Håller helt med, det som är trist är att inga politiker riktigt vågar stå upp för de beslut som tagits eller måste tas, utan nu ska det kompenseras med oklara resultat.Kan tycka att både politiker och allmänhet är på gränsen till sjukligt fantasilösa och fega. Brist på idéer och handlingskraft. Men så länge tillräckligt många köper detta upplägg och till och med röstar på partier som i princip förnekar rådande miljö- och klimatproblematik så kommer vi inte att se någon förändring. Och visst är det väl rätt bekvämt med "status quo", eller bättre upp; Evig tillväxt!? 😬
Missförstå mig dock inte på följande punkter: Jag tycker definitivt att samhället ska subventionera samhällsviktiga funktioner, se till att matpriserna inte skenar iväg, stimulera landsbygden osv. Det kan vi göra via skattesedeln. Men att komma med publikfriande förslag som att ge höginkomsttagare med bränsleslukande bilar kompensation, det är nästintill galenskap. Vilka signaler skickar det när vi i princip inte uppnår ett enda av de uppsatta miljömålen!? Dessutom när vi vet att bilåkande är skadligt både för miljö och människa. Jag äger ingen bil och kör knappt alls. Varför ska inte vi som anstränger oss gynnas ekonomiskt!?
Bor förövrigt i en mellanstor stad i södra Sverige. Har medvetet gjort livsval för att leva som jag gör, med cykelavstånd till arbete och affär. Även en del uppoffringar. Mitt friluftsliv bygger inte på långa resor, utan på cykel, paddling, vandring och kollektivtrafik. Så vill jag ha det.
Tyvärr vinner långsiktiga åtgärder inga val i höst, eller nästa valår heller för den delen.
Sen har jag synpunkten att kompensera via skattsedeln, det är väl bra, men påverkar inte den disponibla inkomsten varje månad, jag måste som konsument ligga ute med pengarna tills jag får återbetalning.
Priset vid pump är som det är, jag gör min val i vardagen och lever med det.
/P