Fördelar med höga bensinpriser

Min tanke om framtiden är att elbilar hyr batterierna och det ger en mycket lägre kapitalbindning och risk för bilägaren. Jag köper en elbil och hyr batteriet. Åker in på macken och byter batteri som är fulltankad. Jag debiteras för hyra och energiförbrukning. Hur stor del i en elbils pris är batteriet? Vart ligger risken för att något ska gå sönder i en elbil? Men det var en sväng runt huvudfrågan att det ska kosta att använda energi. Tittade nyss på en nårstående till mig som öppnar var vattenkranen och torkar av diskbänken medan varmvattnet rinner. Skulle man värma vatten på spisen och betala med mynt hade beteendet varit annorlunda.
Tre av dom stora nackdelarna med elbilar försvinner ju i och med ett utbytessystem. Dels att långa resor inte störs av långvariga stopp för att ladda bilen och dels att kapitalinvesteringen kan hållas på en rimligare nivå. Dessutom kommer inte valet att skrota bilen i stället för att köpa nytt batteri för 150 000 kronor att behöva göras av bilägaren.
Däremot måste det troligen till en relativt hård politisk styrning för att få till stånd en standardisering av batterierna. Jag har svårt att tro att biltillverkarna skulle avstå från möjligheten att bygga egna laddstationer för att i stället släppa fram en ny typ av "bensinstationer".
Det här borde vara en fråga som ligger (minst!) på EU-nivå!
 
Efter som produktion av både el, bensin, disel, batterier, stål till räls och fordon, mm belastar miljö och klimat så kanske de som är emot resor som inte begås med cykel i tråden skulle föregå med gott exempel och gå eller cykla till fjällvandringen i år eller skippa den helt ? ;)
Tja, så kan man tycka men om man istället tänker vilket avtryck gör jag och ser vad som går att ändra. Går det cykla till jobbet, går det ta tåget till fjället istället för flyg. När man flyger för några hundralappar till Medelhavet kan man fundera på vad som är rätt som miljöavtryck. Eller åka till London för att shoppa över helgen.
 
Tyvärr är regeringens aktuella åtgärder med att minska skatten på fossilt bränsle felaktiga. Enligt ekonomiekot extra SR P1 idag lördag varnas det för effekterna av detta. Det ökar efterfrågan och därmed högre priser vilket ger större vinster för oljeproducenter som Putin. Detta verkar nationalekonomer vara överens om.

Thure
 
Tyvärr är regeringens aktuella åtgärder med att minska skatten på fossilt bränsle felaktiga. Enligt ekonomiekot extra SR P1 idag lördag varnas det för effekterna av detta. Det ökar efterfrågan och därmed högre priser vilket ger större vinster för oljeproducenter som Putin. Detta verkar nationalekonomer vara överens om.

Thure

I dag får vi även tänka att all användning av bensin och diesel gynnar putin
 
Hoppas på rimliga bensinpriser, för att underlätta för privatpersoner och företag, och för att smörja samhällsekonomin. Bra för turistindustrin i glesbygden & matpriser osv. Och för folk som bor och försörjer sig på landet.
Att cykla och promenera mkt är ett eget oberoende val, för att det är kul.

För övrigt är det för kallt i Swe, så hoppas på lite mer global uppvärmning ! :) :cool:
 
Hoppas på rimliga bensinpriser, för att underlätta för privatpersoner och företag, och för att smörja samhällsekonomin. Bra för turistindustrin i glesbygden & matpriser osv. Och för folk som bor och försörjer sig på landet.
Att cykla och promenera mkt är ett eget oberoende val, för att det är kul.

För övrigt är det för kallt i Swe, så hoppas på lite mer global uppvärmning ! :) :cool:

Den globala uppvärmning kommer så luta dig tillbaka.
 
Tyvärr är regeringens aktuella åtgärder med att minska skatten på fossilt bränsle felaktiga. Enligt ekonomiekot extra SR P1 idag lördag varnas det för effekterna av detta. Det ökar efterfrågan och därmed högre priser vilket ger större vinster för oljeproducenter som Putin. Detta verkar nationalekonomer vara överens om.

Thure
Helt rätt! Dessutom har regeringen inga egna pengar - det är våra skattepengar (eller lånade pengar som vi skall betala tillbaka) som användes till detta. Skall vi försöka genomföra sanktioner så måste det nog svida i vår egen plånbok också - annars blir det bara ett slag i luften.
 
Jag håller med om mycket i inlägget. Men i fråga om bil skulle jag vilja utmana lite!

Om man kollar på Avis, så kan man hyra en fräsch mellanbil av 2021 års modell över hela juli månad, för ungefär 6300:-. Lägg till ett par helger för att stänga av vattnet och vårstäda på tomten, så kanske du landar på 10 000:-. Hur mycket bil får du för 10K per år?

Det finns gott om andra alternativ för att tillfälligtvis få tillgång till bil (bilpool, snappcar etc.). Man behöver inte "tänka ut" någon magisk lösning, den finns redan. Sen kan man förstås argumentera för statlig subventionering av "delat ägande", men det är en annan fråga.
Utmaningar går bra. Men att hyra en bil för en månad i sträck skulle inte fungera för mig, jag åker till stugan ett antal perioder årligen, ca 5-10 dagar per resa. Eftersom det är jobb med både trädgård och husrenovering så måste det spridas ut. Närmaste familjen får man också anpassa sig till ibland.

För att klara mig utan egen bil så behöver det fungera t ex så här:
1. Jag hyr en tillräckligt stor bil i Lund (om biluthyrning skulle bli mer vanligt än nu så kanske den finns hyfsat nära)
2. Jag kör till stugan och lastar av prylar och ev. passagerare
3. Lämnar bilen i Eksjö samma dag (eller nästa)
4. Byter till en mycken liten, billig bil för att göra kunna ärenden under vistelsen
5. När vistelsen är slut åker jag in med minibilen och hämtar en större som är bokad sedan tidigare
6. Jag åker till stugan och hämtar packning (och ev. passagerare)
7. Jag åker tillbaka till Lund och lämnar bilen där

Frågan är om detta är möjligt. Jag misstänker att det stupar redan på pkt 3 och 7 (åtminstone förr var det i praktiken omöjligt att hyra bara enkel väg).

När det gäller pkt 4 så skulle de bilarna kunna vara extremt små (för min del). Med ny teknik skulle de rentav kunna vara förarlösa, bara att ringa från stugan så kommer de. Då slipper man betala när bilen står stilla vid stugan, vilket den nog gör mesta tiden.

När det gäller SnappCar (privat företag) så tar bilägaren en ganska stor risk, särskilt om bilen är äldre. Om denna tjänst istället förmedlades av t ex kommunerna så skulle man kunna minska risken för bilägarna. Men det offentliga ligger efter, de låter privata företag komma på vad som efterfrågas och vad som skulle kunna löna sig. Och det går för långsamt. Detta är en del av min kritik.

Så har vi bilpooler. Det skulle kunna lösa en del av mina transportbehov, men i min bostadsrättsförening har vi ingen sådan. Bland annat beror det på att de inte haft tid och ork att ta tag i frågan än pga annat. Jag känner inte till någon annan brf i Lund där det fungerar (men det kanske är på gång).

Så visst, idéer finns som du skriver. Men de är inte implementerade i någon större utsträckning. Samhället som helhet ligger efter och det borde vi inte ha gjort. De pengaåtgärder som regering och partier tänker ut är alldeles för begränsade och fantasilösa. Dessutom kontroversiella, vilket vi ser nu. Mycket mer, och annorlunda, skulle kunna göras. Om åtminstone boende i tätort hade väl fungerande alternativ så skulle många av oss faktiskt kunna avstå från egen bil. Helt frivilligt, utan att ens sakna den. Men så länge som normen fortfarande är eget bilägande så får man anstränga sig ganska mycket för att lösa sina transportbehov om man vill avstå.
 
Senast ändrad:
Jag har en liknande situation som den du beskriver fowwe. Och har man bil så använder man den när det är bekvämt och spar tid även om man som jag helst cyklar.

För andra kan bilpool vara ett utmärkt alternativ t ex för de som är boende centralt i Stockholm och som inte har fritidshus där bil underlättar väsentligt.

Bil kostar mycket hur man än räknar men har man råd och behov så fortsätter man gärna med bilinnehav.

Ett alternativ som jag tror kommer starkt framöver är fyrhjulig elcykel med flak/släpkärra. Se t ex https://www.facebook.com/groups/2893943720854745/?ref=share

Thure
 
Senast ändrad:
I stora delar av lander finns något som kallas snö. Jag får känslan av att du inte bor där. Att cykla längs en väg med plogkanter, is/snömodd, snörök och tung trafik/timmerbilar/gods upplevs ganska snabbt ganska farligt.
OK. Ingen har rätt att ta ifrån dig din upplevelse av situationen, men JAG upplever inte det du beskriver som särskilt farligt. Jag funderar också på att när det t.ex. är halt så är det väl inte ofarligt att färdas i bil heller.
Men som jag skrev i sista meningen i mitt inlägg som du nu citerade: om det nu är mycket farligt att cykla under de förhållanden som nu nämnts, då kan det upplevas som värt att betala extra för att slippa det. Men hur mycket ditt liv är värt svarar du bäst själv på.
 
Tror oxå på elcyklar, det skulle kunna användas mkt mer för jobbpendling och korta små transporter. Men det kräver ju att det finns bra cykelvägar. Om man bor i ort A och jobbar i ort B och det bara finns en 70/90 väg med mkt trafik och ingen vägren imellan så är det inte aktuellt. För att det skall funka även på vintern så krävs dessutom sopsaltning el liknande.
 
Liknande trådar

Liknande trådar