För lätt för att säkra?

Kan vara trevligt med en hjälplåsande broms typ gri-gri, cinch etc om det är stor viktskillnad och det även skiljer i handstyrka. Framförallt yngre har mindre utvecklad styrka i handen. En säkringshandske kan vara trevligt då det procentuellt blir ganska stor skillnad i kraft om du använder någon typ av stitchbroms.

Om du använder hjälplåsande så är det skönt att ha extravikt eller sitta fast eftersom det är svårare att parera dynamiskt med bromsen så att man står kvar och det är lätt att lyftas upp, man kan då få en ass-head-koppling som förutom att den ser knasigt ut kan vara både obekväm och ganska farlig.

Med ett bra handarbete så brukar dubbla vikten inte vara några större problem, men det ställer ju en hel del krav på dig som säkringsperson...

Jag kan inte låta bli att inte dela med mig av följande sedelärande lilla anekdot.

Helan och Halvan, jag (100 kg) och M (55 kg), var och klättrade på gymmet. Naturligtvis brukade M klippa in i nåt när han säkrade mig. Hur som, på det aktuella gymmet fanns det då inga golvbultar vid en frestande vägg med ett hyggligt överhäng (1,5-2 m ut sisådär 7-8 meter upp), så vad göra? Vi försökte tänka utanför lådan och hittade en klassisk gymnastikbänk (såna man gör broar av när man kör skeppsbrott) och tyckte att den borde kompensera för vår vikmellanskillnad. Runt med en slinga and we were all set. Trodde vi.

Naturligtvis klarade jag inte överhänget utan föll precis när jag skulle runt ytterkanten. Mitt fall bromsades men slutade inte. I maklig fart åkte jag neråt. Vid pass 3-4 meter över backen möte jag M på väg uppåt. Strax därefter var det någon som fick tag i bänken innan den blev helt luftburen, varpå min förd neråt tog slut. Slutet gott, allting gott, men det var ju en präktig dumstrut som växte ut.

Om man som jag är en tungviktare och envisas med att klättra vänjer man sig snart vid att vara kreativ rörande kompisens ankring. Men jag skulle vilja säga att det är en konst som kräver litet eftertanke, särskilt om man ska ta det till uteklippan

Redan indikerade viktförhållande får stöd också i min erfarenhet. Det brukar krävas en kompis på 70 kilo för att få definitivt stopp på mig, men med förmånlig friktion på klippa, i säkringar och så vidare, samt en erfaren säkrare, kan man få ner vikten en del till.

Det är typ den bilden jag haft i mitt huvud, att jag är på väg uppåt vinkandes till klättraren på väg nedåt :D

Kan vara trevligt med en hjälplåsande broms typ gri-gri, cinch etc om det är stor viktskillnad och det även skiljer i handstyrka. Framförallt yngre har mindre utvecklad styrka i handen.

Yngre kan jag nog tyvärr inte räknas som längre, närmare 40 än 30 :D Men tack för tipsen, ska prata lite med klubbfolk som är rutinerade också angående bromsar och vikter!

Klättrar man topprep inomhus så börjar man väl vanligtvis med att båda står på golvet.
Och då bör väl repet räcka till detta efter klättringen också, förutsatt att klättraren inte ramlar genom golvet... ;)

Förutsatt att den som säkrar står stilla och inte för för sig att backa flera meter, då kanske inte repet räcker till. En liten knut på repet är bra att ha så det inte glider igenom bromsen.

Förutsatt att den som säkrar står stilla och inte för för sig att backa flera meter, då kanske inte repet räcker till. En liten knut på repet är bra att ha så det inte glider igenom bromsen.
Scenariet var att säkraren skulle fira ner sig själv till golvet efter att ha blivit upplyft av den fallande klättraren, personen ifråga hänger då vanligtvis i lodlinjen... ;-)

Därav också mitt påpekande att det är viktigt var man står. Men knutar i ändarna på repet är också bra.

Scenariet var att säkraren skulle fira ner sig själv till golvet efter att ha blivit upplyft av den fallande klättraren, personen ifråga hänger då vanligtvis i lodlinjen... ;-)

Därav också mitt påpekande att det är viktigt var man står. Men knutar i ändarna på repet är också bra.

Får nog lära mig att läsa lite bättre. My bad

Nu är väl diskussionen i stort sett avslutad, men jag tycker alltid att dessa diskussioner är roliga... Det beror ju helt på om klättraren topprepar eller leder, och i så fall "hur" personen leder (inomhus håller jag med dem som uttryckt att det liknar topprep om man klipper allt).

Började som inne-instruktör som 15-åring med knappa 50 kg. Säkrade alla möjliga människor (topprep), men bara med extern vikt om personen vägde 110+ eller om det var svensexa (det senare av bekvämlighetsskäl). Enligt min personliga erfarenhet så handlar det vid topprep nästan enbart om teknik.

DÄREMOT kan jag ha fullt upp med någon som väger bara 25% mer, om personen på lead klättrar/klipper oförutsägbart och/eller det är långt emellan säkringspunkter.
Dessutom är det inte lika lätt att använda "optimal" säkringsteknik utomhus alla gånger, om man står lite otrevligt och ägnar varje paus till dagdrömmar om ett bättre stand... (och det handlar ju om fokus också; trötthet, kyla, hunger...) På flerrepors brukar jag ha en säkring neråt. Men nu har jag nog rört mig bort från ursprungsfrågan...

Var tvungen att testa lite...

Nu är tråden förvisso avhandlad men jag kunde inte låta bli att testa praktiskt.

Redskap:
Skäggbeklädd bergsbestigare, lastcell med display, rep, bergsvägg i trä, standplats, helvetes massa vikter, lunchrast.

(Ankaret består av två karbiner omlott och repet är 10,5mm och totalt är det ca 20 meter rep ute)

Hur stor statisk belastning behövs för att sakta men kontinuerligt dra upp en klättrare som väger ca 75kg?
Resultat: 150kg

Hur stor blir den dynamiska belastning vid ett fall med sträckt rep och klättrare 75kg?
Resultat: ca 110kg dvs 150% av klättrarens kroppsvikt.

Hur stor blir den dynamiska belastning vid ett fall med slackt rep 50cm (motsv 1 hemtag) och klättrare 75kg?
Resultat: ca 150kg dvs 200% av klättrarens kroppsvikt.

SLUTSATS
1. Man kan göra helt ovetenskapliga tester på lunchrasten.
2. Att äga en lastcell är skitkul =)

REKOMMENDATION
1. Bästa sättet att lära sig är att pröva försiktigt under kontrollerade former. Är du osäker på om du är för lätt för att säkra, använd motvikt, och testa dig fram.
2. Var medveten om att en motvikt som håller dig på marken ökar belastningen på din bromshand.
3. Ditt val av repbroms beror på klättrarens vikt jämfört med din, repets tjocklek, hur nytt och glidigt det är, om klättraren toppar eller leder och om ni har motvikt eller ej.

Lycka till och var försiktig.

Bilagor

• lab.jpg
    lab.jpg
    111.1 KB · Visningar: 670
Nu är tråden förvisso avhandlad men jag kunde inte låta bli att testa praktiskt.

Redskap:
Skäggbeklädd bergsbestigare, lastcell med display, rep, bergsvägg i trä, standplats, helvetes massa vikter, lunchrast.

(Ankaret består av två karbiner omlott och repet är 10,5mm och totalt är det ca 20 meter rep ute)

Hur stor statisk belastning behövs för att sakta men kontinuerligt dra upp en klättrare som väger ca 75kg?
Resultat: 150kg

Hur stor blir den dynamiska belastning vid ett fall med sträckt rep och klättrare 75kg?
Resultat: ca 110kg dvs 150% av klättrarens kroppsvikt.

Hur stor blir den dynamiska belastning vid ett fall med slackt rep 50cm (motsv 1 hemtag) och klättrare 75kg?
Resultat: ca 150kg dvs 200% av klättrarens kroppsvikt.

SLUTSATS
1. Man kan göra helt ovetenskapliga tester på lunchrasten.
2. Att äga en lastcell är skitkul =)

REKOMMENDATION
1. Bästa sättet att lära sig är att pröva försiktigt under kontrollerade former. Är du osäker på om du är för lätt för att säkra, använd motvikt, och testa dig fram.
2. Var medveten om att en motvikt som håller dig på marken ökar belastningen på din bromshand.
3. Ditt val av repbroms beror på klättrarens vikt jämfört med din, repets tjocklek, hur nytt och glidigt det är, om klättraren toppar eller leder och om ni har motvikt eller ej.

Lycka till och var försiktig.

Underbart :)

Var mätte du belastningen? Den skäggige bergsbestigarens inknytning, ankaret eller hans tänkta säkrares sele? Siffrorna och min förutfattade mening pekar ju på inknytningen men...

Dessutom undrar nog många hur långt försökspersonen "under kontrollerade former" lät sig hissas upp och om det var några särskilda punkter du fann lämpligt att förhandla med honom när han hängde lagom långt upp...

Detta är det absolut bästa jag vet! När folk testar hur det blir i "verkligheten". Vår sport är knökfull av gamla påståenden som skickas från far till son och som blir "sanning". Bra jobbat climbrob!

Min slutsats: med ett tajt säkringsarbete kan en liten säkringsman sköta om en stor klättrare (vid topprep). Om den lille säkringsmannen spanar på brudar eller sover så får han en flygtur upp i röven på en stor klättrare...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg