Först aktieklipp sedan fjällvandring?

Re: Tack

stefant; sa:
När det gäller tält lutar det åt att vi försöker låna ett lite bättre tält än det vi har, alternativt slopa tält och hålla oss till stugorna.

Förresten, är det Den Tyska Modellen som gäller om man vill få sängplats i fjällstugorna under högsäsong, d.v.s. anlända redan tidigt på eftermiddagen? Blir det ofta fullt och vad gäller i så fall? Bör man ha ett rejält liggunderlag med sig ifall man måste sova på golvet?
Min erfarenhet är att stuggäster oavsett nationalitet tenderar att bli mer och mer morgonpigga i förhållande till stugornas beläggning. Som stugvärd längs Kungsleden träffade jag inte sällan på gäster som var framme lagom för att inta lunch och sedan sängläge.
Så här säger STF: "Före mitten av juli och efter mitten av augusti är det som regel gott om plats [i fjällstugorna]."

Per definition blir det aldrig fullt i STF:s stugor. Det finns alltid extra madrasser eller gäster som kan tänka sig att sova i samma säng för att ge plats åt en vandringsvän.

Du verkar tycka om att tälta så det är klart du ska prova det.

Spara vikt på mat och bränsle istället-du behöver aldrig bära mer än en middag och två luncher längs Kungsleden då varannan stuga har försäljning. Förresten, stoppa ned lite nödlivs också så jag inte får hela forumet på mig för detta tips...:)

Ha en trevlig tur!

Hightech/lowtech

Hej Stefan och alla andra,

populärt ämne detta och klart intressant. Jag behöver inte gå längre än till mig själv för att märka viss prylhets. Ska vandra långt och länge i sommar och lägger ned en del pengar på att uppgradera min utrustning, framförallt med enmanstält och lätt ryggsäck med mindre volym.

MEN, många av inläggen är skrivna av grabbar och jag antar att de flesta grabbar på detta forum gjort lumpen. Själv är jag reservare från ärevördiga och nu nedlagda (...) Lapplands Jägare i Kiruna. Jag låg inne 85/86 och det blev många och långa perioder i fält med tung lowtech utrustning. OCH, det fungerade alldeles utmärkt, även om det ibland kändes lite tungt att lyfta på sig ryggsäcken för ännu en förflyttning.

Det viktigaste är ju att vara ute i Moder Jords underbara natur. Plocka ihop det du tänker ha med dig och använda, packa ryggsäcken och ge dig iväg ut och känn på det en helg.

Sedan kan du, som många påpekat, fundera över vissa delar av utrustningen.

- Tältet kan vara en bra grej att uppgradera. Skönt att känna sig säker på fjället, även när det blåser upp till oväder.
- Köp ett bra liggunderlag, typ Therm-a-Rest, höjer avsevärt max och komfort temp på sovsäcken.
- Regnkläder i någon form. Återigen vill jag dock påpeka att i militären använde vi regnjacka, typ galon, byxholkar, och sydväst i samma material. Detta fungerade perfekt även när himlen öppnade sig och regnet öste ned.

En liten egen reflektion. Sarekstövlar är mycket bra. Har själv vandrat i sådana i många år och i mycket varierande terräng.

Lycka till och njut av vandringen,

/Anders

Jag känner att jag upprepar många av de tidigare skribenterna, kanske framför allt ala, men jag vill ändå framföra dessa kommentarer angående din utrustningslista:

"Ryggsäck: Lundhags V8 70 2000:- "
Duger bra med en enklare, äldre ryggsäck. Faktum är att ramryggsäckarna inte säljer särskilt bra idag eftersom folk fortfarande är nöjda med de säckar de köpte på 70-talet.

"Tält: Hilleberg Namatj 5000:- "
Ta inte ett tält som bara är "ganska bra", det är inte roligt om det blir regn och hård blåst. Hyr ett tält och bilda dig en egen uppfattning om vad som krävs av ett fjälltält. Det kanske är overkill att köpa Hillebergs även om man vandrar ofta...

