Hej!
Jag planerar min första ensamtur i slutet av augusti och kommer vandra fram och tillbaka från Hemavan till Syterstugan längs Kungsleden (jag räknar med 4 dagar + 1 marginaldag), men har hakat upp mig på tre detaljer som jag inte riktigt lyckas hitta info om.
1. Får man slå upp tältet vart som helst längs leden, eller endast i anslutning till fjällstugorna?
2. Vad gör man om man är ex. mellan de två stugorna och det börjar åska/blixtra? Kan man vara kvar i tältet eller ska det plockas ned och man ska hitta en grop och sätta sig i?
3. Är det realistiskt att räkna med att endast ha bäcken/forsen som vattenkälla under vandringen? Det kanske finns att köpa i stugorna, men att inte släpa med sig extra vatten utöver att fylla på sin flaska i bäcken (har dock alltid en "nöd-halvliter" i väskan).
Jag har vandrat med vänner tidigare, dock inte under dåligt väder och som mest en 2 nätters tur i blandad skogs-/fjällmiljö. Så jag är relativ nybörjare i den miljön med andra ord, hjälpsamma svar uppskattas jättemycket. 🌻
Jag/vi har lite haft inställningen att vi testar oss fram tidigare för att se vad kroppen orkar och vad som funkar utrustningsmässigt, men då det är min första ensamtur så vill jag läsa på lite mer (tror jag har en realistisk utgångsunkt på vad jag tar mig an på den här turen).
Tycker det låter som en alldeles utmärkt vandring för nybörjare.
Jag har aldrig gått just den där sträckan, men kungsleden är att anse som säker. Mycket människor, lättnavigerat och gott om byggnader.
Se bara till att ha rätt utrustning och använd den klokt (håll rast/vilokläderna torra). Tänk på vikten och bär inte onödiga saker.
Lär dig fr.a. att sätta upp tältet. Öva gärna i hård blåst. Ett tips är att låta en stormlina på tältets vindsida hänga ut ur tältpåsen. När du ska resta tältet fäster du stormlinan i ryggsäcken, så att tältet inte kan blåsa bort.
Om det är dåligt väder är det också bra att ha extra bra ordning på all utrustning i tältet, så att inget försvinner om en tältspik skulle släppa.
Ser man att det är ett åskoväder på väg in kan man såklart undvika att slå upp tältet på en utsatt plats, men om åskan överraskar under natten så är det inte så mycket man kan göra.
Min vilda gissning är att det är bättre att ligga kvar i tältet än att ge sig ut. Oftast är det blött på marken och regn i luften när det åskar, vilket gör att marken kan bli strömförande ganska långt från nedslagsplatsen. Ligger man kvar på liggunderlaget i det torra tältet antar jag att man får ett visst skydd.
Nedströms större fjällstugor/stationer bör man vara lite försiktigt med att dricka vattnet, men förutom det så är det inga problem att dricka vattnet i de "fina" vattendragen.
Det finns nuförtiden bra och lätta vattenfilter att köpa. Sawyer Mini/Micro kan gängas på en vanlig petflaska. Jag brukar ha ett sådant på min vattenflaska. Behövs egentligen inte, men antalet acceptabla vattenkällor ökar med ett filter.
Kör på!