Det finns inga fördelar med tunga saker om alla andra egenskaper är lika. Men så ser det ju oftast inte ut. Pris, hållbarhet, praktiskt användningsområde, känsla, tillgänglighet, utseende etc skiljer ju ofta från produkt till produkt, precis som vikt, även om de anses vara utformade för samma funktion.
Jag föredrar t.ex. rostfritt framför aluminum eller titan om jag ska använda öppen eld (ett väldigt lätt kök) av de enkla anledningarna att jag har rostfria kärl, att det inte bränner fast lika lätt, att det inte åtgår lika mkt energi vid framställning av materialet, samt att titan är sjukt dyrt.
Jag föredrar byggpress före min kathmandutarp (som är UL på riktigt, de började med lätta tarpar före UL ens var hypat här i Europa), för att snåltarmen inte gråter när det blir glödhål i den, samt att den faktiskt tål glödsprätt bättre.
Tunneltält använder jag hellre än hybridtält så jag tycker de senare verkar ha för mkt drag, det är också andledningen att jag föredrar sovsäckar före quiltar (har faktiskt testat en quilt, och det var för mkt markdrag). Dessutom har jag varit med (som jag sagt 100 ggr nu känns det som, ska inte säga det mer) att expeditionstält gått sönder, tråkigt om det skulle hända igen, varningstexterna på lättare tält upplevs inte bara som juridiska disclaimers. Är man flera används kåtan då det ger en hög trivsel- och komfortfaktor som inga tunneltält eller tarpar i världen kan ge.
Föredrar stickade tröjor före fleece och termojackor då de tål värme bättre och värmer mer i fuktigt tillstånd, dun tycker jag förtjänar sin plats under kallare turer, men före det blir så kallt gillar jag ull bättre. Termojackan används väl också ibland, som en ytterliggare förstärkning till ulltröjan, men tycker att fiberpälsen egentligen är bättre.
Cellplast och ridgerest används före uppblåsbara isoleringar då de är lättare för samma isolering, dessutom har de högre hållbarhet enligt min erfarenhet. Jag vill ha ett bärsystem och en ryggsäck av lite grövre väv då jag av erfarenhet inte gillar tygkassar med axelremmar, och dessutom lyckats få revor på min granite gear.
Ingen packar tungt avsiktligt, förutsatt att de är hyfsat erfarna. Myten om den obstinata tungpackaren är överdriven. Det är väl bara i funktionsanalyserna och erfarenheterna som det egentligen finns skillnader?