Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fördelar med höga bensinpriser
- Trådstartare Livetiskuggan
- Start datum
Det är många olika tankar om fördelar/nackdelar med höga bränslepriser.
Vill man ha höga bränslepriser. Rösta på sittande regering i nästa val.
Vill man ha lägre priser. Rösta på något annat parti som vill ha lägre priser.
Enklar än så blir det nog inte
Så det är inte vad naturen tål som är det man borde fundera på?
Här på Utsidan finns många naturvänner som är beredda att cykla, åka buss och göra andra individuella val i den utsträckning som fungerar. Men friluftsmänniskor är knappast i majoritet i landet, så den där reaktionen med "blivit av med körkortet" förvånar mig inte. För många är individuella val för miljöns skull en ganska ointressant tanke, tyvärr. De val som ändå görs har betydelse, men det räcker inte för att åstadkomma en förändring av hela samhället.Men ja du har rätt men förslagen som kommer får ofta negativa reaktioner så det kan inte vara lätt för politiker att vara framåt. Bilismen är så helig och att åka buss är låg status. Många i lilla mellanstora staden åker bil även om bussen vore smidigare eller alla kommentarer jag fått för att jag cyklar i alla väder typ har du blivit av med körkortet.
Precis som du påpekar så är politikernas förslag inte populära. Detta är en del av min poäng, och jag undrar: varför kan de inte göra något bättre? Exempel: nu formligen översvämmas vägarna här i söder av lastbilstransporter. Detta hade man kunnat förutse för 10-15 år sedan, och det fanns de som gjorde det. Men någon ersättning i infrastrukturen finns inte, järnvägen är inte byggd för att klara detta transportbehov av gods.
Nästa exempel: i en stad som Lund tycker politikerna att det finns för mycket bilar i centrum. Det kan jag också tycka. Vad gör styret då? Jo, försöker ta bort P-platser för att "hjälpa människor att avstå från bil". Ändå finns bilarna kvar eftersom många inte kan hitta en ersättning för den egna bilen. Klart att folk blir frustrerade när de inte vet var de kan ställa den.
Ytterligare ett exempel: inom Lund cyklar jag så mycket jag kan, det går dessutom fortare in till centrum än med buss. Men jag äger faktiskt en bil, bland annat eftersom jag har ärvt mina föräldrars sommarstuga i Småland (2 mil från tätorten Eksjö). Med kollektiva färdmedel kommer jag inte ända fram, och att hyra bil i traditionell biluthyrning för hela veckor i sträck till sommarstugan blir väldigt dyrt. Och ingen verkar ha tänkt ut något annat sätt för medborgarna att tillfälligt få tillgång till bil.
Kort sagt: samhället borde varit redo för denna genomgripande omställning som forskare påmint om i decennier. Men det är vi inte. Och nu när problemen plötsligt visar sig så har vi inte mycket annat göra än försöka lösa dem på individnivå. För några generella lösningar som upplevs som acceptabla står sällan till buds (annat än möjligtvis i de större tätorterna). Var finns de som tänker stort, kreativt och lösningsorienterat?
Men du skrev i inlägg #8 att det finns INGET positivt med höga bränslepriser.Ja, bra för miljön.
Men inte för svensk ekonomi.
Inflationsdrivande. Påverkar både privat personer och företag med ökade priser på mycket överlag.
Eländes elände.Säkert jättebra för miljön att bränslepriserna stiger. Folk kör inte så mycket mindre för det, eftersom de flesta är inte ute och kör för nöjes skulle eller på pinn kiv. Folk behöver bilen för att köra till jobbet, skolan, skjutsa till träning, handla etc. Så det blir mindre kvar i plånboken när bränslet är betalt istället för att det är svårt att prioritera bort. Vad innebär det? Jo, en mindre budget till annat. Till exempel kanske får spara in på kostnaden för bra svenskt kött eller andra produkter, köper utländskt istället. Istället för kvalitetsgrejer som håller köper man billigt skit. Svenska åkerier fortsätter att slås ut. Utländska lastbilar kommer in med skitigare bränsle och sämre arbetsvillkor. Svenska bönder konkurreras ut av utländska bönder med sämre djurhållning och skitigare bränsle.
Oavsett om man cyklar drabbas man av bränslepriserna ändå, eftersom allt annat blir dyrare också, allt behöver transporteras in till butiker, städer, sjukhus, industri etc etc. Det är inga glädjande nyheter någonstans. Vi riskerar en stagnation och att folk kommer bli arbetslösa om det fortsätter så här. Arbetslöshet innebär sämre folkhälsa m.m.
"Livsfarlig"? Det låter som en överdrift. Fast på sätt vis är allt man gör livsfarligt. Men om det nu är en fråga om liv eller död kan du ju se det som att ditt liv är värt alla de pengar som bilbränslet kostar.Alla vill inte bor i Stockholm! Och jag vill gärna tar cykeln till jobbet, men tyvärr är det en livsfarlig kombination av för många bil-turister och ingen cykelväg mellan åre och Östersund. Sverige är inte bara Stockholm och söderut!!!!! När begriper ni det?
Jag tycker att det är fascinerande att du generaliserar folks möjligheter till val i livet på det här sättet. Att säga att det är ett val är ett oerhört billigt sätt att ducka för diskussionen. Bara för att många har ett val betyder det inte att alla har det.
Att inte inse att det finns valmöjligheter är kortsiktigt. Självklart är valmöjligheterna olika i olika delar av landet och beroende på familjesituation arbetsmöjligheter etc.
Det argumentet att stockholmare inte bryr sig om landsbyggden har inget att göra med det fundamentala att vi tär för mkt på planetens resurser och att klimatkrisen accelererar.
Har man som enskild ett stort klimatavtryck menar jag att man bör fundera på hur man kan påverka detta och komma till skott.
(Ett lagom litet samhälle på ca 10 000 invånare torde kunna fungera med relativt litet transportbehov till och från arbeten, skolor och fritidsaktiviteter. Jag är medveten om att möjligheterna att få jobb inom cykelavstånd från där man bor är små på många håll.)
Thure
(Ett lagom litet samhälle på ca 10 000 invånare torde kunna fungera med relativt litet transportbehov till och från arbeten, skolor och fritidsaktiviteter. Jag är medveten om att möjligheterna att få jobb inom cykelavstånd från där man bor är små på många håll.)
Thure
[/QUOTE]
Ett samhälle typ 10 000 har troligen sociala fördelar dessutom.
Thure
[/QUOTE]
Ett samhälle typ 10 000 har troligen sociala fördelar dessutom.
Då föredrar jag att vara korkad.Höga bensinpriser är enbart en nackdel. Det slöar ned samhället och höjer många priser, och får den allmänna ekonomin att gå långsammare. Problem för många företag och privatpersoner.
Väldigt Korkat att påstå något annat.
Kan tycka att både politiker och allmänhet är på gränsen till sjukligt fantasilösa och fega. Brist på idéer och handlingskraft. Men så länge tillräckligt många köper detta upplägg och till och med röstar på partier som i princip förnekar rådande miljö- och klimatproblematik så kommer vi inte att se någon förändring. Och visst är det väl rätt bekvämt med "status quo", eller bättre upp; Evig tillväxt!? 😬
Missförstå mig dock inte på följande punkter: Jag tycker definitivt att samhället ska subventionera samhällsviktiga funktioner, se till att matpriserna inte skenar iväg, stimulera landsbygden osv. Det kan vi göra via skattesedeln. Men att komma med publikfriande förslag som att ge höginkomsttagare med bränsleslukande bilar kompensation, det är nästintill galenskap. Vilka signaler skickar det när vi i princip inte uppnår ett enda av de uppsatta miljömålen!? Dessutom när vi vet att bilåkande är skadligt både för miljö och människa. Jag äger ingen bil och kör knappt alls. Varför ska inte vi som anstränger oss gynnas ekonomiskt!?
Bor förövrigt i en mellanstor stad i södra Sverige. Har medvetet gjort livsval för att leva som jag gör, med cykelavstånd till arbete och affär. Även en del uppoffringar. Mitt friluftsliv bygger inte på långa resor, utan på cykel, paddling, vandring och kollektivtrafik. Så vill jag ha det.
Missförstå mig dock inte på följande punkter: Jag tycker definitivt att samhället ska subventionera samhällsviktiga funktioner, se till att matpriserna inte skenar iväg, stimulera landsbygden osv. Det kan vi göra via skattesedeln. Men att komma med publikfriande förslag som att ge höginkomsttagare med bränsleslukande bilar kompensation, det är nästintill galenskap. Vilka signaler skickar det när vi i princip inte uppnår ett enda av de uppsatta miljömålen!? Dessutom när vi vet att bilåkande är skadligt både för miljö och människa. Jag äger ingen bil och kör knappt alls. Varför ska inte vi som anstränger oss gynnas ekonomiskt!?
Bor förövrigt i en mellanstor stad i södra Sverige. Har medvetet gjort livsval för att leva som jag gör, med cykelavstånd till arbete och affär. Även en del uppoffringar. Mitt friluftsliv bygger inte på långa resor, utan på cykel, paddling, vandring och kollektivtrafik. Så vill jag ha det.
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar | Träning och hälsa | 10 | ||
Skor för höga fotvalv/supination | Träning och hälsa | 6 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg