Jag håller med om mycket i inlägget. Men i fråga om bil skulle jag vilja utmana lite!
Om man kollar på Avis, så kan man hyra en fräsch mellanbil av 2021 års modell över hela juli månad, för ungefär 6300:-. Lägg till ett par helger för att stänga av vattnet och vårstäda på tomten, så kanske du landar på 10 000:-. Hur mycket bil får du för 10K per år?
Det finns gott om andra alternativ för att tillfälligtvis få tillgång till bil (bilpool, snappcar etc.). Man behöver inte "tänka ut" någon magisk lösning, den finns redan. Sen kan man förstås argumentera för statlig subventionering av "delat ägande", men det är en annan fråga.
Utmaningar går bra. Men att hyra en bil för en månad i sträck skulle inte fungera för mig, jag åker till stugan ett antal perioder årligen, ca 5-10 dagar per resa. Eftersom det är jobb med både trädgård och husrenovering så måste det spridas ut. Närmaste familjen får man också anpassa sig till ibland.
För att klara mig utan egen bil så behöver det fungera t ex så här:
1. Jag hyr en tillräckligt stor bil i Lund (om biluthyrning skulle bli mer vanligt än nu så kanske den finns hyfsat nära)
2. Jag kör till stugan och lastar av prylar och ev. passagerare
3. Lämnar bilen i Eksjö samma dag (eller nästa)
4. Byter till en mycken liten, billig bil för att göra kunna ärenden under vistelsen
5. När vistelsen är slut åker jag in med minibilen och hämtar en större som är bokad sedan tidigare
6. Jag åker till stugan och hämtar packning (och ev. passagerare)
7. Jag åker tillbaka till Lund och lämnar bilen där
Frågan är om detta är möjligt. Jag misstänker att det stupar redan på pkt 3 och 7 (åtminstone förr var det i praktiken omöjligt att hyra bara enkel väg).
När det gäller pkt 4 så skulle de bilarna kunna vara extremt små (för min del). Med ny teknik skulle de rentav kunna vara förarlösa, bara att ringa från stugan så kommer de. Då slipper man betala när bilen står stilla vid stugan, vilket den nog gör mesta tiden.
När det gäller SnappCar (privat företag) så tar bilägaren en ganska stor risk, särskilt om bilen är äldre. Om denna tjänst istället förmedlades av t ex kommunerna så skulle man kunna minska risken för bilägarna. Men det offentliga ligger efter, de låter privata företag komma på vad som efterfrågas och vad som skulle kunna löna sig. Och det går för långsamt. Detta är en del av min kritik.
Så har vi bilpooler. Det skulle kunna lösa en del av mina transportbehov, men i min bostadsrättsförening har vi ingen sådan. Bland annat beror det på att de inte haft tid och ork att ta tag i frågan än pga annat. Jag känner inte till någon annan brf i Lund där det fungerar (men det kanske är på gång).
Så visst, idéer finns som du skriver. Men de är inte implementerade i någon större utsträckning. Samhället som helhet ligger efter och det borde vi inte ha gjort. De pengaåtgärder som regering och partier tänker ut är alldeles för begränsade och fantasilösa. Dessutom kontroversiella, vilket vi ser nu. Mycket mer, och annorlunda, skulle kunna göras. Om åtminstone boende i tätort hade väl fungerande alternativ så skulle många av oss faktiskt kunna avstå från egen bil. Helt frivilligt, utan att ens sakna den. Men så länge som normen fortfarande är eget bilägande så får man anstränga sig ganska mycket för att lösa sina transportbehov om man vill avstå.