Förstörd duntröja?

Nu är jag rätt nervös. Har tvättat min Klättermusen Liv för första gången. Jag har använt duntvättmedel och tvättat enligt tvättråden. Problemet är sedan med torkningen och att återfå dunet överallt i tröjan. Trots att jag torktumlat i drygt 4 timmar är dunet fortfarande hopklumpat. Inte överallt men tillräckligt för att den antagligen inte ska värma något vidare. Jag har försökt fördela dunet för hand i tröjans olika "kanaler" lite emellenåt.

Är det helt kört eller kan det ordna sig med mer tumling och "handpåläggning" för att fördela ut dunet? Tyvärr har jag inga tennisbollar som det brukar rekommenderas.

På naglarna bitandes
Peter P.

In med tennisbollarna!!!Skaffa genast.
JAg tumlade nyligen både dunkuddar och täcken och det blev väl fördelat.
Sambon tumlade en "slängsäck" av halvdan kvalitet och även den bllev fluffig och bra

In med tennisbollarna!!!Skaffa genast.
JAg tumlade nyligen både dunkuddar och täcken och det blev väl fördelat.
Sambon tumlade en "slängsäck" av halvdan kvalitet och även den bllev fluffig och bra

Fasiken också. Men det går alltså bra om jag fixar lite tennisbollar och kör tröjan med dem en annan kväll?

Finns den någon bra tvätta-dun-prylar-med-tennisbollar-instruktion? Ska man lägga tennisbollarna i tröjan? Ett gäng eller bara en boll?

Hmm. Game-, set- eller matchboll? :)

Mvh
Peter P.

har hört tipset att ta en gammal (rengjord) gympadojja i tortumlaren. själv använder jag tennisboll dock...

hursomhelst, det lär finnas fler användbara och använda ideér än just tennisbollarna...

Släng i Tevasandalerna! Det rekommenderade en av expediterna på Fjällsport i Gbg i alla fall! Alternativt gympaskor.

Nu fick jag ideer, behöver tvätta sovsäcken sedan är mina Salomon GTX känger klassade som olagliga stridsmedel enligt Genevekonventionen sedan senaste vandringarna. Tvätta i var sin maskin och torktumla ihop...

om klumparna har torkat skall du tvätta duntröjan igen annars bryter du strukturen i dunet. Börja om från början så att säga och torka med tre tennisbollar. Jympadojjor och andra tyngre saker som inte är helt runda kan slita på tyget mer än nödvändigt samt kanterna "krossar" dunet. Det funkar fint men du får längre livslängd med runda och rätt lätta tennisbollar.

Om du gör som ovan blir din tröja som ny igen.

GTX kängor mm som börjat att ruttna invändigt är svåra att få ordning på. Vet inte om jag vill rekomendera det, men jag blandade en vatten-klorinblandning och fyllde mina gamla med. Det fick stå en timme och döda alla bakterier och det funkade fint. Att man behöver skölja VÄLDIGT noga efteråt och smörja lädret mm är väl överflödig info:)

Glömde en grej!

Kardborre är döden för dunkläder och säckar. Var mycket noga med att stänga alla karbodorreband fullt annars äter det membran och yttertyg i en galen takt.

om klumparna har torkat skall du tvätta duntröjan igen annars bryter du strukturen i dunet. Börja om från början så att säga och torka med tre tennisbollar. Jympadojjor och andra tyngre saker som inte är helt runda kan slita på tyget mer än nödvändigt samt kanterna "krossar" dunet. Det funkar fint men du får längre livslängd med runda och rätt lätta tennisbollar.

Om du gör som ovan blir din tröja som ny igen.

Det låter lovande! Tack för tipset. Ska ta en tur förbi någon sportaffär på vägen hem.

Mvh
Peter P.

Gympaskor

brukar ha skoningar runt snörhåen som effektivt skär hål i tunna dunhöljen....obra.
Bollar bör alla riktiga friluftare ha ett par askar av.....Skaffa!
//J

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg