Först aktieklipp sedan fjällvandring?

Prioritera

Sätt upp en prioriteringslista över i vilken ordningsföljd du bör skaffa nya/andra grejer, så kan det kanske i alla fall bli något du får möjlighet att förnya.

Vad är det blant dina grejer idag som behöver bytas ut först, därnest, osv. Det är ju också ganska individuellt vad man prioriterar i en utrustning. Vad som är viktigt för en vandrare, behöver inte nödvendigtvis vara viktigt för en annan.

Själv prioriterar jag komfort under vandring högt, och menar därför att skor (eftersom jag har problemfötter) och ryggsäck är det viktigaste och det första som skal vara bra. I tillägg så menar jag att det inte finns något som kan förstöra en tur så mycket som dålig nattsömn, vilket jag får om jag fryser. Därför prioriterar jag också sovkomforten högt, och har en varm sovsäck, och relativt bra liggunderlag, även om det inte är av den uppblåsbara modellen.

En kamrat därimot, går alltid i gummistövlar (viket jag sett flera som gör) och har en sovsäck som kan köpas för 150 kr på en bensinstation. Han prioriterade därimot tjockt uppblåsbart liggunderlag som något av det första han nyinvesterade i, eftersom han hade problem med ryggen.

Hur stor och komfortabel ryggsäck du behöver, beror på hur mycket mat och grejer du menar du måste ha med dig, samt hur mycket stryk kroppen din tål. 70 liter betyder att du måste planera utrustningen noga och packa metodiskt, och inte ha med så speciellt mycket "onödigt". Om säcken i tillägg har ett dåligt bärsystem, gör dig ledbruten och du får ont, då skulle jag också prioritera att byta säck fortast möjligt, till en som rymmer i alla fall runt 100 liter och som sitter fint på ryggen.

Tältet därimot, plasserar jag längre ned på listan.
Har själv ett billigt "Winner"-telt, till några få hundralappar, men som i alla fall gör nyttan, även om jag önskat mig nytt i flera år.

Förövrigt är det givetvis bra med funktionella kläder,
(inte skava, vattenmotstånd, torka fort osv) men det kommer längre ned på prioritetslistan.
Längst ned kommer övrig utrustning, men det är ju klart, att nåt att laga mat på bör man ju ha.

Därför blir nog min prioritering denna:
- Skor
- Ryggsäck
- Sovsäck
- Liggunderlag
- Kläder
- övrigt

Men, hur blir din?

Tack

Tusen tack för alla tips. Vi skall, som några av er föreslår, gå några rejäla dagsturer på Sörmlandsleden så fort det blir lite varmare än idag och prova framförallt skor och ryggsäck (med packning).

När det gäller tält lutar det åt att vi försöker låna ett lite bättre tält än det vi har, alternativt slopa tält och hålla oss till stugorna.

Förresten, är det Den Tyska Modellen som gäller om man vill få sängplats i fjällstugorna under högsäsong, d.v.s. anlända redan tidigt på eftermiddagen? Blir det ofta fullt och vad gäller i så fall? Bör man ha ett rejält liggunderlag med sig ifall man måste sova på golvet?

/Stefan

Fotnot: Den Tyska Modellen kan beskådas vid poolen på ett godtyckligt charterhotell vid sextiden på morgonen när solstolar "bokas" med handdukar, varefter handduksinnehavararna återvänder till hotellrummet för ytterligare några timmars sömn.

Håller med

stefant; sa:
De flesta av er som skriver i detta forum verkar vara erfarna fjällvandrare och har följdaktligen skaffat er mycket bra och dyr utrustning genom åren. För mig som nybörjare känns dock kostnaden avskräckande.

Hej!

Jag förstår fullt och fast det intryck Du fått genom att följa med vad som skrivs i detta forum.

Många gånger har jag reagerat över "teknik-, taktik- och prylsnacket. "Meindl vs Rockport", "Hilleberg bättre än North Face", "Aldrig mera Lundhags" osv osv.

Med tanke på att jag vandrat i fjällen mycket under i stort sett 45 år snart får jag väl räkna mig till "erfarna fjällvandrare".

Visst behövs diskussion kring prylar, men ibland blir det bara för mycket. Det är därför forumet "Utrustning" finns. Där kan det teknikintresserade lufta sina åsikter.

Själv har jag också intresse för bra och roliga prylar. En del livsnödvändiga i hårda lägen, andra rätt onödiga, men roliga att ha. De svar Du fått på ditt inlägg speglar nog trots allt, att de flesta som skriver här äger den utrustningsdetalj som är mest användbar i detta sammanhang; Det Sunda Förnuftet.

Själv går jag omkring med ett par 15 år gamla Lundhags, en ryggsäck inköpt i slutet av 80-talet, och en sovsäck som är 8 år gammal. Man köper en ny grej vart annat eller vart tredje år och då blir kostnaden sällan oöverstiglig.

Min första sarekvandring genomfördes med en gammal fjällrävensäck, ett par tretorn-stövlar och ett regnställ köpt på OK! Var ute i mer än 14 dagar och väl i mål var regnstället sprucket, efter flitig användning snart sagt varannan dag. Det är förstås inget jag rekommenderar idag, men "man tager vad man haver" är något man kommer rätt långt med.

God tur!

Bert

Hej Stefan!!

Du ska absolut inte vara hemma! Jag håller med de övriga inläggen du fått. Jag och min fru gick precis den sträcka du ska gå 1999 (reseberättelsen finns på vår hemsida). Vi hade också en del lånade grejer då. Jag tycker att ni ska satsa på ryggsäck (om du inte är nöjd med den du har, tält och kängor. I utemagasinet nr 5 år 2000 har dom ett tälttest. Det finns många andra bra tält förutom Hillberg tycker jag. Har själv ett Jack Wolfskins tält som har klarat av både mycket hård vind och ihärdigt regnande. Uppsättningsprincipen är densamma som Hillberg och innertältet är löstagbart. Det är bara fasthäcktat i yttertältet vilket gör att du reser hela tältet på en gång om du vill. Då blir inte innertältet blött om det regnar.
När det gäller skodonen är det naturligtvis en smaksak. Min erfarenhet av stövlar är att de inte alls är lika stabila som ett par kängor och då denna sträcka bitvis är kanska stenig och knövlig tror jag att man kan få ont. Undrar du över något annat får du gärna höra av dig.

Lycka till på färden!

Hälsningar

Andreas

Nu har redan många skrivit här men jag ger mina tankar också. Jag gav mig upp till Värmlandsfjällen för första gången någonsin på en ensamvandring förra året. Jag köpte ett par billiga 600 kr kängor på Stadium som fungerade utmärkt. Jag glömde tom att ta med skofett på vandringen och det fungerade ändå.

En bra ryggsäck kan nog vara en av prioriteringarna. Jag köpte en Lundhags V8 >70 precis som du föreslår och den är underbart skön på ryggen. Byxor blev ett par nylonbyxor som fungerade utmärkt. Liggunderlaget var ett vanligt och gick på 100 kr. Jag använde en vanlig sommarsovsäck som jag hade sedan tidgare och det fungerade utmärkt.

Nu ska jag upp till Padjelanta i sommar och nu ska jag skaffa ett Hilleberg-tält, men jag ska fortfarande köra på mina Stadium-kängor tillsammans med ett par coverboots från Lundhags. Om man tar lite i taget blir kostnaden mindre.

Tält tycker jag definitivt att ni ska bo i. Följer man stugorna kan man givetvis bo i dessa, men jag tycker att ett tält ger en frihet som jag inte vill vara utan. Jag övernattade i *en* stuga förra året och det var iofs väldigt mysigt, så det är också ett alternativ om ni inte behöver friheten med ett tält.

Lycka till
Olle

Hej!
Jag köpte mitt Fjällräven AKKA-tält av en uthyrare till bara halva priset. Det var uthyrt bara en säsong, iofs lagat på ett ställe men i övrigt i nyskick.
Kolla med någon uthyrare!
Angående kängor a´ 2500 pix: Mina Lundhags militär höll i sexton år, kostade 800:- då = 50:-/år. Köpte nya Lundhag Husky förra veckan och räknar kallt med att dom ska hålla lika länge. Använder dock också gummistövlar.
Till sist: Dom som skrattar åt er på centralen är dom som köpt hela top-of-the-line-utrustningen men aldrig lämnat stan, övriga (som inte skrattar) har själva börjat med enkla grejer och sedan skaffat bättre eftersom.
/BAX

Prylar eller tur?

När man läser trådarna på utrustning får man lätt intrycket att utan senaste Hi-tech så kan man lika gärna stanna hemma.
Jag började gå i fjällen med en päronryggsäck från Tempo och ett par gummistövlar. Regnstället var i galon och tätt! Nu förtio år senare kan jag skratta åt den utrustning jag släpade på, men faktum kvarstår att trots ofunktionalitet så fungerade det och lusten bestod provet.
Jag tror nog att om någon skrattar åt din utrustning på centralen så säger det mest om dem som gör det.
Stugtur är bra för det minskar vikten. Det kan vara värt mycket. Ett häfte med stugcheckar väger sällan för mycket.
En ovärderlig del av min utrustning har alltid varit ett litet anteckningshäfte. Vad var bra vad som behöver bytas/förändras/reparesras minns man bättre på papper efteråt än genom minnets filter.
Att låna/hyra tyngre utrustningsbitar är utmärkt.
Efter att i fina utrustningsbutiken åse en yngling köpa ny friluftsutrustning, värd en jordenruntresa 1.klass, håller jag mig till devisen: Hellre tur än trendriktiga pryttlar!

Go tur

Johan K

Kom att minnas en liten händelse som utspelade sig för något år sedan. En kompis till mig köpte ett par nya skalhandskar. Ett par klättermusen för 1400:-, ett par fantastiska vantar som han med stor glädje använde till precis allt så som att cykla till skolan osv. Alla ville titta på och prova dessa fantastiska handskar. I bastun en kväll berättade han stolt om livstidsgaranti och kompisen som hade likadana och bara skickade in dem till tillverkaren så blev de lagade gratis.
Ungefär en månad senare satt han där hemma i lägenheten med sina fantastiska skalhandskar medan vi andra tog oss en vecka i hemavan med fantastisk skidåkning. Pengarna räckte inte. Vilka som var gladast då kändes klart som korvspad, vi hade helkul. Nu i efterhand vet jag inte säkert. Vi har ju fina minnen och han har ett par fina handskar som han inte lär behöva byta ut på väldigt länge. Men å andra sidan tycker jag mina skalhandskar som kostade en bit under en tredjedel funkar utmärkt och inte ser märkbart slitna ut, trots att de är äldre....

Det handlar om hur man vill prioritera! Själv tycker jag att turerna är värda mycket mer än de häftiga prylarna.

/Andreas

Än gång dög jeans och bomullskjorta

Min första "riktiga" fjälltur med "toppbestigning" av Helags genomförde jag i jeans och bomullskjorta. På fötterna hade jag låga sk. orienteringsskor. Någon typ av träningsoveralljacka i vindtyg hade jag också. I ryggsäcken (utan höftbälte för sådant fanns inte) låg ett par gummistövlar och regnrock. Vantar, varm tröja och mössa.
Året var 1966 och inte hade man då en aning om alla Hi-techmatrial som skulle komma.

Men det gick det med.

Med åren har jag väl skaffat alla "prylar" som Du skriver på Din lista och visst har de gjort tillvaron (eller i varje fall ryggsäcken lättare) men man kan som någon skriver här komplettera med åren.
Först måste man ju konstatera om man tycker det är kul att gå i fjällen.
Och som sagt, det går alltid att lägga en tur så man har någorlunda nära till fjällstugor och leder.

Lycka till

MVH / Björn

Jeans är skit!

Också jag gick i Jeans till att börja med, både på fiske- och fjällturer.
Men det är ju egentligen det sämsta man kan ha, eftersom dom fort blir genomvåt, och sedan blir dom aldrig torr, samt att de grova sömmarna ger skavsår - främst långt upp på insidan av låren. I tillägg är det heller inte någon värme i dom.

Därför; allt annat, men inte jeans - för min del.

Visst är jeans

Håller med Dig fullständigt om att jeans är "skit" i fjällmiljö. Jag bara konstaterar att det ingick i den "Hitech" jag själv använde för 36 år sedan och att det gick det med, på den tiden man inte visste om något annat.
Det stod till och med i någon "frilufsarbok" jag har kvar från den tiden att jeans var bra.

Mvh Björn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FiskarN_ Nikkaluokta och sedan in i det okända? Fjällvandring 0
Olycka vid Sylarna för några år sedan ? Fjällvandring 4
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg