Ja som du säger, så flyter man precis lika bra även "vacuumpackad". Jag har ju dykt i över 30 år också men använder inte stabilisatorväst, eller annat flythjälpmedel sen torrdräkterna kom in i mitt liv då man "på den gamla goda tiden" bara hade antingen eller. Vissa upplever att "luft i benen" kan vara en säkerhetsrisk men jag vill mera kalla det en vanesak att motverka sånt tidigt, och att göra en "friroll" på ytan för att flytta på luft på fel ställe är också bara en enkel manöver som är lätt att lära sig.
Jag kan berätta en liten anekdot från mitt liv som yrkesdykare: Jag skulle, tillsammans med en annan dykare (sportdykare) göra en bottenbesiktning av ett fartyg, en färja, och när vi möttes på mitten av skrovet höll han på att få en hjärtattack, för där kom jag gående uppochner med luft i benen, alldeles lagom mycket för att få fäste på skrovet, och ficklampan i högsta hugg. Det här sättet utnyttjade jag fö. många gånger om jag skulle besikta en bro, kaj eller nåt annat. Praktiskt och tidsbesparande men kanske inte vad folk förväntade sig.
Ps: Det finns dom som spelar hockey på undersidan av isen också.