"Kängor: Lundhags Scandinavian Hiking eller Meindl Island 2500:- "
Själv har jag gått många mil i Tretorn Strong och Sarek och det går utmärkt.

"Sovsäck: 3-säsongs 1500:- "
Det finns billigare än 1500:-. Jag tycker du ska låna eller köpa en varmare än den du har eller sy en fleece-säck. +5 låter lite väl kallt...

"Spritkök: Trangia 400:- "
Ja! Det är det absolut värt.

"Liggunderlag: Uppblåsbart, finns många olika 800:- "
Finns av mjuk frigolit för mycket billigare penning.

"Jacka: Skaljacka av GoreTex eller liknande 2000:-
Byxor: GoreTex eller liknande 1000:- "
Bomullskläder för fint väder och regnkläder vid regn/blåst blir bra. Skaffa gärna ett underställ som håller fukten borta från kroppen och se till att ha torra kläder vid rast och övernattning så fryser du knappast.

"Kamera: Top-of-the-line. >5000:- "
Nej, nej, nej! Fjällen blir ändå aldrig lika bra på bild som i verkligheten, så nöj dig med en <1000:- kamera.

En (sann) historia...

Även om detta inte stämmer in helt på er situation så kan jag inte låta bli att berätta om en kille vi träffade på Kebnekaise fjällstationen häromåret.

Jag och en kompis hade vart ute på en tiodagarstur med tält i området och avslutade med några dagar på stationen där vi bla. skulle följa med på en guidad topptur.

På kvällen innan satt vi och käkade i restaurangen och upptäckte en kille som satt lite för sig själv och såg allmänt bortkommen ut. Vi tyckte kanske inte han "passade" in riktigt i sin fräsiga frisyr och moderiktiga kläder men tänkte inte mer på det.

Nästa morgon så var det dags att samlas för toppturen utanför sportavdelningen på stationen och där finns även killen från igår med. Klädd i tighta jeans med uppvikta ben och Dr Marteens kängor, bomullströja och en på fjällstationen hyrd regnjacka skall han med upp till Sveriges högsta punkt. Övrig utrustning bestod av en burk Coca-cola, lite godis och en engångskamera av papper invirad i en pressbyråpåse... möjligen hade han med en termos kaffe också.

Nåväl, turen upp gick fint och när vi pausade intill toppstugorna så berättade han sin historia.

Han hade ett par dagar tidigare suttit på krogen i Stockholm med två kompisar och de hade skrävlat om sin fjällvandring och toppbestigning året före och sagt att det är minsan inget vem som helst klarar av. Vår kille hade ifrågasatt svårigheten och storleken på bedriften. Det hela hade slutat med att de slagit vad och killen som hade semester hade i princip tagit en taxi hem från krogen, hämtat sina kängor och packat tandborste, hårgelé och lite underkläder och sedan åkt ner till centralstationen i Stockholm och köpt en biljett till Nikkaluokta, klivit på natttåget och nästa morgon vaknat med baksmälla i höjd med Vännäs och undrat vad han gett sig in på. Efter den enormt sega vandringen mellan Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation (men båtturen var fin) hade han anmält sig till toppturen nästa dag och hyrt en regnjacka...

Nåväl, vi hade alla en kanontur och han var på ett strålande humör och knäppte upp alla bilderna i engångskameran under dagen.

Men nästa dag skulle han ta helikoptern tillbaka till Nikkaluokta...nu fick det vara slut på strapatser!

Så vad jag ville ha sagt var att det där med utrustning betyder inte så mycket om man bara har motivationen.

/Fredrik

Underbar story

gillar den verkligen. Gissa om han ska ha retat sina polare efter avklarat uppdrag...

Själv mötte jag en japansk kille längs Roteburnleden i Nya Zealand som inte heller han hade speciellt stor erfarenhet eller bra utrustning. Leden är enkel och stigen väl ordnad, åtminstone med svenska mått mätt, den kan vandras på en dag om man är vältränad. Dock kan det, vilket var fallet när jag var där, ligga en del snö på de övre partierna. Som alltid i berg/fjäll kan ju även vädret skifta fort. Nåväl, längs med leden sitter denna japan, ensam, i jeans, sjöblöta gympaskor, t-shirt och med en plastpåse som enda bagage. Jag går fram och frågar hur det är med honom. På stapplig engelska svarar han "no sense in my feet". I mitt sinne tänker jag att du menar kanske "head" istället för "feet".

Så visst, det går ju att välja i princip vilken utrustning som helst, men man får själv ta konsekvenserna.

/Anders

Anna nyttosapekt

En aspekt som jag tycker kommit bort lite (även om ett par har nämnt det) är om man har nytta av prylarna även annars. Jag som bor i ett regnigt Göteborg och jämt cyklar tycker det kan vara värt att kosta på sig ett bra regn/skalplagg eftersom jag använder det även när jag inte är ute i naturen, och kök är väl aldrig fel. Och tycker man det är kul att fotografera hemma med kan det vara värt att införskaffa en bra kamera (medan om man inte har ett fotointresse finns det ingen anledning att köpa en dyr, och tung fotoutrustning).

Kan man sedan låna/hyra övriga prylar så är det toppen. Jag tycker det är jättesvårt att köpa något som jag inte har erfarenhet, vilka funktioner/detaljer ska jag titta efter.

/Rickard

När jag gjorde lumpen på I5 blev vi tilldelade varsinn presseningsbit med ett antal hål och passande knappar, ett sk. knäppetälts om det var meningen att vi skulle vandra karolinermarschen på. Tyvärr blev jag sjuk och fick inte följa med, men alla andra överlevde trots elakt regn och ännu elakare vägval av befälen! :)

Vad jag vill säga är att det mesta funkar, jag tänker själv åka upp till kebnekaise och bo i mitt billiga tält i sommar. I värsta fall finns ju stugor!
/micke

När jag gjorde lumpen på I5 blev vi tilldelade varsinn presseningsbit med ett antal hål och passande knappar, ett sk. knäppetälts om det var meningen att vi skulle vandra karolinermarschen på. Tyvärr blev jag sjuk och fick inte följa med, men alla andra överlevde trots elakt regn och ännu elakare vägval av befälen! :)

Vad jag vill säga är att det mesta funkar, jag tänker själv åka upp till kebnekaise och bo i mitt billiga tält i sommar. I värsta fall finns ju stugor!
/micke

Knäppetält

Håller med om att det mesta fungerar, och knäppetält är mycket bra. De fungerar särskilt bra om använder dem som enmans-tak uppspända mot träd. Tillbringade själv många nätter under sådant när jag gjorde lumpen uppe i Kiruna.
Vad som avgör utrustningsval är nog vilken bekvämlighetsnivå man vill ha. Exempelvis fungerar knäppetälten *ganska* dåligt mot mygg...

/Anders

Fredrik?

Killen hette möjligtvis inte Fredrik? Känner en sådan i stockholm som skulle kunna göra en sån grej

"En sann historia"

Re: Hyra tält

mackan; sa:
Jag tycker inte man ska överdriva när det gäller utrustningen men om man ska tälta är det faktiskt ganska viktigt med ett bra tält. Första gången jag fjällvandrade lånade jag ett billigt slitet fjälltält. Som tur var regnade det inte förrän sista natten men då hade vi ca 5 cm vatten inne i tältet på morgonen. Nästa gång jag fjällvandrade så hyrde vi ett modernt bra fjälltält istället. Mycket bättre och man slipper lägga 5-6000 kr. Det kan jag verkligen rekommendera innan köp.

Var hyrde du det ?? Och Vad kostar det idag ??

// johan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FiskarN_ Nikkaluokta och sedan in i det okända? Fjällvandring 0
Olycka vid Sylarna för några år sedan ? Fjällvandring 4
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg