvättat min Klättermusen Liv för första gången. Jag har använt duntvättmedel och tvättat enligt tvättråden.... Jag har försökt fördela dunet för hand i tröjans olika "kanaler" lite emellenåt.
Peter P.
Jag svarar så eftersom trådstartaren på ett mycket tydligt sätt förklarat att tvättråden inte givit önskad effekt. Jag ger ett råd som av miljoner duanvändare anses vettigt. Vad tycker du själv att han ska göra då, Staffan?

Det går naturligtvis bra med vilket föremål som helst i torktumlaren, skor, bollar, en god bok... Varför påbörjade du tvättprocessen av detta svindyra plagg utan att ha de hjälpmedel du tydligen är medveten om att man bör ha?

O ja, de skrikgul/gröna tennisbollarna kan färga av sig. Det kanske bara gäller billiga skitbollar dock?

Som Öringen skrev så står det inget om att tumla med bollar eller dylikt i tvättråden. Om jag då kan betecknas som dum att jag följer dem, när jag hört talas om att knepet med bollar i torktumlaren är fritt att tycka. Jag var lite osäker på det i och med att tyget i Liv är långt ifrån lika rejält som i min sovsäck. Bollarna färgade inte av sig.

3-4 timmar får du minst räkna med.

Tröjan är helt enkelt inte torr ännu-så enkelt är det. Från det att den slår ifrån om det är en tumlare av den typen så får du räkna med att köra minst 1-2 timmar utöver det. INgen skada skedd så länge klumparna är fuktiga, men om dom NU har torkat så måste du börja om från början med en mild tvätt utan centrifugering.

Och bli inte avskräckt från dungrejor nu. Det kräver bara lite erfarenhet och det vill jag mena du fått en grund av nu!

Då får jag börja om till helgen (igen! :) ). Då är tvätttiderna 4 timmar långa. Får jag ordning på det här kommer min Liv att vara renare än när jag köpte den tror jag.

Helt rätt BOBen, erfarenhet måste införskaffas, helst på egen väg. Men nog var jag allt lite deppig i morse när min underbara Liv fortfarande såg ut som färdig för kassering..

Återkommer med fler rapporter från tvättstugan. :)

Tack för hjälpen!
Peter P.

Jag tycker fortfarande att det är solklart att tillverkaren ska supporta. Hur plagget är inhandlat är inte relevant - åtminston inte förrän det reklameras. Om det är köpt i tillverkarens outletbutik borde det vara reklmerbart om man inte angivit att plagget säljs billigare för att det inte går att tvätt enligt tvättråden.
Tennisbollar i all ära men det finns helt normala torktumlare där det framgår av manualen att dunsovsäckar inte ska köras i maskinen, och jag tar det inte för otroligt att det även står restriktioner om föremål som tennisbollar. (Det betyder förvisso inte att man inte KAN lyckas med att torka sovsäckar/jackor med tennisbollar med gott resultat...)

Vissa tumlare kan nog bli rätt heta om man kör på ett normalprogram för vanlig tvätt men jag har aldrig stött på några större problem med att torka tvättade dunprodukter i tumlare. Jag använder också tennisbollar, vilket även ingår i tvättråden till mina Marmotsovsäckar och iaf hydrogen har ju ganska tunt yttertyg. Har svårt att tänka mig att det inte skulle fungera för andra dunprodukter.

Om det är klumpar kvar i plagget skulle jag dock blöta upp plagget igen. Tror inte det är nödvändigt att köra ett helt tvättprogram utan endast lösa upp det i vatten och sen torka på låg temperatur under lång tid och eftersom jag alltid använder tennisboll skulle jag använda det även här. :)

Jag har också torkat dun i tumlare med (och utan) tennisbollar. Men om det står annorlunda i tvättråden, så är det ju nåt man kan ta upp med tillverkaren, och faktum är att jag läst i tumlarmanualen till nån tumlare att dunsovsäckar inte var OK. Tror också det reserverade sig mot bollar eller föremål av den typen. Tumlaren var en vanlig villavariant av känt märke.

Som sagt, det kan man strunta i, men nåt är fel om man ska strunta i tvättråden för att det ska bli bra.

Ja det har ju varit en del skriverier om det, tillverkare som anger att underkläder bara får tvättas i 40 grader och såna grejer.

Det är ju som sagt var upp till oss konsumenter att låta bli att köpa saker som inte går att tvätta vettigt, men tvättråden är det nog inte många som tittar på när de handlar. Utseende, märke och prislapp hamnar betydligt högre på listan. Och då får man skylla sig själv om man råkar köpa plagg som inte går att tvätta.

Är inte de tvättråd ofta skrivna för att gardera sig mot reklamationer? Kvinnorna i min närhet har tonvis med handtvättskläder som går utmärkt att köra i 40.

Hur tänkte du nu?
Min synpunkt var ju att om tvättråden följts och resultatet blir dåligt bör man överväga att reklamera.

Menar du att man ska strunta i tvättråden, som bara är till för att man inte ska reklamera, för att få ett resultat som vare sig kan reklameras eller behöver reklameras??

Jag framhärdar; om man får undermåligt resultat efter att ha följt tvättråden bör man överväga att reklamera.

Jag framhärdar; om man får undermåligt resultat efter att ha följt tvättråden bör man överväga att reklamera.
I sak har du rätt, inget snack om saken. Vad jag menade var att det är en inställning som är förbehållen oss med få saker med "klena" tvättråd. Mitt ex halva garderob ska handtvättas men går bevisligen fint att köra i 40. Jag vet, för det var jag som tvättade. Eller menar du att jag skulle stå o gnida i handfatet o sen stå nere på Gina Tricot, Vero Moda o Lindex varje vecka med det som inte blev rent?

Om det inte blir rent när man tvättar så tror jag inte man kan klaga hos tillverkaren. Tvättråden står ju på vid inköp, och sen är det upp till användaren att smutsa ned lagom i förhållande till tvättmöjligheterna.

I det här fallet, i den här tråden, så är ju problemet ett helt annat och jag tror inte lösningen är att tänka på att tvättrådet är skrivet på konservativ nivå. Mera tvärtom skulle jag säga...

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg